پروژه‌های آبرسانی به 45 روستای استان اردبیل بهره‌برداری شد


پروژه‌های آبرسانی به 45 روستای استان اردبیل بهره‌برداری شد

اردبیل - ایرنا – هشت پروژه آبرسانی به 45 روستای استان اردبیل همزمان با آیین افتتاح آبرسانی به 400 روستا در کشور از طریق ویدئو کنفرانس به بهره‌برداری رسید.

به گزارش ایرنا،فرامرز بهنژاد مدیر کل آب و فاضلاب استان اردبیل در این آیین میزان اعتبار هزینه شده در این پروژه ها را ۳۱۰ میلیارد ریال اعلام کرد و گفت:با بهره‌بردای از این پروژه ها ۱۷ هزار و ۴۳۵ نفر ار آب سالم و بهداشتی بهره مند شدند.

وی افزود: یک هزار روستای استان اردبیل تحت پوشش شبکه آبرسانی روستایی قرار دارد و ۷۰۰ روستای کم جمعیت استان به شبکه آبرسانی روستایی دسترسی ندارند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان اردبیل بیان کرد: هم اکنون حدود ۹۶ هزار و ۱۵۸ خانوار با ۳۲۲ هزار نفر جمعیت تحت پوشش شبکه آبرسانی روستایی استان اردبیل قرار دارند.

وی میزان مصرف آب شبکه آبرسانی روستاهای استان اردبیل را حدود ۲۷ میلیون متر مکعب اعلام و اضافه کرد: چهار میلیون متر مکعب از این میزان آب از محل سدهای استان، هفت میلیون متر مکعب از طریق آب سطحی ذخیره شده در تصفیه خانه‌های روستایی و ۱۶ میلیون مترمکعب نیز از طریق برداشت از مخازن زیر زمینی و چاه‌ها تأمین می‌شود.

بهنژاد همچنین گفت: بخشی از آب مورد نیاز جمعیت روستایی متصل به شبکه آبرسانی روستایی استان اردبیل از طریق ۲۷۲ حلقه چاه، ۴۶۰ چشمه و ۲۶ رشته قنات و ۱۲ نقطه برداشت آب سطحی تأمین می‌شود.

وی با اشاره به ضرورت احداث تصفیه‌خانه‌های بزرگ در قالب مجتمع‌های بزرگ آبرسانی روستایی در استان اردبیل اظهار داشت: در حال حاضر هفت تصفیه خانه روستایی بزرگ در استان با ۲۳۲ روستا و ۶۴ هزار نفر جمعیت بهره برداری می‌شود.

بهنژاد با اشاره به آبرسانی سیار به برخی مناطق روستایی استان از طریق تانکرهای آبرسانی سیار خواستار توجه جدی مسئولان کشوری و استانی و تأمین ماشین آلات مورد نیاز در این زمینه شد.

وی گفت: ۱۲ تانکر ۶ چرخ و ۲ دستگاه خاور برای آبرسانی روستایی با عمر بیش از ۱۳ سال و فرسوده در استان اردبیل فعال است و نیازمند تأمین ماشین آلات برای آبرسانی سیار روستایی بویژه در مواقع بحران و اضطراری هستیم.

مدیرعامل آب وفاضلاب روستایی استان اردبیل افزود: شرکت آب و فاضلاب استان سه مشکل کمبود آب در مناطق روستایی از جمله مشکل فرسودگی شبکه‌های آب شرب در مناطق دارای آب پایدار ، کمبود آب پایدار در مناطق و روستاهای دارای شبکه آبرسانی نو و همچنین هر ۲ مشکل بصورت همزمان در برخی از روستاها مواجه است.

وی اظهارداشت: تا زمانی که منابع آبی پایدار و مطمئن برای تامین آب شرب موردنیاز و مصرفی روستاهای دارای شبکه آبرسانی جدید پیدا نشده این مشکلات برطرف نخواهد شد.

بهنژاد گفت: کمبود آب در روستاهای استان اردبیل معمولا به صورت فصلی بوده و زمانی که برداشت آب کشاورزی از منابع آبی مشترک شرب و کشاورزی از جمله آب چشمه‌ها در فصول زراعی و گرم به اوج می‌رسد و همچنین مناطق روستایی با انبوه میهمان و گردشگران مواجه هستند این مشکل چندین برابر می‌شود.

وی با بیان اینکه میزان هدر رفت آب روستایی استان اردبیل در حال حاضر ۳۵.۵ درصد است ، گفت: بر اساس برنامه اعلام شده از سوی شرکت آب و فاضلاب میزان هدر رفت آب روستایی باید سالانه ۱.۵ درصد با اجرای پروژه‌های اصلاح شبکه‌های آبرسانی روستایی کاهش یابد که این کار نیازمند تامین اعتبار مورد نیاز از محل اعتبارات استانی است.

استان اردبیل ۱۱ شهرستان و هزار و ۷۰۰روستا با ۱۲۰ هزار خانوار و حدود ۴۰۰ هزار نفر جمعیت دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اردبیل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


همسر علی ضیا را می شناسید ؟! / حدس بزنید کیست ! + بیوگرافی و عکس عاشقانه!