کوچه به کوچه تا پاکیزگی


کوچه به کوچه تا پاکیزگی

طرح نظافت شهر یکی از وظایف روزانه شهرداری در مناطق مختلف و نواحی شهری است، اما اجرای طرح‌هایی ویژه در کنار این وظایف روزمره برای شست وشو و رفت و روب محله‌ها با حضور مدیران شهری نواحی در ساعات اولیه روز باعث شده تا مردم با این مسئولان ارتباط مستقیم داشته باشند و مسائل و مشکلات شهری را آسان‌تر پیگیری کنند.

همشهری آنلاین_ فاطمه عسگری‌نیا: طرح کوچه به کوچه که چهار شنبه‌های هر هفته در منطقه ۱۲ برگزار می‌شود، یکی از این طرح‌هاست. با شهرداری ناحیه ۵ منطقه ۱۲ در روز اجرای این طرح در محله قیام همراه شدیم.

کوچه به کوچه تا پاکیزگی


هنوز خورشید درست بالا نیامده است که خودروهای خدمات شهری دور میدان خراسان ردیف شده‌اند. کارگران حوزه خدمات شهری و فضای سبز آماده‌باش ایستاده‌اند تا زنگ اجرای طرح نظافت محله قیام در قالب طرح کوچه به کوچه به صدا در آید. شهردار ناحیه و مدیران شهری هم در میدان هستند. حضور این تیم در ابتدای محله توجه بخشی از اهالی را که صبح زود از خانه بیرون آمده‌اند، به خود جلب می‌کند و صدای زمزمه‌های شهروندان به گوش می‌رسد. یکی می‌گوید: «حتماً دوباره قرار است مسئولی ازمحله بازدید کند.» دیگری می‌گوید: «‌شک نکنید خبری شده که همه جارو به دست شده‌اند.» مدیران شهرداری ناحیه ۵ صمیمی‌و دوستانه به میان مردم می‌روند و با توضیح درباره طرح کوچه به کوچه از شهروندان می‌خواهند مسائل و مشکلات محله خود را مطرح کنند.

کوچه به کوچه تا پاکیزگی حسین آرونی / ساکن قدیمی محله قیام


«حسین آرونی» یکی از قدیمی‌های محله است. او با اظهار خرسندی از حضور صمیمی‌مدیران شهری در این طرح و هم صحبتی با شهروندان می‌گوید: «‌در تمام طول ۷۰ سالی که در این محله زندگی می‌کنم چنین طرحی ندیده‌ام و خوشحالم که مدیران شهری قبل از طلوع آفتاب خود را موظف به حضور در محله می‌دانند و پای صحبت مردم می‌نشینند.»
او که متولد این محله است، می‌گوید: «محله ما یکی از محله‌های قدیمی‌شهر است و نیازمند خدمات و اجرای طرح‌های توسعه شهری است. یکی از معضلاتی که اهالی این محله با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، وجود موش‌های فراوان در کوچه‌هاست و لازم است شهرداری مشکلات موجود را رفع کند.»
یکی دیگر از شهروندان که هنگام رفتن به محل کار در جریان اجرای این طرح قرار می‌گیرد، می‌گوید: «‌اجرای چنین طرح‌هایی با حضور شهردار ناحیه و مدیران مربوطه باعث قوت قلب اهالی می‌شود. وقتی صبح زود می‌بینیم مدیران شهری برای نظافت محله ما وقت گذاشته‌اند ما هم قطعاً در نگهداشت محله همکاری بیشتری خواهیم کرد.»
«راضیه محمدی» یکی دیگر از اهالی محله کوثر هم با اشاره به مشکلات حوزه خدمات شهری در محله می‌گوید: «‌یکی از مشکلات ما پراکنده شدن زباله‌ها توسط زباله‌گردهاست و اگر این مسئله حل شود چهره محله زیباتر خواهد شد.»
«عبدالرضا پرهیزکار» امام جماعت مسجد بقیه‌الله ‌و مدیر سرای محله قیام هم در حاشیه اجرای این طرح به مدیران شهری می‌پیوندند و می‌گوید: «حضور مدیران شهری با این شور و نشاط در محله‌های ناحیه باعث شده تا مردم با نگاه دیگری به خدمات شهری بنگرند. شاید در گذشته اهالی این خدمات را نمی‌دیدند. چون اغلب در ساعات شب انجام می‌شد، اما وقتی در ابتدای یک روز شاهد چنین خدماتی هستند و سختی کار را می‌بینند، سعی می‌کنند به یاری شهرداری بیایند.»

کوچه به کوچه در مسیر بهبود وضعیت محله‌ها

شهردار ناحیه ۵ منطقه ۱۲ نیز در حاشیه اجرای این طرح در گفت‌وگو با خبرنگار ما می‌گوید: «‌طرح کوچه به کوچه یکی از طرح‌های جهادی ناحیه در راستای نظافت شهری و بهبود سیمای شهری محله‌هاست که چهارشنبه هر هفته با حضور تمامی ‌بخش‌ها اعم از مدیریت خدمات شهری، ۱۳۷، مدیریت فضای سبز، مدیریت مسیل‌ها و قنوات و ماشین‌آلات مربوطه در محله‌های ناحیه برگزار می‌شود.»

کوچه به کوچه تا پاکیزگی حمیدرضا غفاری/ شهردار ناحیه۵


«حمیدرضا غفاری» با بیان اینکه طرح کوچه به کوچه از ساعت ۶:۳۰ لغایت ۸ صبح چهارشنبه هر هفته در محله‌های مختلف ناحیه اجرا می‌شود، می‌گوید: «در اجرای این طرح می‌کوشیم طی گفت‌وگو و هم‌اندیشی با اهالی محله و شناسایی مسائل و مشکلات در جهت حل این موارد نیز گام برداریم.»
او ادامه می‌دهد: «‌در قالب این طرح تمامی‌ مسیرهای دسترسی محلی شست وشو و رفت و روب و مخازن مکانیزه زباله تخلیه و شست‌وشو می‌شوند و دیواره‌های شهری نیز پاکسازی می‌شوند.» طعمه‌گذاری برای جانوران موذی و هرس شاخ و برگ اضافی درختان نیز از دیگر اقداماتی است که به گفته شهردار ناحیه ۵ منطقه ۱۲ در طرح کوچه به کوچه اجرا می‌شود.
شهردار ناحیه ۵ منطقه ۱۲ در ادامه از اجرای ۲طرح کوچک مقیاس در ناحیه خبر می‌دهد و می‌گوید: «‌۲زمین هرکدام به متراژ ۸۰۰‌مترمربع در ناحیه وجود دارد که قراراست برای ساخت بوستان و فضای سبز در محله به کار گرفته شود.»

جمع‌آوری روزانه ۵۰ تن زباله

«حمید صادقیان»نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما از جمع‌آوری ۵۰ تن زباله در طول شبانه‌روز از ناحیه خبر می‌دهد و می‌گوید: «‌بخش قابل توجهی از این حجم زباله به‌صورت تفکیک نشده توسط شهروندان در سطل‌های مکانیزه رها می‌شوند و این مسئله باعث بروز مشکلات زیست‌محیطی و شهری در محله‌ها شده است.» مدیر خدمات شهری ناحیه ۵ منطقه ۱۲ با تأکید بر ضرورت مشارکت مردم در نگهداشت شهر می‌گوید: «‌نظافت و نگهداشت شهر از وظایف ذاتی شهرداری است، اما اگر همکاری و همراهی مردم را با خود داشته باشیم، می‌توانیم شاهد محله‌های زیباتر و شهری پاکیزه‌تر باشیم.» او با اشاره به اجرای طرح‌های کوچه به کوچه و نگهداشت شهر در روزهای پایانی هر هفته می‌گوید: «‌این طرح‌ها با هدف بهبود وضعیت نظافت محله‌ها و برقراری ارتباط مستقیم با شهروندان اجرا می‌شوند.»

کوچه به کوچه تا پاکیزگی حمید صادقیان / رئیس اداره خدمات شهری ناحیه ۵ منطقه ۱۲


اجرای طرح تفکیک از مبدأ زباله‌ها در آبدارخانه‌های ناحیه، فراهم شدن مقدمات اجرای طرح کاپ در ناحیه و ارائه آموزش‌های شهروندی در حوزه تفکیک از مبدأ زباله‌ها از دیگر طرح‌ها و برنامه‌های حوزه خدمات شهری در ناحیه ۵ منطقه ۱۲ است.

ترویج فرهنگ نظافت شهری

«محمداسماعیلی» مدیر حوزه اجتماعی و فرهنگی ناحیه ۵ منطقه ۱۲ هم در حاشیه اجرای این طرح می‌گوید: «‌فرهنگسازی در میان شهروندان با شعار پیش نمی‌رود. مردم زمانی می‌توانند کنار مدیران شهری باشند و برای‌آبادی محله‌ها بکوشند که حضور مدیران شهری را در دل محله‌های خود احساس کنند. طرح کوچه به کوچه باعث شده تا مردم و مدیران شهری در تعاملی سازنده با هم شرایط رشد و بهبود وضعیت شهری را در محله‌ها و نواحی فراهم کنند.
«محمدعسگری» ناظر ناحیه ۵ منطقه ۱۲ هم که حکم سنگ صبور ناحیه را دارد، از تعامل خود با اهالی این ناحیه می‌گوید: «‌ما تلاش می‌کنیم تا در تعاملی سازنده با مردم از تماس‌های تلفنی آنها با ۱۳۷ بکاهیم و مشکلات موجود را با همدیگر شناسایی و حل و فصل کنیم.» او البته از اهالی ناحیه ۵ منطقه ۱۲ یک درخواست هم دارد و آن توجه آنها به رعایت ساعت مقرر بیرون قرار دادن زباله‌هاست: «شهروندان اگر رأس ساعت ۹ شب به قرار دادن زباله‌های خود در بیرون از منزل اقدام کنند، خیلی از مشکلات زیست‌محیطی ما در محله‌ها رفع می‌شود.»

کد خبر 542368


بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی