استاندار قزوین از جایگاه پسماند محمدآباد بازدید کرد


استاندار قزوین از جایگاه پسماند محمدآباد بازدید کرد

قزوین – ایرنا – هدایت الله جمالی پور استاندار قزوین روز یکشنبه از جایگاه پسماند محمدآباد بازدید کرد و برای حل اشکالات و ضعف‌های آن از جمله بوی بد و تخریب زیست محیطی دستور تشکیل یک کارگروه را صادر نمود.

به گزارش ایرنا، استاندار قزوین پیش از این نیز چندین بار از این سایت بازدید کرده و بر ساماندهی آن تا پایان سال جاری تاکید کرده بود.

در این بازدید که در راستای پیگیری مصوبات بازدیدهای گذشته صورت گرفت، اشکالات سایت از قبیل تخریب زیست محیطی، ورود شیرآبه به سفره‌های زیرزمینی، دفن زباله به جای فرآوری و تبدیل آن و ایجاد بوی بد پرداخته شد و راهکارهای لازم برای رفع آنها مورد بررسی قرار گرفت.

استاندار قزوین در این بازدید گفت: متاسفانه به علت شیوع کرونا عملیات تفکیک زباله‌ها در این سایت متوقف شده و وضعیت سایت نسبت به قبل نامطلوب تر شده است.
هدایت الله جمالی پور با تاکید بر تفکیک از مبدا افزود: صدا و سیما و رسانه‌ها باید با دعوت کارشناسان و افراد خبره در این زمینه، فرهنگسازی کنند که راه سلامت مردم و محیط زیست تفکیک زباله از مبدا است و مردم انتظار دارند هرچه سریعتر شاهد ساماندهی این سایت باشند.
وی گفت:علیرغم شیوع کرونا ما باید این مجموعه را به خوبی مدیریت کنیم و عملیات تفکیک زباله در آن با رعایت پروتکل‌های بهداشتی انجام شود چون در غیر این صورت ۲۰ درصد از اثرگذاری سایت از بین می‌رود.
جمالی پور گفت: باید یک کمیته ای از محیط زیست، بهداشت و درمان،استانداری قزوین،شهرداری و ...تشکیل شود با این وظیفه که از داده‌های وارده به این سایت بالاترین بهره وری را داشته باشد.
رییس کل دادگستری استان قزوین نیز در این بازدید با اشاره به تعطیلی این جایگاه به دلیل شیوع کرونا، گفت: این سایت نباید لحظه ای تعطیل و پلمب شود چون مثل یک واحد تولیدی است و باید مدام در حال فعالیت باشد.
حجت الاسلام و المسلمین نورالله قدرتی افزود: روزانه
۷۰۰ تن زباله وارد این سایت می‌شود درحالیکه ظرفیت این سایت ۴۰۰ تن است.
وی اضافه کرد: باید یک کارگروه از دادسرا،شهرداری، محیط زیست، استانداری، دانشگاه علوم پزشکی و... تشکیل شود و برای رقع اشکالات و نقاط ضعف مجموعه تصمیم گیری کند.
قدرتی گفت: ما به هدفگذاری صورت گرفته در احداث این سایت نرسیده ایم و هم اینک هم باید جلوی تضیع حقوق عامه و حیف و میل بیت المال را بگیریم.
وی اضافه کرد: دادگستری و سازمان بازرسی استان از امروز برای پیشگیری از وقوع جرم در کارگروه پسماند استان عضو می‌شوند و بعد از دو هفته برای تصمیم گیری نهایی در ای خصوص اقدام می‌کنند.

در این بازدید محمد قاسمی دادستان قزوین،حسن عباس نژاد مدیر کل محیط زیست استان،علی فرخزاد معاون عمرانی استاندار،سیاوش طاهرخانی شهردار قزوین و جمعی از مسئولان نیز حضور داشتند.

سایت محمدآباد در سال ۸۱ در ۱۱۰ هکتار زمین از اراضی روستای محمدآباد از توابع شهرستان بویین زهرا جانمایی شد و از سال ۸۳ تا ۸۹ نیز مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

قرار بود در این مکان روزانه ۲۵۰ تن زباله خانگی دریافت شود که این میزان طی سال‌های اخیر به ۸۰۰ تن رسیده است.

این سایت باید شعاع ۳۰ کیلومتری خود را پوشش می‌داد که زباله‌های ۱۱ شهر را در برمی‌گرفت اما این میزان اکنون به ۲۱ شهر رسیده است.

تا پایان سال ۹۶، ۳۳ هزار تن پسماند صنعتی به این مجموعه منتقل ‌شده بود و سال ۹۷ نیز پنج هزار تن و سال ۹۸ نیز سه هزار تن اضافه ‌شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قزوین

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بزرگداشت اکبر زنجان پور و دو جای خالی