افزایش 42 درصدی واردات گوشی به کشور و ابهام در ادعای کمبود در بازار


افزایش 42 درصدی واردات گوشی به کشور و ابهام در ادعای کمبود در بازار

بالاخره در بازار کمبود گوشی تلفن همراه داریم یا خیر؟ این سوالی است که هر بار گمرک یا انجمن واردکنندگان گوشی تلفن همراه آماری از فعالیت خود در این زمینه اعلام می‌کنند بر سر زبان‌ها می‌افتد. به تازگی سخنگوی گمرک اعلام نموده که تا به اینجای سال نزدیک به 4.5 میلیون دستگاه گوشی تلفن همراه وارد کشور شده است تا پرسش کمبود یا کفایت تعداد گوشی در بازار...

بالاخره در بازار کمبود گوشی تلفن همراه داریم یا خیر؟ این سوالی است که هر بار گمرک یا انجمن واردکنندگان گوشی تلفن همراه آماری از فعالیت خود در این زمینه اعلام می‌کنند بر سر زبان‌ها می‌افتد. به تازگی سخنگوی گمرک اعلام نموده که تا به اینجای سال نزدیک به 4.5 میلیون دستگاه گوشی تلفن همراه وارد کشور شده است تا پرسش کمبود یا کفایت تعداد گوشی در بازار همچنان ادامه داشته باشد.

گوشی هوشمند اگرچه هیچ‌گاه یک کالای اساسی و مهم در سبد خانوار شناسایی نشده ولی این یک حقیقت است که هر فردی که نیاز به تعامل با دیگران داشته باشد به یک دستگاه از آن نیاز خواهد داشت. این نیاز طی ماه‌های گذشته و به سبب بازگشایی مدارس و الزام به استفاده از ابزارهای ارتباطی مانند گوشی، تبلت و لپ‌تاپ در کشور بسیار ملموس‌تر شده و افزایش قیمت ایجاد شده در بازار مشکلات فراوانی را برای خانواده‌ها ایجاد نموده است.

پیش از این بارها و بارها با شما دوستان در مورد دلایل افزایش قیمت کالاهایی مانند گوشی هوشمند در بازار کشور صحبت کرده‌ایم که یکی از دلایل آن کمبود بیش از حد این محصول در بازار بوده که واردکنندگان آن را ناشی از عدم تخصیص ارز دانسته و گاهی اوقات نیز شایعه احتکار این محصولات بر سر زبان‌ها افتاده که توانسته یکی از عوامل اصلی افزایش قیمت در بازار باشد.

همانطور که در مقدمه مطلب عنوان شد سید روح‌اله لطیفی سخنگوی گمرک جمهوری اسلامی ایران در مصاحبه‌ای اعلام نموده که تا به اینجای سال نزدیک به 4.5 میلیون دستگاه گوشی وارد کشور شده است:

میزان گوشی تلفن همراه ترخیص شده از گمرک، از ابتدای سال 99 تا 25 شهریور، 4 میلیون و 451 هزار و 763 دستگاه بود که در مقایسه با مدت زمان مشابه سال قبل رشد 42 درصدی از لحاظ تعداد را به خود اختصاص داده است.

شاید اینطور عنوان شود که نیاز بیشتر به کالایی مانند گوشی هوشمند به سبب استفاده از آن در امور آموزشی مانند استفاده از نرم‌افزار شاد یکی از دلایل افزایش قیمت بوده ولی با توجه به اعلام رشد 42 درصدی نسبت به سال گذشته این سوال همچنان مطرح است که درحالیکه این کالا به میزان کافی در بازار موجود است چرا باید همچنان افزایش قیمت‌های وحشتناک گاه و بی گاه در بازار مشاهده شود؟

در همین خصوص سخنگوی گمرک نیز معتقد است که رشد چمشگیری در واردات گوشی نسبت به سال گذشته در بازار به وجود آمده است:

در مدت زمان ابتدای سال 98 تا 25 شهریور سال گذشته 3 میلیون و 124 هزار و 659 دستگاه تلفن همراه به ارزش 305 میلیون و 77 هزار و 822 دلار از گمرک ترخیص شده بود و امسال در همین بازه زمانی 4 میلیون و 451 هزار و 763 دستگاه تلفن همراه ترخیص شده که یک میلیون و 327 هزار و 104 دستگاه بیشتر ازسال گذشته بوده است.

بنابر صحبت‌های سخنگوی گمرک، ارزش دلاری گوشی‌های تلفن همراه ترخیص در سال جاری 736 میلیون و 430 هزار و 880 دلار بوده که از لحاظ ارزش نسبت به مدت مشابه سال قبل 141 درصد رشد داشته و با 1832 فقره اظهار نامه گمرکی ترخیص شده است.

با این حال امیدواریم نظارت جدی بر عرضه، همانطور که بر واردات معطوف است ایجاد شود تا هرگونه سوءاستفاده از قدرت در هر مرحله از واردات کالا تا عرضه به دسته مشتری گرفته شود ودر ادامه شاهد پدیده‌های عجیبی مانند افزایش قیمت یک شبه تا 40 درصدی در بازار نباشیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جملات و متن تبریک روز جهانی خلبان به همسرم و عشقم + عکس نوشته و استوری