چه کسانی در اولویت تزریق واکسن آنفلوآنزا هستند؟


چه کسانی در اولویت تزریق واکسن آنفلوآنزا هستند؟

بیرجند - ایرنا - مدیر بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بیرجند گفت: تزریق واکسن آنفلوآنزا تنها برای گروه‌های اولویت‌دار از نظر بهداشتی توصیه می‌شود.

مجید شایسته روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مادران باردار، پرسنل و سالمندان ساکن در مراکز نگهداری سالمندان، پرسنل اورژانس، پرسنل سازمان دامپزشکی و سازمان حفاظت محیط زیست که در قسمت‌های مرتبط با پرندگان فعالیت می‌کنند در اولویت تزریق واکسن هستند.

وی ادامه داد: همچنین پرسنل بهداشتی، درمانی، خدماتی، اداری و انتظامات شاغل در بیمارستان‌ها و ادارات دولتی، تمامی دانشجویان گروه‌های پزشکی که در فصل سرما وارد بخش‌های بیمارستانی می‌شوند و تمامی پرسنل نظام پزشکی کشور شاغل در واحدهای تحت پوشش از دیگر گروه‌ها اولویت‌دار تزریق واکسن اعلام شده است.

مدیر بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ادامه داد: پرسنل نیروی انتظامی و امنیتی شاغل در بخش‌های ارائه خدمات بهداشتی درمانی، بیماران HIV، بیماران دچار ضعف سیستم ایمنی، معلولان جسمی حرکتی، معلولان عصبی و ذهنی، بیماران روانی مزمن، کودکان بی‌سرپرست و زنان آسیب دیده اجتماعی نیز از دیگر گروه‌های اولویت‌دار شناسایی شده است.

وی تصریح کرد: افراد دارای بیماری‌های مزمن و زمینه‌ای، افراد در گروه سنی ۶ ماه تا ۱۸ سال که تحت درمان طولانی مدت با آسپرین بودند، افراد مبتلا به چاقی مفرط و تمام افرادی که قصد مسافرت به سایر کشورها را دارند در اولویت دوم تزریق واکسن آنفلوآنزا قرار دارند.

شایسته تاکید کرد: با توجه به اینکه ۲ هفته پس از تزریق واکسن ایمنی لازم ایجاد می‌شود بهترین زمان تزریق واکسن در کشور اوایل تا اواسط مهرماه است.

وی اضافه کرد: اگر واکسن خیلی زود تزریق شود ایمنی ایجاد شده در اواخر فصل اپیدمی از بین می‌رود و اگر دیر تزریق شود ممکن است فرد قبل از ایمنی مبتلا شود.

مدیر بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند عنوان کرد: سه بیماری آنفلوآنزا، سرماخوردگی و کرونا ریشه ویروسی دارند و برخی علائم آن شبیه هم هستند.

وی یادآور شد: به طور معمول کسانی که به ویروس کرونا مبتلا می شوند دست کم یکی از علائم تب بالای ۳۸.۵ درجه، سرفه‌های مداوم و خشک، از دست دادن حس بویایی و چشایی، خستگی و مشکلات دستگاه گوارشی را دارند.

شایسته گفت: علائم بیماری سرماخوردگی، آنفلوآنزا و کووید ۱۹ از نظر بالینی نیز تفاوت‌هایی با هم دارند مانند اینکه تنگی نفس در سرماخوردگی و آنفلوآنزا نادر است در صورتیکه در کرونا متداول و معمولی تلقی می‌شود.

وی افزود: همچنین از طریق آزمایشات مولکولی و PCR نیز قابل افتراق هستند لذا واکسن آنفلوآنزا و کرونا دو مقوله جدا از هم هستند و ارتباطی به هم ندارند.

مدیر بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند تاکید کرد: مادران باردار که در فصل شیوع آنفلوآنزا باردار هستند یا باردار می‌شوند در معرض جدی آنفلوآنزا قرار دارند و پرخطر محسوب می‌شوند همچنین زنان تا ۲ هفته پس از زایمان نیز مشمول این توصیه می‌شوند.

وی بیان کرد: در حال حاضر واکسن آنفلوآنزای مورد مصرف در کشور از نوع غیرفعال شده IIV است و تجویز واکسن غیرآنفلوآنزا در زنان شیرده منعی ندارد و در تمام مراحل بارداری مطرح است.

شایسته با بیان اینکه اصولا واکسن بدون عارضه در دنیا وجود ندارد اظهار داشت: عوارض واکسن آنفلوآنزا بسیار اندک بوده و در حد تب مختصر، قرمزی دست و درد در محل تزریق بوده و در مقابل مزایای فراوان آن، ناچیز است.

وی با بیان اینکه آنفلوآنزا، سرماخوردگی و کرونا مقوله جدا از هم هستند و ارتباطی به هم ندارند عنوان کرد: آنفلوآنزا یک عفونت حاد تنفسی است که می‌تواند عوارض جدی به خصوص در کودکان خردسال، افراد مسن و افراد دچار نقص سیستم ایمنی ایجاد کند.

مدیر بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه واکسن آنفلوآنزا بهترین راه پیشگیری از آنفلوآنزا و عوارض ناشی از آن است گفت: واکسن آنفلوآنزا امسال از سه تا چهار ویروس آنفلوآنزایی که انتظار می‌رود در این فصل در گردش باشند محافظت می‌کند.

وی یادآور شد: واکسیناسیون مزایای بسیاری از جمله کاهش خطر ابتلا به بیماری آنفلوآنزا، بستری شدن و حتی مرگ و میر ناشی از آنفلوآنزا دارد.

شایسته گفت: انواع واکسن آنفلوآنزا شامل واکسن خنثی کننده IIV، نوترکیب RIV، تضعیف کننده LAIV، و واکسن‌های سه گانه و چهارگانه هستند.

وی افزود: افراد دارای سابقه واکنش‌های آلرژیک شدید نظیر آنلافیلکسی به واکسن و یا هر یک از اجزای واکسن، افراد دارای حساسیت شدید به تخم مرغ، افراد دارای سابقه بیماری گیلن باره در طی ۶ هفته پس از دریافت واکسن آنفلوآنزای قبلی و افراد دارای بیماری حاد متوسط با تب یا بدون تب نباید واکسن تزریق کنند.



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


قهرمان ایرانی پارالمپیک درگذشت