گیاه مارچوبه | نگهداری از گل مارچوبه (ASPARAGUS FERN)

در این نوشته در مورد شرایط نگهداری از گل مارچوبه ، مثل آبیاری و نور و دما و خاک و روش های تکثیر صحبت خواهیم کرد و در کنار معرفی کامل این گیاه و گونه ها و انواع آن در مورد خواص درمانی مارچوبه در سلامتی هم بحث میکنیم اگر جرء طرفدارن پرورش گیاهان خاص یا از طرفداران مارچوبه هستید این نوشته میتواند برای شما مفید باشد . با ما همراه شوید.

بسم الله الرحمن الرحیم

گل مارچوبه | نگهداری از گیاه مارچوبه (آبیاری،نور،خاک،کود،تکثیر)

معرفی کوتاه مارچوبه :

نام انگلیسی : ASPARAGUSنام علمی : ASPARAGUS APPنام فارسی : گل مارچوبهنام فارسی اصیل : نداردرنج قیمتی : ۱۰۰۰۰ هزار تومان به بالاخانواده : ASPARAGACEAE / LILIACEAEخاستگاه : آفریقای جنوبی

گل مارچوبه | نگهداری از گیاه مارچوبه (آبیاری،نور،خاک،کود،تکثیر)

نکات مهم و جالب در مورد گل مارچوبه !

گل مارچوبه گلی زینتی می باشد که ساقه و برگ هایش بسیار نازک می باشد . این گل بسیار دوست داشتنی می باشد که طرفدار و فروش خوبی را دارد . برگ هایش بسیار ریز می باشد . گل مارچوبه دارای ساقه های زیرزمینی و بسیار کوچک می باشد که قلمه زدن آن تا حدودی سخت می باشد . برخی از مدل های این گل گوشتی و بسیار ضخیم می باشد و بعضی از آن ها مانند گل مارچوبه می باشد .گل مارچوبه و گونه های مختلفش دارای میوه می باشد که میوه هایش رنگ های مختلفی را دارد . رنگ های میوه های گل مارچوبه قرمز ، نارنجی و بنفش می باشد . برای افزایش این گل می توانید از بذر نیز استفاده کنید که هر باید حداقل ۳۱ بذر بکارید .گل مارچوبه دارای حساسیت می باشد و باید هنگامی که به گیاه دست می زنید حتما دستکش دستتان باشد و علاوه بر حساسیت زا بودن گیاه ، میوه هایش سم می باشد و بعضی از گونه های این گیاه قابل خوردن نمی باشد . گل مارچوبه در ایران فقط ۳ گونه می باشد که هر این ۳ گونه طرفدار زیادی را دارد .

گل مارچوبه | نگهداری از گیاه مارچوبه (آبیاری،نور،خاک،کود،تکثیر)

انواع گونه های گل مارچوبه:

۱- A . FALCATUS :

این نوع دارای ساقه های بزرگ و برگ هایش مانند تسمه می باشد و همیشه سبز می باشد . این گونه نیز مانند گل مارچوبه سمی می باشد .

۲- A . MEVERI :

برگ ها و ساقه های این گونه از گل مارچوبه شبیه به دم روباه می باشد که این گونه طرفدار بسیار زیادی را دارد و علاوه بر طرفدارش ، فروش خوبی را نیز دارد .

۳- A . PLMOSUS :

این گیاه زمانی تازه اول رشدش می باشد ، دارای گلی بسیار پر پشت می باشد که این گیاه پرورشی می باشد . این گونه از گل مارچوبه در فصل تابستان رشد خوبی را دارد و برگ هایش افقی می شود . ساقه ها و شاخه های گل مارچوبه بسیار ظریف و زیبا می باشد که فروش و طرفدار خوبی را داشته است .

۴- A . SPRENGERI :

این گونه از گل مارچوبه شبیه به شوید می باشد و بیشتر در منزل نگهداری می باشد و دارای برگ های سوزنی می باشد ولی بسیار نرم و دوست داشتنی می باشد . این گونه از گل مارچوبه آویزان می باشد و زیبایی خاصی را به خود می گیرد .

گل مارچوبه | نگهداری از گیاه مارچوبه (آبیاری،نور،خاک،کود،تکثیر)

شرایط مناسب رشد گل مارچوبه :

۱- آبیاری کافی و مناسب برای مارچوبه :

این گیاه علاقه بسیار به آبیاری دارد و نباید بگذارید که پای گل خشک شود و هفته ۳ الی ۴ بار باید گیاه را آبیاری کنید .

۲- رطوبت مناسب برای مارچوبه :

برای تامین رطوبت این گیاه می توانید از دو روش استفاده کنید . اولین روش که روزانه گیاه را غبار پاشی کنید و این غبار پاشی باید به دور از نور خورشید باشد . روش دوم اینکه تشتی را پر از آب و سنگ ریزه کرده و گیاه را در آن قرار دهید . گیاه می تواند از این دو روش رطوبت خود را تامین کند .

۳- دمای مناسب برای مارچوبه :

این گل باید در جای خنک قرار بگیرد ، زیرا در جای خنک می تواند رشد خوبی را داشته باشد . بهترین دما برای گل مارچوبه ۱۰ الی ۲۴ درجه سانتی گراد می باشد و زمانی ک دارید غبار پاشی را انجام می دهید ، باید دما بیشتر از ۲۴ درجه سانتی گراد باشد .

۴- نور مناسب برای مارچوبه :

این گیاه همان طور که به آبیاری علاقه دارد ، به نور نیز علاقه دارد و می توانید گیاه را پشت پنجره جنوبی منزل قرار دهید تا بتواند نور خوبی را دریافت کرده و رشد خوبی را نیز داشته باشد .

۵- خاک مناسب برای مارچوبه :

گل مارچوبه دارای ریشه بسیار حساس می باشد و باید از بهترین زه کش استفاده کنید . و می توانید برای خاک گل مارچوبه از ترکیبی همچون پیت ماس ، ماسه و خاک باغچه نیز استفاده کنید .

۹- تکثیر مارچوبه :

برای تکثیر گل مارچوبه می توانید هم از بذر استفاده کنید و هم از طریق بوته گیاه را تکثیر کنید .

مارچوبه آب زیاد میخواد ؟ نور زیاد میخواد ؟

گل مارچوبه | نگهداری از گیاه مارچوبه (آبیاری،نور،خاک،کود،تکثیر)

آفات و بیماری های گل مارچوبه :

۱- برگ ها زرد شده است :

زرد شدن برگ ها به دو علت بستگی دارد . علت اول اینکه گیاه در محلی کم نور قرار گرفته است که باید گیاه را به محلی پر نور تر و خنک تری ببرید و علت دوم اینکه گلدان خشک شده است که نباید بگذارید گلدان خشک شود .

۲- برگ ها دارای تار عنکبوت می باشد :

به دلیل اینکه تابستان گرم می باشد ، امکان دارد گل خشک شود و کنه به وجود آید که می توانید برای از بین رفتن این کنه ها از سم پاشی استفاده کنید .

۳- برگ ها ریزش دارد :

ریزش برگ ها نیز به ۲ عامل بستگی دارد . علت اول گرم بودن هوا ک باید گیاه را به محلی خنک تر ببرید و علت دوم تشنه بودن گیاه که باید دفعات آبیاری زیاد تر از قبل کنید .

گل مارچوبه من داره خراب میشه

گل مارچوبه | نگهداری از گیاه مارچوبه (آبیاری،نور،خاک،کود،تکثیر)

آموزش تکثیر گل مارچوبه:

مارچوبه معمولاً از دو راه تکثیر می یابد:

۱. تکثیر جنسی به وسیله بذر :

مرسوم ترین و ساده ترین راه می باشد که به دو روش کشت مستقیم در زمین اصلی یا نشاء گیری و کاشت در خزانه و سپس انتقال به زمین اصلی انجام می شود.

۲. تکثیر رویشی به وسیله ی تقسیم تاج :

تاج همان ساقه زیر زمینی گیاه است ، این روش به دلیل انتقال بیماری و آفات و هزینه بالاتر خیلی معمول نیست.

آموزش کاشت بذر مارچوبه :

کاشت از بذر رایج ترین راه پرورش مارچوبه می باشدابتدا بذرها را به مدت ۲۴ ساعت داخل آب خیس نمایید .این کار باعث میشود تا پوسته ی آن نرم شده و به جوانه زنی سرعت ببخشد.از زمان کاشت بذر مارچوبه تا جوانه زدن بستگی به شرایط حدوداً ۲۵ تا ۳۵ روز طول می کشد.برای کاشت بذر مارچوبه دو راه وجود دارد .یکی کاشت مستقیم و دیگری نشاء کردن آن در خزانه که ما اینجا روش اول را توضیح میدهیم.برای کشت باید در اوایل بهار یا اواخر تابستان اقدام شود.ابتدا زمین مورد نظر را به ارتفاع ۳۰ سانتی متر زیر و رو میکنیم.و با دقت سنگ و کلوخ آن را جدا می کنیم .سپس شیارهایی به عمق ۱۵ تا ۲۰ سانتی متر و با فاصله ی نیم متر به وجود می آوریم.بذر ها را درون شیار ها و در عمق ۱ سانتی متر می کاریم.بر روی آن خاک نرم می ریزیم و خوب آبیاری می کنیم .بعد از گذشت حدوداً ۳۰ روز یا کمتر بذر مارچوبه سبز می شود.تا قبل از جوانه زنی خاک باید مرطوب باشد و در مکان گرم و پر نور باشد باشد.بهتر است دمای کاشت را بر روی ۲۵ درجه تنظیم کنید.در سال اول ساقه های دوم مارچوبه می روید .در هر مرحله از رشد باید پای بوته ها خاک نرم بریزید .این کار باعث میشود تا شیار ها پر و آماده تشکیل ریزوم شود .حالا گلهای ماده را شناسایی کنید.گلهای نر بعد از رشد باید به زمین منتقل شوند .این گلها باید در فصل پاییز و زمستان در زیر خاک خفته بماند .این باعث میشود نیاز سرمایی اش رفع و زیر خاک تشکیل ریزوم (ساقه زیر زمینی) دهد.تا در بهار سال بعد بتواند ساقه های جوان مارچوبه (قسمت خوراکی) را به وجود آورد.علف های هرز باید مرتب وجین شود.آبیاری به طور منظم انجام شود و همیشه پای بوته ها باید مرطوب باشد،

گل مارچوبه | نگهداری از گیاه مارچوبه (آبیاری،نور،خاک،کود،تکثیر)

خواص مارچوبه :

مارچوبه دارای مقدار زیادی ویتامین ک و فولات (ویتامین ب ۹) است . فولات موجود در مارچوبه باعث می‌شود تا مصرف این گیاه در زمان بارداری از ناهنجاری‌های مادرزادی بکاهد . خوردن مارچوبه هم ‌چنین می‌تواند به تقویت نیروی جنسی کمک کند. میزان بالای پورن در مارچوبه باعث بالا رفتن اسید اوریک خون می ‌شود و در مبتلایان به نقرس مصرف آن توصیه نمی ‌شود .

تمام سبزیجات بر خلاف محصولات حیوانی وقتی برداشت می‌ شود ، نمی ‌میرند و همچنان برخی از فعالیت‌ های متابولیکی خود را حفظ می‌کند . این فعالیت ‌ها عبارت‌اند از : دریافت اکسیژن ، تجزیه نشاسته و قند ، آزاد کردن دی اکسید کربن و … . البته میزان این‌ گونه فعالیت ‌های گیاه به فعالیت تنفسی گیاه بستگی دارد . فعالیت تنفسی مارچوبه از سایر گیاهان بیشتر است . به همین علت زودتر از سایر گیاهان آب خود را از دست داده ، سخت و چوبی می‌ شود . برای جلوگیری از این فرآیند می ‌توان انتهای مارچوبه را در یک پارچه مرطوب پیچید و در یخچال قرار داد . ولی با این روش حد اکثر تا ۴۸ ساعت باید گیاه را مصرف کرد .

گل مارچوبه | نگهداری از گیاه مارچوبه (آبیاری،نور،خاک،کود،تکثیر)

مزایا و معایب استفاده از مارچوبه در رژیم غذایی

مارچوبه، یکی از منابع اصلی پروبیوتیک

مواد غذایی پروبیوتیک که بیشتر در منابع غذایی گیاهی یافت می‌ شوند ، در دستگاه گوارش تجزیه نمی شوند غذای مورد نیاز برای باکتری‌ های روده مانند بیفیدوباکتر و لاکتوباسیلوس را فراهم می ‌آورند . این باکتری‌ ها که از باکتری‌ های پروبیوتیک می ‌باشند تجزیه مواد در دستگاه گوارش را تسهیل می ‌کنند و احتمال ابتلا به بسیاری از بیماری‌ های روده‌ای مانند سرطان روده ، بیماری‌ های التهابی روده ، آلرژی را می کاهند . یکی از پروبیوتیک‌ های بسیار مهم اینولین می ‌باشد که از پلی‌فروکتان‌ ها است ؛ و مارچوبه یکی از منابع اصلی اینولین می‌ باشد .

گل مارچوبه

درمان بیماری‌های التهابی با مارچوبه

مواد ضد التهابی موجود در مارچوبه عبارت‌اند از : ساپونین A ، سار ساساپوژنین ، پروتودیوسین ، دیوسژنین و فلاوونوئید های کورستین ، روتین ، کامفرول ، ایزورامنتین . این مواد شیمیایی از فرآیند های التهابی در بیماری‌ های خود ایمنی جلوگیری می‌ کنند .
مطالعات متعددی در رابطه با اثرات ضدسرطانی مارچوبه سرطان کبد صورت گرفته است و نشان داده شده که سرطان کبد به وسیله مواد آنتی ‌اکسیدانی فعال موجود در مارچوبه متوقف گردیده است .

مارچوبه برای چی خوبه ؟

مارچوبه ضد سرطان است

آنتی‌اکسیدان های موجود در مارچوبه عبارت‌اند از : ویتامین C ، بتاکاروتن ، ویتامین E ، روی ، منیزیم و سلنیوم . مارچوبه همچنین سرشار از گلوتاتیون می ‌باشد و به نسبت سایر سبزیجات از آنتی ‌اکسیدان ‌های بیشتری تشکیل یافته است . این مقادیر بالای مواد آنتی ‌اکسیدانی ، رادیکال ‌های آزاد را از بین می ‌برد و منجر به خواص ضد سرطانی می‌ شود . همچنین مواد شیمیایی فعال در مارچوبه به علت کاهش التهاب می‌ توانند فعالیت متابولیکی سلول‌ های سرطانی را تغییر دهند . مطالعات متعددی در رابطه با اثرات ضد سرطانی مارچوبه بر سرطان کبد صورت گرفته است و نشان داده شده که سرطان کبد به وسیله مواد آنتی‌ اکسیدانی فعال موجود در مارچوبه متوقف گردیده است .

میشه از گل مارچوبه تو خونه نگهداری کرد؟

مارچوبه، علیه بیماری‌های قلبی و دیابت

مواد آنتی‌ اکسیدانی و ضد التهابی موجود در مارچوبه ، بسیاری از بیماری‌ های مزمن مانند دیابت نوع ۲ و بیماری ‌های قلبی را متوقف می ‌کنند . مقادیر بالای ویتامین‌ های گروه B در مارچوبه ، مسئول اثرات ضد دیابتی این گیاه می ‌باشند . اسیدفولیک نیز نقش کلیدی در تنظیم هوموسیستئن ( که افزایش آن ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را افزایش می ‌دهد ) دارد . مارچوبه همچنین منبع بسیار خوبی از فیبر محلول می ‌باشد و مطالعات متعدد نشان داده است که فیبر محلول ریسک ابتلا به بیماری ‌های قلبی عروقی و دیابت را کاهش می دهد .

خاصیت های مارچوبه برای بدن

بهبود لوسمی با مارچوبه

یکی دیگر از زمینه ‌های تحقیق در رابطه با خواص مارچوبه اثر آن بر بیماری لوسمی می‌ باشد . لوسمی نوعی سرطان است که مغز استخوان را درگیر می ‌کند و بر تولید گلبول‌ های سفید خون اثر می‌ گذارد . در این بیماری گلبول‌ های سفید به حالت طبیعی تولید نمی‌ شوند و یا به طور طبیعی فعالیت نمی ‌کنند . یکی از عملکرد های گلبول‌ های سفید معیوب در بیماری لوسمی ، این است که اسید آمینه آسپاراژین را از سایر سلول‌ ها و پروتئین‌ های خونی جذب می ‌کند . در نتیجه برای درمان این بیماری آنزیم آسپاراژیناز که تجزیه کننده آسپاراژین می‌ باشد ، به فرد تزریق می‌ شود . نکته قابل‌توجه این است که مارچوبه با نام لاتین آسپاراژوس ، سرشار از اسیدآمینه آسپاراژین و آنزیم آسپاراژیناز است . به همین علت یکی از گزینه‌ های اصلی برای درمان بیماری لوسمی و تهیه دارو های برطرف ‌کننده لوسمی می ‌باشد .

گل مارچوبه چنده ؟

بوی بد ادرار در نتیجه مصرف مارچوبه

برخی افراد بعد از مصرف مارچوبه ، بوی بدی در ادرارشان ایجاد می‌ شود . مواد حاصل از تجزیه مارچوبه در بدن که مرتبط با ایجاد بوی بد در ادرار می‌ شوند ، عبارت‌اند از : متان اتیول ، کربن دی سولفید ، بوترولاکتون ، ترکیبات متعدد سولفوری دیگر و … بدن برخی افراد به دلیل اختلالات خفیف ژنتیکی در فرآیند تجزیه و متابولیزه کردن مواد شیمیایی موجود در مارچوبه ، مواد بوداری را ایجاد می‌ کند . این افراد باید با وجود اثرات فوق‌العاده این گیاه ، به دلیل این اختلال ژنتیکی مارچوبه را از رژیم غذایی خود حذف نمایند .

خواص مارچوبه برای سلامتی

مارچوبه مضر برای افراد مبتلا به نقرس و سنگ کلیه

افرادی که اختلالات مرتبط با پورین مانند تجمع اسیداوریک دارند ، باید از مارچوبه که سرشار از پورین می ‌باشد ؛ اجتناب کنند . از شایع ‌ترین اختلالات مرتبط با پورین، نقرس و سنگ‌ های کلیوی اوراتی می ‌باشد .

گل مارچوبه | نگهداری از گیاه مارچوبه (آبیاری،نور،خاک،کود،تکثیر)

با مارچوبه چه غذاهایی درست کنیم ؟

۱- استفاده از مارچوبه تازه در سالاد سبزیجات
۲- مارچوبه پخته در پاستا، ماکارونی ، لازانیا ، پیتزا و…
۳- اضافه کردن مارچوبه به املت ، کوکو سبزی ، خوراک مرغ و …
۴- اضافه کردن به انواع سوپ‌های سفید ، سوپ سبزیجات و…

مارچوبه رو چطوری میخورن ؟

گل مارچوبه | نگهداری از گیاه مارچوبه (آبیاری،نور،خاک،کود،تکثیر)

بیشتر بخوانید :

گل آناناس | نگهداری از گل آناناس (آبیاری،نور،خاک،کود،تکثیر)

مارانتا | نگهداری از گل مارانتا (آبیاری،نور،خاک،کود،تکثیر)

گیلاس مجلسی | نگهداری از گل تاجزیزی (آبیاری،نور،خاک،کود،تکثیر)

آلاماندا | نگهداری از گل آلاماندا (آبیاری،نور،خاک،کود،تکثیر)

آنتوریوم | نگهداری از گل آنتوریوم (آبیاری،نور،خاک،کود،تکثیر)

وریزیا | نگهداری از گل وریزیا (آبیاری،نور،خاک،کود،تکثیر)