جزییات اجرای طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در اردبیل


جزییات اجرای طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در اردبیل

کسب و کارهای خانگی به عنوان راهکاری مهم برای ایجاد اشتغال و درآمد محسوب می‌شود به طوری که قابلیت انجام این نوع کسب و کار در «منزل» سبب ایجاد مزایای بسیاری برای شاغلین آن‌ها می شود.

کسب و کارهای خانگی به عنوان راهکاری مهم برای ایجاد اشتغال و درآمد محسوب می‌شود به طوری که قابلیت انجام این نوع کسب و کار در «منزل» سبب ایجاد مزایای بسیاری برای شاغلین آن‌ها می شود.
طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در دبیر خانه توسعه و حمایت از مشاغل خانگی معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پس از آسیب‌شناسی طرح‌های قبلی و انجام مطالعات داخلی و خارجی در سال ۱۳۹۶ طرح تصویب شد.
به طوری که با شیوع بیماری کرونا و الزام به تعطیلی کسب و کارها موجب شد تا بحث ایجاد اشتغال، مشاغل خانگی مورد توجه قرار گیرد.
رئیس جهاد دانشگاهی استان اردبیل در مراسم افتتاح دبیرخانه طرح ملی مشاغل خانگی در استان اردبیل اظهار کرد: در سطح کشور جهاد دانشگاهی مسئولیت پیاده‌سازی و اجرای طرح ملی توسعه مشاغل خانگی را به عنوان مجری و با کارفرمایی وزارت تعاون، ‌کار و رفاه اجتماعی اجرایی می‌کند.
به گفته مهران اوچی اردبیلی این طرح از سال ۹۶ تا ۹۸ به صورت آزمایشی در ۹ استان اجرا و با توجه به نتایج قابل قبول این طرح و ضرورت توجه بیش از پیش مشاغل خانگی در دوران کرونا قرار شد در راستای رونق اقتصاد خانوار، تحقق شعار سال و توسعه جایگاه مشاغل خانگی در اقتصاد کشور در ۳۱ استان اجرایی شود.
وی با بیان اینکه با اجرای این طرح در کشور 54 هزار 300 نفر متقاضی مشاغل خانگی می تونند صاحب شغل پایدار شوند، خاطرنشان کرد: سهم استان اردبیل از این تعداد 2هزار نفر است که تلاش می کنیم این مهم محقق شود.
رئیس جهاددنشگاهی اضافه کرد: تا این لحظه 200 نفر در سطح استان اقدام به ثبت نام کرده است که تا این لحظه در سطح کشور رتبه 11 از نظر تعداد ثبت نام کننده گان قرار گرفته ایم

به گفته اوچی اردبیلی ثبت‌نام این طرح ملی از ۶ شهریورماه شروع شده و تا 6 مهر ادامه خواهد داشت متقاضیان دارای مهارت می توانند با مراجعه به سامانه inhb.ir ثبت نام و از مزایای آن بهره‌مند شوند.
اوچی اردبیلی، شناسایی ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های اشتغال در حوزه مشاغل خانگی در استان، توانمندسازی متقاضیان و اتصال به بازار را سه مرحله اجرای این طرح اعلام کرد.

وی با اشاره به اهمیت نقش کسب‌وکارهای خانگی در رشد تولید و کمک به چرخه اقتصادی کشور، خاطرنشان کرد: مشاغل خانگی باید جایگاه واقعی خود را در اقتصاد خانوارها پیدا کرده و نهادهای متولی نیز به توسعه آن کمک کنند.
به گفته اوچی اردبیلی ثبت نام متقاضیان طرح توسعه ملی مشاغل خانگی از ۶ شهریورماه با ظرفیت ۵۴ هزار و ۳۰۰ نفر در کشور شروع و سهم استان اردبیل دراین طرح 2هزار نفر خواهد بود و ثبت نام این طرح (۶ مهرماه) ادامه دارد.

جزییات اجرای طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در اردبیل

در ادامه مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان اردبیل با اشاره به اینکه جهاد دانشگاهی می تواند نقش محوری در توانمندسازی و اقتصاد بازار و آموزش افراد ایفا نماید، خاطر نشان کرد: تفاوت این طرح ملی با دیگر طرح‌های اجرا شده در گذشته در محوریت قرار دادن توانمندسازی از طریق آموزش و بازاریابی متمرکز به جای پرداخت تسهیلات است.
به گفته وی همیشه پرداخت تسهیلات ایجاد شغل پایدار را به همراه ندارد بلکه گاهی برعکس عمل می کند. ولی ما تلاش می کنیم در صورت نیاز از طریق پرداخت تسهیلات نیز از این مشاغل حمایت کنیم.
به گفته مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکنون ۳۵۲ رشته مشاغل خانگی در کشور شناسایی شده و فعال است ولی تولیدات این مشاغل در زمینه بازاریابی، فروش، توزیع، آموزش و توانمندسازی آنها با چالش همراه بوده است.

وی همچنین اظهار کرد: توسعه مشاغل خانگی نقش مهمی در تحقق اهداف شعار امسال دارد و حمایت از مشاغل خانگی در فضای شیوع کرونا یک ضرورت اساسی است

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اردبیل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رابطه جنسی زیر دوش آب در حمام با همسر خوب است یا بد؟