تشدید رقابت بر سر ورود به کاخ سفید؛ 43 روز مانده به انتخابات


تشدید رقابت بر سر ورود به کاخ سفید؛ 43 روز مانده به انتخابات

نظرسنجی‌ها و آخرین تحلیل‌های انتخاباتی آمریکا نشان می‌دهد تاکنون جو بایدن ، نسبت به دونالد ترامپ وضعیت بهتری در ایالت‌های رقابتی دارد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صداوسیما؛ به طور سنتی در کارزار انتخاباتی ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا، ایالت‌های مختلفی گرایش‌های سیاسی ثابتی را از خود بروز داده‌اند که این ایالت‌ها در نقشه سیاسی آمریکا به ۲ رنگ قرمز یا آبی نمایش داده می‌شوند.
تشدید رقابت بر سر ورود به کاخ سفید؛ 43 روز مانده به انتخابات
اما نتایج بررسی انتخابات‌های پیشین، نشان داده است که چند ایالت رفتار دیگری از خود بروز داده‌اند و رنگ آن‌ها در انتخابات‌های مختلف، متفاوت بوده است. یعنی در دوره‌های اخیر انتخابات ریاست جمهوری، حمایت خود را بین نامزد‌های دموکرات و جمهوریخواه تقسیم کرده‌اند. از این رو، این ایالت‌ها به مناطق رقابت یا نبرد انتخاباتی شهرت یافته‌اند.
معمولا در نقشه‌های انتخاباتی، رنگ این ایالت‌ها به شکل بنفش دیده می‌شود، اما برای استراتژی انتخاباتی نامزد‌های دو حزب، بسیار حیاتی محسوب می‌شوند چرا که در سایر ایالت‌ها، چنان رقابت انتخاباتی مطرح نیست.
با استفاده از گزارش‌های پایگاه‌های "کوک پولیتیکال ریپرت"، "اینساید الکشن" و "ساباتوز کریستال بال"، ایالت‌هایی که پیروزی انتخاباتی به آن‌ها بستگی دارد، عبارتند از آریزونا، فلوریدا، جورجیا، میشیگان، کارولینای شمالی، پنسیلوانیا و ویسکانسین.
رتبه‌بندی مشابه دیگری هم برای ایالت‌های رقابتی در سال ۲۰۲۰ وجود دارد که بر اساس آنها، آیووا، مینه سوتا، نیوهمپشایر، اوهایو و تگزاس مناطق نبرد انتخاباتی مطرح می‌شوند، اما سابقه رقابت الکترال یا نظرسنجی برای اینکه بتوان آن‌ها را مناطق رقابتی در نظر گرفت، وجود ندارد.
تاریخ رسمی انتخابات آمریکا، ۱۳ آبان ماه امسال است.
بایدن: باید آمریکا را از دست ترامپ نجات دهیم
جو بایدن گفت: آلودگی این رئیس جمهور بر دموکراسی ما می‌تواند کشنده باشد. دیگر کافی و کافی و کافی است.
تشدید رقابت بر سر ورود به کاخ سفید؛ 43 روز مانده به انتخابات
آخرین نظرسنجی های انتخاباتی در آمریکا
۴۳ روز مانده به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ۲۰۲۰، نتایج نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که تا امروز دوشنبه ۲۱سپتامبر، "جو بایدن" نامزد حزب دموکرات پیروز انتخابات رئیس جمهوری آمریکا، ۶ ممیز و پنج دهم درصد از دونالد ترامپ، رقیب جمهوری خواه خود پیشی گرفته است.
بر اساس گزارش موسسه نظرسنجی ریل کلیر پولیتیکس (RealClearPolitics) که روزانه آمار کلیه نظرسنجی‌های صورت گرفته رسانه‌های آمریکا درباره انتخابات این کشور و میانگین آن‌ها را ارائه می‌کند گزارش داد بایدن با ۵۰.۰ درصد امتیاز از ترامپ با ۴۲.۹ درصد پیش است.
تشدید رقابت بر سر ورود به کاخ سفید؛ 43 روز مانده به انتخابات
رسانه‌های معتبر آمریکا هم در نظرسنجی‌های جداگانه از پیشتازی جوبایدن نسبت به دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ۲۰۲۰ خبر می‌دهند.
بر اساس نظرسنجی‌های‏ شبکه خبری ان بی سی (NBC) بایدن ۵۱ رصد و ترامپ ۴۳ درصد، موسسه اکونومیست (The Economist) بایدن ۵۱ درصد و ترامپ ۴۲ درصد، موسسه محافظه کار راسموسن (Rasmussen Reports) بایدن ۴۶ درصد و ترامپ ۴۷ درصد، پایگاه خبری هیل (The Hill) بایدن ۴۷ درصد و ترامپ ۳۹ درصد، شبکه خبری فاکس نیوز (Fox News) بایدن ۵۱ درصد و ترامپ ۴۶ درصد، موسسه منموته (Monmouth) بایدن ۵۱ درصد و ترامپ ۴۴ درصد، و‏ شبکه خبری سی ان بی سی (CNBC) بایدن ۴۹ رصد و ترامپ ۴۳ درصد، را نشان می‌دهد.
تشدید رقابت بر سر ورود به کاخ سفید؛ 43 روز مانده به انتخابات
نتایج نظرسنجی‌ها در آمریکا در حالی گویای برتری نسبی جو بایدن است که دونالد ترامپ بار‌ها تاکید کرده که اعتقادی به نتایج این نظرسنجی‌ها ندارد. او حتی این را هم گفته که آمار نظرسنجی‌ها «جعلی» است. به اعتقاد ترامپ جمهوری‌خواهان در نظرسنجی‌ها شرکت نمی‌کنند.
علی‌رغم این موضوع، کاهش محبوبیت ترامپ حداقل در نظرسنجی‌ها را باید در پی بی‌تفاوتی ترامپ به شیوع ویروس کرونا، ضربه مهلک اقتصادی این ویروس و اعتراضات به خشونت پلیس در این کشور باید جستجو کرد.
سایه بحران کرونا بر انتخابات آمریکا
در حالی که ۴۳ روز به انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا مانده، بروز بحران کرونا، محاسبات تیم انتخاباتی دونالد ترامپ را برهم زده است.
براساس تارنمای خبری «وردمترز دات اینفو» (worldometers.info) بیماری کرونا تاکنون منجر به مرگ بیش از ۲۰۴ هزار نفر از شهروندان آمریکا شده است که اقتصاد این کشور را فلج کرده و در مورد سرنوشت انتخابات ریاست جمهوری نیز تردید‌ها و گمانه‌زنی‌های بسیاری پدید آورده است.
تشدید رقابت بر سر ورود به کاخ سفید؛ 43 روز مانده به انتخابات
ابتلای بیش از ۷ میلیون آمریکایی به کرونا
شمار جان باختگان آمریکایی ۲۰۴،۱۱۸ نفر و شمار بهبودیافتگان ۴،۲۵۰،۱۴۰ نفر اعلام شد.
تشدید رقابت بر سر ورود به کاخ سفید؛ 43 روز مانده به انتخابات
سایه اعتراضات بر انتخابات آمریکا
نزدیک به ۴۳ روز به انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا مانده است که اعتراضات مردمی در شهر‌های مختلف این کشور تاثیر منفی بر موقعیت "دونالد ترامپ" رییس جمهوری امریکا گذاشته است.
تظاهرات اعتراض آمیز گسترده در شهر‌های مختلف آمریکا که نتیجه تبعیض‌ها علیه سیاه پوستان این کشور است و با گسترش جریان اپیدمی و همه گیری ویروس کرونا، سیاه پوستان آمریکا متوجه این واقعیت شدند که بیشترین کمک‌ها و حمایت‌ها در این رابطه برای سفید پوستان انجام می‌گیرد و سیاه پوستان از این کمک‌ها کمتر برخوردار هستند و این تبعیض‌ها خشم سیاه پوستان را برانگیخته است.
از سوی دیگر، موارد متعددی از خشونت پلیس علیه معترضان شامل مشت و لگد زدن، استفاده از شلیک گاز اشک‌آور و اسپری فلفل و حتی راندن خودرو به سمت معترضان در اعتراضات اغلب مسالمت‌آمیز، منجر به افزایش اعتراضات شده است.
تاکید یک فعال اجتماعی آمریکایی به نفوذ نژادپرستی در عمق آمریکا
یک فعال اجتماعی سیاه پوست تاکید کرد آمریکای واقعی، معافیتِ ماموران پلیس خاطی از مجازات است.
تشدید رقابت بر سر ورود به کاخ سفید؛ 43 روز مانده به انتخابات
سایه بحران اقتصادی بر انتخابات آمریکا
همه‌گیری کرونا و اعتراضات ضد نژاد پرستی در آمریکا اقتصاد این کشور را با بحران عمیقی روبرو کرده و بیکاری میلیون‌ها نفر را به دنبال داشته است.
جدیدترین گزارش‌ها در آمریکا نشان می‌دهد با افزایش شمار مبتلایان به بیماری کرونا در آمریکا میزان تقاضا برای بهره‌مندی از مزایای بیکاری در آمریکا رو به افزایش گذاشته و پیش‌بینی شده است تا پایان ماه جاری میلادی حدود ۵۰ میلیون نفر در این کشور شغل خود را از دست بدهند.
کرونا؛ بحرانی جدی برای اقتصاد آمریکا
شبکه خبری سی ان ان گزارش داد، تمامی داده‌ها بیانگر آن هستند که بزرگ‌ترین اقتصاد آمریکا با بزرگ‌ترین چالش خود از زمان جنگ جهانی دوم مواجه شده است. نزدیک به ۲۰۰هزار آمریکایی تاکنون جان خود را بر اثر ابتلا به کرونا از دست داده اند و وضعیت بازار کار نیز به طرز کم سابقه‌ای وخیم است؛ تا جایی که شمار بیکاران موقتی به ۵۰میلیون نفر رسیده است که بیش از هر زمان دیگری در تاریخ مدرن اقتصاد آمریکا قلمداد می‌شود.
تشدید رقابت بر سر ورود به کاخ سفید؛ 43 روز مانده به انتخابات
اکنون که دونالد ترامپ خود را آماده رقابت با جو بایدن برای انتخابات ریاست جمهوری امسال می‌کند، اقتصاد به نقطه ضعف وی تبدیل شده است و میزان مقبولیت بایدن که در دوره ریاست جمهوری اوباما به وی کمک کرد تا اقتصاد را از بحران ۲۰۰۹ عبور دهد افزایش یافته است.
ترامپ که از مخالفان قرنطینه سراسری محسوب می‌شود، از آغاز بازگشایی تدریجی اقتصاد آمریکا خبر داده است، اما بعید به نظر می‌رسد که تا زمان انتخابات چیزی زیادی تغییر کند. منابع معتبری نظیر صندوق بین المللی پول از رشد احتمالی منفی ۶ درصدی اقتصاد آمریکا در سال جاری خبر داده اند و این در حالی است که دفتر کنترل بودجه کنگره نیز اعلام کرده است سطح بدهی آمریکا تا پایان امسال به میزان بی سابقه‌ای افزایش خواهد یافت.
دولت و بانک مرکزی آمریکا تاکنون جمعه حدود ۴.۵ تریلیون دلار برای حمایت از اقتصاد این کشور در برابر پیامد‌های کرونا هزینه کرده اند که این رقم حتی برای اقتصاد آمریکا هم رقم سنگینی است (حدود یک پنجم کل اندازه اقصاد آمریکا).
با این حال ترامپ اخیرا در پیامی توئیتری نوسته است: من یک اقتصاد فوق العاده را برای آمریکا بنا کردم و باز هم آن را برپا خواهم کرد. خیلی زود مجددا یک اقتصاد فوق العاده خواهیم بود؛ خیلی زودتر از آنچه خیلی‌ها فکرش را بکنند، خیلی زودتر!

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اسامی داوران مرحله استانی اعلام شد/ داورانی از جنس هنر و تجربه