ترکمنستان بر آغاز پروژه تاپی در خاک افغانستان تاکید کرد


ترکمنستان بر آغاز پروژه تاپی در خاک افغانستان تاکید کرد

والی هرات گفت: پس از امضا تفاهم نامه میان مسوولان کشوری افغانستان و ترکمنستان برای اغاز استملاک زمنیهای مسیر تاپی کار در خاک افغانستان اغاز خواهد شد و نیروهای امنیتی تامین امنیت این مسیررا به...

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، در جریان برنامه تجلیل از بیست و پنجمین سالگرد بی‌طرفی کشور ترکمنستان و تاثیر آن بر روابط این کشور با افغانستان بر آغاز پروژه تاپی در خاک افغانستان تاکید شد.

سفیر تام الاختیار کشور ترکمنستان تاکید کرد که در کنار آغاز پروژه‌های عظیم این کشور در خاک افغانستان با حفظ بی‌طرفی این کشور می‌تواند تا در روند صلح افغانستان ورود کند و با کسب جایگاه کشور بی‌طرف از سوی سازمان ملل متحد میانجی خوبی برای حکومت و طالبان باشد.

«عوض اف خواجه» سفیر تام الاختیار رئیس جمهور ترکمنستان در مراسم تجلیل بیست و پنجمین سالگرد بی‌طرفی ترکمنستان گفت: ترکمنستان در طی سالها روابط با افغانستان یک کشور همکار با حسن نیت خوب بوده و در عرصه‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کمک‌های خوبی را با افغانستان داشته است.

وی تاکید کرد: تفاهم و ایجاد پروژه تاپی یکی از بزرگترین همکاری‌های ترکمنستان نه تنها با افغانستان بلکه با کشورهای هند و پاکستان بوده است و این پروژه به زودی در خاک افغانستان عملی خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: کشور ترکمنستان با کسب جایگاه بی طرف و ایجاد دفتر بی طرفی کشورهای آسیای میانه سازمان ملل در این کشور می‌تواند تا در روند صلح افغانستان همکار باشد و میان دولت و طالبان برای مذاکرات صلح گامی بزرگ بردارد.

وی بیان داشت که هدف ترکمنستان رشد اقتصادی و صلح سراسری برای افغانستان است.

سید وحیدقتالی والی هرات در این مورد گفت: حضور مسوولان ارشد ترکمنستان در افغانستان و فعالیت‌های انها برای اجرایی کردن پروژه تاپی بیانگر حسن نیت این کشور بوده و با تفاهم نامه جدید میان مسوولان دو کشور در افغانستان به زودی کار این پروژه در خاک افغانستان آغاز خواهد شد.

وی افزود که پس از استملاک اراضی در مسیر خط لوله تاپی در ولایت هرات کار ساختمانی این پروژه در مدت 30 ماه آغاز و به پایان خواهد رسید.

وی خاطرنشان کرد که تمامی آمادگی‌ها برای رسیدن ماشین آلات ساختمانی و آغاز کار در خاک افغانستان گرفته شده است و اداره محلی هرات وعده می‌دهد تا در راستای تامین امنیت این پروژه در هرات با همکاری نیروهای مردمی تلاش کند و این پروژه بدون مشکل امنیتی آغاز و خاتمه یابد.

بگنج عبدالله اف مسوول پروژه تاپی در افغانستان گفت: در حال حاضر پروژه تاپی در مرحله زمین شناسی و نقشه برداری به اتمام رسیده است و تنها استملاک زمین ها در مجاورت خط لوله گاز باقی مانده است که پس از استملاک راضی کارهای ساختمانی در این مسیر در هرات آغاز خواهد شد و این روند 30 ماه به طول خواهد انجامید.

وی تصریح کرد که پس از اتمام کار ساختمانی ایجاد مرکز توزیع گاز در مرکز شهر هرات آغاز می‌شود و در کنار آن چند پروژه دیگر عملی خواهد شد.

حمید الله خادم رئیس اتاق معادن و صنایع هرات با اشاره به اینکه مطابق با گفته مسوولان پروژ تاپی در افغانستان کار این پروژه در هرات تا 3 سال دیگر تکمیل خواهد شد گفت: بخش خصوصی در هرات با افتتاح این پروژه می‌تواند تا از گاز و برق کشور ترکمنستان بهره مند شود و اگر این پروژه اجرائی شود شاهد انقلاب صنعتی در حوزه غرب خواهیم بود.

خلیل احمد یارمند کارشناس امور اقتصادی در هرات اما گفت که وعده ها و امیدواری‌های زیادی از سوی حکومت افغانستان برای آغاز کار تاپی در خاک افغانستان داده شده است اما تاکنون باگذشت نزدیک به 2 سال عملی نشده است و با وجود چالشها و وضعیت کنونی در افغانستان هنوز تا اغاز پروژه تاپی در خاک افغانستان فاصله زیادی داریم.

گفتنی است که به گفته مسوولان پروژه تاپی در کنار پروژه تاپی در خاک افغانستان مراکز درمانی، مدارس برای کودکان مرزی ایجاد شود و مهمتر از ان در این پروژه بیش از 40 هزار کارگر مشغول به کار شوند.

قرار است تا برای ساخت این پروژه در خاک افغانستان بانک انکشاف اسیایی هزینه های ان را بپردازد.

انتهای پیام/

ترکمنستان بر آغاز پروژه تاپی در خاک افغانستان تاکید کرد
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه افغانستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


معما / زیر 10 ثانیه نسبت فامیلی ما رو حدس بزنید !!