احتمال همزمانی شیوع کرونا و مشکلات تنفسی در خوزستان وجود دارد


احتمال همزمانی شیوع کرونا و مشکلات تنفسی در خوزستان وجود دارد

اهواز – ایرنا – سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: امسال با توجه به احتمال همزمانی شیوع مجدد کرونا و باران‌های پاییزی با ایجاد مشکلات تنفسی برای مردم در خوزستان، هرس درختان کونوکارپوس از اهمیت بیشتری برخوردار است.

به گزارش ایرنا دکتر فرهاد ابول نژادیان شنبه در جمع خبرنگاران بیان کرد: کونوکارپوس یکی از عوامل اصلی مشکلات تنفسی در نخستین بارش‌های پاییزی است؛ در سال‌های گذشته و همزمان با شروع باران‌های پاییزی مشکلات فراوانی در زمینه بیماری‌های تنفسی برای مردم خوزستان به وجود می آمد.

وی افزود: اصطلاح علمی (Thunder Storm Asthma) که به معنی آسم به دنبال بارندگی است، یک پدیده شناخته شده در سطح جهان است؛ مطالعات جهانی نشان داده آسم به دنبال بارندگی ناشی از آلرژی به عوامل بیولوژیک (یعنی گیاهان، اسپور گیاهان یا قارچ‌ها) وابسته است و این همان پدیده‌ای است که در نخستین باران‌های پاییزی در برخی نقاط خوزستان رخ می‌دهد.

ابول نژادیان ادامه داد: ‌پولن گیاه، ذره درشتی به اندازه حدود ۱۵ تا ۱۷ میکرون است و معمولا قادر به ورود به ریه نیست و بیشتر در بینی رسوب می‌کند به همین علت بیشتر آلرژی‌های فصلی، آلرژی بینی هستند.

این فوق تخصص آسم و آلرژی گفت: وقتی بارندگی رخ می‌دهد کپسول اطراف این ذره، آب را جذب کرده و در نهایت منفجر و مواد درون پولن به ذرات کوچکتر در حدود ۲ میکرون یا کمتر از آن تبدیل می‌شود که به راحتی وارد ریه و در نتیجه آن، فرد مستعد با تنگی نفس روبرو خواهد شد.

وی بیان کرد: به همین دلیل در نشست‌های شورای سلامت استان مصوب شد تا پیش از شروع باران‌های پاییزی تمامی درختان کنوکارپوس مستعد گرده افشانی هرس شوند که طبق گزارش میدانی، این کار از سوی شهرداری اهواز در حال انجام است.

ابول نژادیان ادامه داد: البته در این پروسه به حفظ فضای سبز شهر نیز بایستی توجه شود چون این درختان قطع نخواهند شد و صرفا برای جلوگیری از گرده افشانی، هرس می‌شوند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپوراهواز گفت: همچنین ارگان هایی که دارای محوطه های وسیع با پوشش گیاهی کنوکارپوس هستند نیز باید نسبت به هرس این درختان در محدوده خود اقدام لازم را به عمل آورند.

وی اضافه کرد: با توجه وضعیت هشدار خوزستان در موضوع کرونا، از مردم درخواست می‌شود هنگام خروج از منزل ضمن استفاده از ماسک، تمامی پروتکل‌های بهداشتی را مورد توجه قرار دهند و از حضور در تجمع ها بپرهیزند.

اسماعیل ایدنی رییس وقت دانشگاه علوم پزشکی اهواز در سال ۹۵ اعلام کرده بود که آمار مراجعه بیماران تنفسی به دنبال نخستین بارندگی‌های پائیزی، با هرس درختان ۷۰ تا ۸۰ درصد کاهش یافته است.

با گذشت ۶ سال از آغاز تنگی نفس شهروندان همزمان با نخستین باران های پاییزی، هنوز هم میان موافقان و مخالفان نظریه گرده افشانی گیاه کونوکارپوس به عنوان عامل تنگی نفس‌های پاییزی همزمان با نخستین باران‌ها اختلاف نظر وجود دارد.

در پی بارندگی قابل ملاحظه در خوزستان از ۲۷ مهر تا دهم آبان سال گذشته ۱۲هزار و۵۷۶ نفر با عارضه تنفسی راهی مراکز درمانی شدند. در روزهای ۲۶ و ۲۷ آبان سال گذشته نیز به دنبال بارندگی یک هزار و ۵۳۴ نفر راهی مراکزدرمانی شدند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خوزستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


40 عکس نقاشی دخترانه جدید، ساده، زیبا، فانتزی و آسان برای پروفایل