چه عواملی باعث منوراژی می‌شود؟


چه عواملی باعث منوراژی می‌شود؟

منوراژی نامی است که به دوره‌های قاعدگی طولانی مدت و سنگین گفته می‌شود و فعالیت‌های طبیعی زنان را دچار اختلال می‌کند. این وضعیت یکی از شایع‌ترین شکایات زنان است و سالانه بیش از ده میلیون زن به آن مبتلا می‌شوند. منوراژی چیست؟ از دست دادن خون در دوران قاعدگی به طور متوسط حدود 30 تا […]

0
(0)

منوراژی نامی است که به دوره‌های قاعدگی طولانی مدت و سنگین گفته می‌شود و فعالیت‌های طبیعی زنان را دچار اختلال می‌کند. این وضعیت یکی از شایع‌ترین شکایات زنان است و سالانه بیش از ده میلیون زن به آن مبتلا می‌شوند.

منوراژی چیست؟

از دست دادن خون در دوران قاعدگی به طور متوسط حدود ۳۰ تا ۴۰ میلی‌لیتر یا دو الی سه قاشق غذاخوری در طول دوره قاعدگی است که به مدت ۴ الی ۵ روز ادامه پیدا می‌کند. به طور رسمی منوراژی به وضعیتی گفته می‌شود که فرد بیش از ۸۰ میلی‌لیتر یا دو برابر مقدار طبیعی در یک چرخه، خون از دست بدهد. این نوع جریان بیش از هفت روز طول می‌کشد و نیاز است که زن هر دو ساعت یا بیشتر پد خود را تعویض کند. همچنین ممکن است لخته‌های خون زیادی از او خارج شود و به دلیل حجم زیاد خون دچار کم خونی شود. منوراژی یکی از شایع‌ترین شکایات زنان است و در نیمی از زنانی که این بیماری تشخیص داده می‌شوند، یک دلیل مشخص نمی‌تواند شناسایی شود، اما می‌تواند نشانه یک مشکل جدی باشد.

علت خونریزی منوراژی

منوراژی ممکن است زمانی اتفاق بیفتد که چرخه قاعدگی تخمک تولید نکند و منجر به عدم تعادل هورمون شود. چرخه قاعدگی بدون تخمک گذاری، در کسانی اتفاق می‌افتد که به تازگی قاعدگی خود را شروع کرده‌اند و یا در حال نزدیک شدن به یائسگی هستند.

اختلالات هورمونی: در صورت تغییر نوسانات طبیعی پروژسترون و استروژن آندومتر یا پوشش داخلی رحم می‌تواند بیش از حد تجمع پیدا کند سپس این امر در حین خونریزی قاعدگی ریخته می‌شود. اگر تخمدان تخمک آزاد نکند، هیچ پروژسترونی تولید نمی‌شود و در نتیجه عدم تعادل هورمون ایجاد می‌شود.

فیبروم رحم: این تومورها غیر سرطانی و یا خوش خیم هستند، رشد این خوش‌خیم‌ها می‌تواند منجر به افزایش سطح هورمون و افزایش خونریزی شود.

دستگاه داخل رحمی غیر هورمونی ( IUD): این نوع دستگاه‌های جلوگیری از بارداری می‌توانند منجر به خونریزی شدیدتر از حد طبیعی شوند.

بیماری التهابی لگن: این عفونت مخصوص اندام‌های تولید مثل است که می‌تواند عوارض شدیدی داشته باشد. سایر بیماری‌های سلامتی که می‌توانند منوراژی را تحریک کنند شامل اختلالات تیروئیدی، آندومتریوز و بیماری‌های کبدی یا کلیوی هستند.

چه عواملی باعث منوراژی می‌شود؟از دست دادن خون در دوران قاعدگی به طور متوسط حدود ۳۰ تا ۴۰ میلی‌لیتر یا دو الی سه قاشق غذاخوری در طول دوره قاعدگی است
علائم خونریزی منوراژی

علائم و نشانه‌های منوراژی می‌تواند شامل موارد زیر باشد:
خونریزی شدید از واژن، در نتیجه اشباع شدن چند نوار بهداشتی در هر ساعت یا به مدت چند ساعت را منوراژی می‌گویند. خونریزی شدیدی که نیاز به مراقبت و بهداشت بیشتری دارد به طوری که نیمه شب هم باید پد خود را عوض کند.
جریان قاعدگی و خونریزی بیش از یک هفته طول می‌کشد و دفع لخته‌های خون به اندازه طبیعی نیست و به دلیل خونریزی، علائم و نشانه‌های کم خونی، از جمله خستگی، تنگی نفس و درد مداوم پایین شکم و لگن و باعث ناتوانی فرد در انجام فعالیت‌های منظم روزانه می‌شود.
درمان منوراژی بستگی به موارد خاص دارد. قرص‌های جلوگیری از بارداری می‌تواند به تنظیم هورمون‌ها کمک کند. مکمل‌های آهن برای درمان کم خونی تجویز می‌شود تا به شما در جبران خون از دست رفته کمک کند.

چه عواملی باعث منوراژی می‌شود؟اگر خونریزی قاعدگی فعالیت‌های روزمره را دشوار می‌کند، بهتر است به پزشک مراجعه کنید
تشخیص خونریزی منوراژی

اگر خونریزی قاعدگی فعالیت‌های روزمره را دشوار می‌کند، بهتر است به پزشک مراجعه کنید یک پزشک از بیمار در مورد علائمش سوال می‌کند و معاینه فیزیکی انجام می‌دهد. آزمایشاتی که می‌توانند برای ارزیابی منوراژی کمک کنند عبارتند از:
آزمایش خون برای بررسی اختلالات مانند کم خونی، بیماری تیروئیدی و اختلالات لخته شدن.
تست پاپ اسمیر برای ارزیابی عفونت دهانه رحم، التهاب و سرطان.
نمونه برداری از آندومتر برای آزمایش پوشش رحم برای ناهنجاری‌های سلولی و سرطان.
سونوگرافی برای ارزیابی اندام‌های لگن از جمله رحم، تخمدان‌ها و لگن که شامل تزریق مایعات به رحم و استفاده از سونوگرافی برای ارزیابی رحم از نظر ناهنجاری است.

منبع: What causes heavy menstrual bleeding

این پست چقدر مفید بود؟

برای امتیاز دادن به آن روی یک ستاره کلیک کنید!

ثبت امتیاز

امتیاز مطلب 0 / 5. تعداد رای دهندگان: 0

تاکنون کسی رأی نداده است! اولین کسی باشید که به این مطلب رای می‌دهید

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا