461 هنرمند صنایع دستی کهگیلویه وبویراحمد تسهیلات اشتغال دریافت می کنند


461 هنرمند صنایع دستی کهگیلویه وبویراحمد تسهیلات اشتغال دریافت می کنند

گچساران - ایرنا -معاون صنایع دستی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت:461 نفر از هنرمندان صنایع دستی استان که دارای پروانه تولید انفرادی هستند برای دریافت تسهیلات اشتغال به بانک معرفی شده اند.

پریسا راد روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت:این هنرمندان پیش از این برای دریافت تسهیلات اشتغال در سامانه کارا نام نویسی کرده بودند.

وی بیان کرد: هر یک از این هنرمندان ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون ریال تسهیلات بانکی دریافت می کنند.

معاون صنایع دستی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: تاکنون ۱۶هزار نفراز هنرمندان صنایع دستی استان شناسنامه دار شده اند.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه آموزش هنرمندان از اولویت های این اداره متولی برای افزایش کیفیت محصولات تولیدی است گفت: از سال گذشته تاکنون یکهزار و۵۰۰ هنرمند در دوره های آموزشی شرکت کرده اند.

راد اظهار داشت: این دوره های آموزشی در تمام شهرستان های کهگیلویه و بویراحمد در ۱۴رشته صنایع دستی برگزار شده است.

وی افزود: هنرجویان صنایع دستی در رشته های حصیر بافی،استاندارد سازی، آشنایی با برند و برند سازی، آشنایی با نشان ملی و مهر اصالت، آشنایی با درجه بندی، آشنایی با بازاریابی و صادرات و واردات صنایع دستی در گمرک، آشنایی با نشان جغرافیایی، گلیم بافی، سبد بافی و چند رشته دیگر آموزش های لازم را فرا گرفتند.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمدتاکید کرد: امسال نیز برگزاری دوره های آموزشی برای یکهزار و۲۰۰ هنرمند پیش بینی شده که با توجه به انتشار ویروس کرونا به صورت آنلاین یا نیمه حضوری در حال برگزاری است.

راد استاندارد سازی و ثبت ملی رشته صنایع دستی گلیم مشته بهمئی را ازدیگر برنامه های امسال ذکر کرد و افزود:از سال ۱۳۹۶ تاکنون چهار رشته صنایع دستی فراموش شده در استان با ثبت در فهرست آثار ملی و آموزش احیا شده است.

راد تاکید کرد: نی چیت بافی،سیاه چادر بافی،گلیم برجسته و جاجیم بافی از رشته های صنایع دستی احیا شده در استان است.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: برپایی نمایشگاه دائمی عرضه صنایع دستی در شهر یاسوج از دیگر برنامه های حمایت از صنایع دستی استان است که هم اکنون در مرحله انعقاد قرارداد برای اجاره محل برپایی آن است.

راد با اشاره به اینکه براساس برنامه ریزی ۲۵هنرمند صنایع دستی در این بازارچه مستقر و محصولات تولیدی را می فروشند افزود: برای حمایت از صنعتگران صنایع دستی میراث فرهنگی بخش عمده ای از اجاره بهای مکان را پرداخت می کند.

وی تصریح کرد: اعزام ۲ نفر از هنرمندان کهگیلویه و بویراحمد به نمایشگاه بین المللی تهران برای معرفی محصولات تولیدی استان از دیگر برنامه های حمایتی برای تحقق جهش تولید صنایع دستی در استان است.

وی افزود: این نمایشگاه ۳۰ مهر تا۳۰ آبان برپا خواهد شد.

وی ابراز داشت:جاجیم بافی، سفره بافی، نمدمالی، نی چیت بافی، مشته بافی، رندبافی، گچمه بافی، ریسندگی، سوزن دوزی، سبد بافی، رودوزی‌های سنتی و سیاه چادر بافی از مهمترین دست بافته‌های سرپنجه هنرمندان کهگیلویه و بویراحمد است.

سالانه ۲۱۸ هزار متر مربع انواع صنایع دستباف در کهگیلویه و بویراحمد تولید می‌شود.

بیشترین دست بافته‌ها در شهرستان‌های دنا و گچساران تولید می‌شود.

استان کهگیلویه و بویراحمد با ۷۲۳ هزار نفر جمعیت در جنوب غربی ایران قرار دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کهگیلویه و بویراحمد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


40 عکس نقاشی دخترانه جدید، ساده، زیبا، فانتزی و آسان برای پروفایل