زهره؛ سوژه جدید دانشمندان برای کشف حیات

یک مدرس و پژوهشگر نجوم گفت: شرایط اسیدی و فشار و دمای بالای سطح زهره امکان حیات را از بین می برد.

عمران مرادی در گفت و گو با ایسنا در خصوص خبر منتشر شده در هفته گذشته مبنی بر پیدا شدن حیات در سیاره زهره، اظهار کرد: محققان با استفاده از تلسکوپ در هاوایی و شیلی در مقاله ای در نشریه «نیچر آسترونومی» از وجود گازی به نام فسفین و نشانه هایی از این گاز در سطح سیاره زهره خبر دادند.

وی افزود: با توجه به اینکه انتشار این چنین خبرها با تحلیل های بسیار و اغراق آمیز نیز همراه خواهد بود که ممکن است ذهن را به سمت چیزی که صحیح نباشد منحرف کند، دانستن نکات علمی در مورد آن از اهمیت بالایی برخوردار است.

این مدرس و پژوهشگر نجوم با بیان اینکه سیاره زهره یکی از سیارات زیبای منظومه خورشیدی است که با چشم غیرمسلح قابل رصد است، افزود: سیاره زهره دومین سیاره از سمت خورشید و بعد از عطارد نزدیکترین سیاره به خورشید است.

مرادی ادامه داد: این سیاره دارای جو بسیار غلیظ است و مهم ترین ویژگی آن این است که بعد از خورشید و ماه، سومین جرم تابناک آسمان است و به دلیل داشتن این جو غلیظ نور خورشید را به شدت منعکس می کند.

وی افزود: زهره داغ ترین سیاره منظومه خورشیدی است و به دلیل وجود دی اکسید کربن زیاد در سطح این سیاره پدیده گلخانه ای رخ می دهد و موجب بالارفتن دما در سطح سیاره می شود.

عضو شورای علمی مرکز نجوم ادیب اصفهان تصریح کرد: دمای سطح سیاره زهره به حدی افزایش می یابد که گاهی تا ۴۶۲ درجه سانتی گراد نیز می رسد.

به گفته مرادی سیاره های عطارد، زهره، زمین و مریخ جزء سیارات سنگی و بقیه سیاره ها گازی هستند.

وی با بیان اینکه جو این سیاره ترکیباتی از دی اکسید کربن و مقادیر بسیاری قطرات ریز اسید سولفوریک دارد، خاطرنشان کرد: زمانی که وجود این دو ماده و گرمای شدید را کنار هم قرار دهیم، سطح سیاره را بسیار گرم می کند و به همین دلیل تلاش های زیادی برای کنکاش سطح این سیاره با موفقیت رو به رو نبوده است.

این پژوهشگر نجوم با اشاره به ارسال کاوشگرهای فراوان به سطح سیاره، تصریح کرد: تاکنون کاوشگرهای بسیاری برای کاوش از سطح سیارات مختلف منظومه شمسی ارسال شده است که به صورت رادیویی در اطراف این سیاره می چرخند و سطح آن را بررسی می کنند.

مرادی تاکید کرد: سفینه های بی سرنشین فرصت محدودی دارند و به سرعت از بین می روند. ۲۲ اکتبر ۱۹۷۵ میلادی اتحاد جماهیر شوروی یک سفینه بی سرنشین به زهره ارسال کرد و با وجود فشار بالا دو ساعت زنده ماند و عکس هایی از سطح این سیاره ارسال کرد.

عضو شورای علمی مرکز نجوم ادیب اصفهان با بیان اینکه بحث حیات موجودات فضایی بحث مهمی است، یادآور شد: زمانی که از حیات این موجودات صحبت می کنیم، الزاما حیات مانند زمین مدنظر نیست و حتی به میکروب ها و باکتری ها فکر می کنیم.

این پژوهشگر نجوم با تاکید براینکه تاکنون هیچ حیاتی در بیرون زمین حتی یک تک سلولی هم دیده نشده است، گفت: اکنون می دانیم که تا کیلومترها خارج از جو زمین حیات وجود ندارد و هنوز هیچ نشانه ای از حیات موجودات فرازمینی در هیچ یک از سیارات منظومه خورشیدی کشف نشده است.

مرادی اظهار کرد: مدت ها توجه دانشمندان به سمت مریخ و کشف حیات بر سطح این سیاره بود.

وی دلیل این امر را نزدیک بودن شرایط مریخ به زمین عنوان کرد و افزود: دانشمندان حتی قمر اروپای مشتری و قمر تیتان زحل را نیز از نظر امکان حیات بررسی کردند و کمتر کسی فکر می کرد سیاره زهره از نظر امکان حیات قابل توجه باشد.

این مدرس نجوم با بیان اینکه شرایط اسیدی و فشار و دمای بالای سطح زهره امکان حیات را از بین می برد، خاطرنشان کرد: هیچ موجودی نمی تواند در این شرایط زندگی کند و به همین دلیل سیاره زهره تاکنون سوژه جالبی برای بررسی امکان حیات نبوده است.

به گفته مرادی دانشمندان در فضا به طور مستقیم به دنبال موجودات زنده نیستند و بلکه به دنبال آثار حیات هستند. به دلیل اینکه ابزار رصدی لازم برای رویت سیاره ها را در اختیار نداریم به دنبال کشف عناصر تشکیل دهنده حیات هستیم.

وی با اشاره به نتایج مقاله منتشر شده در خصوص امکان حیات در سیاره زهره، گفت: دانشمندان از وجود گاز فسفین در سطح زهره در مقادیر اندک خبر داده اند و از آنجا که فسفین گازی است که در نتیجه شکست مواد طبیعی به وجود می آید، دانشمندان معتقدند که وجود این گاز می تواند ناشی از موجودات زنده و به همین دلیل می تواند یکی از نشانه های قابل بررسی باشد.

عضو شورای علمی مرکز نجوم ادیب اصفهان با بیان اینکه وجود این گاز، می تواند مرتبط با موجودات زنده باشد، خاطرنشان کرد: نکته مهم این است که این گاز می تواند نشانه وجود میکروارگانیسم ها باشد.

مرادی با تاکید براینکه برخلاف آنچه در فضای مجازی به آن دامن می زنند، وجود فسفین الزاما دلیلی بر وجود حیات در زهره نیست، تاکید کرد: از طرف دیگر فسفین در شرایط اسیدی نمی تواند پایدار باشد و به نظر می رسد منبعی در سطح زهره در حال تولید این گاز باشد که باید آن را کشف کرد.

به گفته وی حتی اگر انبوهی از فسفر در سیاره باشد ممکن است سیاره فاقد مواد لازم برای وجود حیات باشد و این درحالی است که فسفر از عناصر اصلی تشکیل حیات است.

مدرس نجوم با تاکید براینکه نخستین بار است فسفین در یک سیاره صخره ای به جز زمین کشف شده است، آن را صرفا یک شک دانست و گفت: هنوز حیات پیدا نشده است و معمولا زمانی که گروهی به صورت آکادمیک و علمی مسئله ای را اعلام می کنند، در وهله نخست به صورت صددرصد پذیرفته نمی شود و پس از آن تحقیقات بیشتر انجام می شود. از این رو انتظار می رود در مقالات آینده در مورد زهره بیشتر بشنویم و سرمایه گذاری های بیشتری در مورد این سیاره انجام شود.

مرادی گفت: زهره نسبت به مریخ مورد توجه کمتری بود و اکنون با این کشف جدید بیشتر تحت نظر قرار می گیرد و اگر منشا فسفین بتواند حیات باشد کشف بزرگ و تاریخی خواهد بود. البته در کنار آن باید بررسی شود که در شرایط اسیدی و دمای بالای زهره موجودات چگونه زنده می مانند؟

انتهای پیام