آلاماندا | نگهداری از گل آلاماندا (آبیاری،نور،خاک،کود،دما)

گل آلاماندا گلی بسیار زیبا و دوست داشتنی می باشد که دارای برگ های سبز و گل های زرد می باشد . در این نوشته از دلبرانه به روش های رشد و نگهداری از این گل زیبا مثل رطوبت ، آبیاری ، نور ، دما ، کود ، خاک روش های تکثیر و البته آفات و بیماری های گل آلاماندا خواهیم پرداخت . با ما همراه باشید.

بسم الله الرحمن الرحیم

آلاماندا | نگهداری از گل آلاماندا (آبیاری،نور،خاک،کود،تکثیر)

معرفی کوتاه آلاماندا :

نام انگلیسی : GOLDEN TRUMPETنام علمی : ALLAMANDA CATHARTICAنام فارسی : گل آلاماندانام فارسی اصیل : ماندانارنج قیمتی : ۴۰۰۰۰ تومان به بالاخانواده : APOCYNACEAEخاستگاه : آمریکای جنوبی و شمالی

آلاماندا | نگهداری از گل آلاماندا (آبیاری،نور،خاک،کود،تکثیر)

نکات مهم و جالب در مورد گل آلاماندا !

گل آلاماندا برای کشور آمریکای استوایی می باشد که به کشور های دیگر از جمله ایران عرضه می شود ک در ایران فروش و طرفدار خوبی را داشته است . این گل همیشه برگ هایش سبز و گل هایش قرمز می باشد و نیاز به استفاده از مواد براق کننده نمی باشد . گل آلاماندا بعد از اینکه سنش به ۴ رسید ، ارتفاع اش به ۳ متر می رسد و زیبا تر از قبل می شود .برای گلدهی بهتر گل آلاماندا ، زمانی ک گلدهی اش تمام می شود ، باید شاخه های اضافه را حذف کنید تا بعدا بتواند به خوبی رشد کند . در ماه های شهریور و مهر ماه نیاز به آبیاری نمی باشد و باید هر دو هفته ۱ بار گیاه را آبیاری کنید .برای تزئین آپارتمان خود می توانید از آلاماندا کاتارتیکا که برگ های درشت زرد دارد یا از آلاماندا نریفکدا که هیکلی درشت تر داشته و برگ های زرد آن نقش به خطوط نارنجی رنگ است استفاده کنید . بهتر است این گیاهان را در جایی گرم و کاملا روشن مشابه محیطی طبیعی خودشان نگهداریم . کاشتن آنها خیلی آسان است و در فصل رویش نیاز به آب فراوان و مختصری کود دارند .پس از تمام شدن گل یعنی در حوالی ماه های مرداد و شهریور باید آنها را به مدت ۵ و ۶ هفته در حالت استراحت یعنی نوع خشکی نسبی نگه داشت . تعویض گلدان آن ها در صورت لزوم باید قبل از رسیدن فصل رویش گیاه صورت بگیرد و خاک آن را باید مخلوطی از خاک نو و خاک برگ و خاک چوب به نسبت مساوی انتخاب کرد و برای زیبایی بهتر چیدن سرشاخه ها به مقدار مختصر و به خصوص در انواع پیچنده آن فراموش نشود.

آلاماندا | نگهداری از گل آلاماندا (آبیاری،نور،خاک،کود،تکثیر)

شرایط مناسب رشد گل آلاماندا :

۱- نور مناسب برای آلاماندا :

در فصل تابستان باید نور کافی به گیاه تابش کند تا بتواند رشد خوبی را داشته باشد . در فصل تابستان نیاز به نور مستقیم و کافی نمی باشد و فقط نیم سایه کافی می باشد و نباید در برابر نور خورشید قرار دهید .

۲- دمای مناسب برای آلاماندا :

در فصل تابستان باید دمای گیاه ۲۷ درجه سانتی گراد باشد و در فصل زمستان نیز باید دما اش ۱۳ درجه سانتی گراد باشد و نباید بیشتر از حدش باشد .

۳- آبیاری کافی و مناسب برای آلاماندا :

گیاه عاشق آبیاری می باشد و باید بین دو آبیاری فاصله داشته باشد تا به گیاه آسیب وارد نشود . هفته ای ۱ بار رطوبت گیاه را چک کنید . در فصل زمستان هفته ای ۱ بار آب آبیاری کافی می باشد .

۴- رطوبت مناسب برای آلاماندا :

برای تامین رطوبت این گیاه می توانید از دو روش استفاده کنید . اولین روش که روزانه گیاه را غبار پاشی کنید و این غبار پاشی باید به دور از نور خورشید باشد . روش دوم اینکه تشتی را پر از آب و سنگ ریزه کرده و گیاه را در آن قرار دهید . گیاه می تواند از این دو روش رطوبت خود را تامین کند .

۵- تغذیه مناسب برای آلاماندا :

گیاه در فصل تابستان و بهار شروع به گلدهی و رشد می کند که باید از کود های مایع یا جامد و مخصوص گل های زینتی استفاده کنید . کود را با آب مخلوط کرده و هفته ای ۲ بار به گیاه بدهید .

چه کودی برای گل آلاماندا خوبه ؟

۶- خاک مناسب برای آلاماندا :

برای خاک گلدان گل آلاماندا باید از دو نوع خاک لوم و شن درشت استفاده کنید . این دو خاک را بهم مخلوط کرده و کمی نیز پهن گاو را نیز در گلدان بریزید . همچنین تغذیه و زه کش گیاه را نیز چک کنید .

۷- تعویض گلدان گل آلاماندا :

بعد از گذشت سه ماه از خرید گل ، باید ریشه را از ته گلدان چک کنید تا به مشکل یا خراب نشده باشند . بعد از یک سال می توانید گلدان را عوض کنید و بهترین زمان برای عوض کردن گلدان فصل بهار می باشد که حتما باید زه کش را نیز چک کنید .

۸-تمیز نمودن برگ های آلاماندا :

برای تمیز کردن برگ ها ، بهترین کار و روش استفاده از غبار پاشی می باشد که به تمیز شدن برگ ها کمک بسیار زیادی را می کند . اصلا از مواد براق کننده استفاده نکنید ، زیرا باعث بسته شدن روزنه های گل می شود .

۹- تکثیر آلاماندا :

برای تکثیر گیاه می توانید در فصل بهار از ریشه هایش تکثیر کنید و در گلدان های دیگر قرار دهید .

۱۰- هرس آلاماندا :

برای بهتر رشد کردن گیاه و گلدهی پر پشت ، بهتر است در فصل بهار ۱۵ سانتی متر از ساقه را هرس کنید تا بتواند گلدهی خوبی را داشته باشد . یادتان باشد که هرس این گیاه باید از سال دوم انجام شود .

آلاماندا | نگهداری از گل آلاماندا (آبیاری،نور،خاک،کود،تکثیر)

آفات و بیماری های گل آلاماندا :

۱- برگ ها و ساقه گیاه سیاه است :

علت آن استفاده بیش از حد مواد براق کننده می باشد که در ابتدا گفته شد نباید از مواد براق کننده استفاده کنید . می توانید برای تمیز کردن برگ ها از دستمال خیس استفاده کنید و به هیچ عنوان از مواد براق کننده استفاده کنید .

۲- ساقه ها دراز شده است :

اگر در فصل زمستان این اتفاق برای گل افتاد و گیاه در محلی گرم بود ، بهتر است گیاه را به جای سرد تر ببرید و شاخه های اضافه را هرس کنید . همچنین احتمال دارد گیاه در محلی کم نوری قرار گرفته است که باید گیاه را به محلی پر نور تری ببرید .

۳- برگ ها در فصل زمستان در هم هستند :

اگر گیاه در جای سرد قرار دارد ، بهتر است گیاه را به محلی گرم تر ببرید تا مانند قبل شود .

۴- در تابستان برگ ها قهوه ای شده است :

گیاه را در محلی سرد قرار داده اید ، بهتر است گیاه را به محلی گرم تر برید و به گیاه رسیدگی کافی انجام شود .

۵- برگ ها سیاه و پوسیده شده اند :

گیاه را در محلی سرد قرار داده اید ، بهتر است گیاه را به محلی گرم تر برید و به گیاه رسیدگی کافی انجام شود . همچنین می توانید برای رفع پوسیدگی ، از سم قارچ کش استفاده کنید و هفته ای ۱ بار گیاه را سم پاشی کنید .

گل آلاماندا آفت زده چیکار کنم

۶- روی برگ ها و ساقه ها ، زخم های پنبه ای وجود دارد :

علت این زخم ها آفت می باشد که باید هر ۱۴ روز ۱ بار گیاه را سم پاشی کنید و یا اینکه سم را به پارچه ای آغشته کرده و به جا هایی که این زخم ها وجود دارد بکشید .

۷- برگ ها ریز شده اند :

برای بهتر شدن و درشت شدن برگ ها ، از تغذیه مصنوعی استفاده کنید و همچنین دفعات آن را نیز اقزایش دهید .

۸- برگ ها زرد و دارای تار عنکبوت می باشد :

علت زرد شدن برگ ها ، آبیاری بیش از اندازه می باشد که باید سیمی را از زیر گلدان رد کنید تا راه خروجی برای گلدان درست کنید و بگذارید ک بین دو آبیاری فاصله داشته باشد . همچنین آن تار عنکبوت ها کنه های قرمز می باشد . برای خلاص شدن از شر این کنه ها ، می توانید هفته ای ۱ الی ۲ بار سم پاشی کنید تا از بین رود . همچنین یادتان باشد که رطوبت نیز حتما تامین شود.

۹- در تابستان و زمستان گیاه خم شده است :

خم شدن گیاه بخاطر تشنه بودنش می باشد که باید هفته ای ۲ بار گیاه را در تشتی پر از آب و به مدت ۱۵ دقیقه قرار دهید . همچنین گیاه را به محلی گرم تر ببرید .

۱۰-شپشک‌ های گیاهی و شپشک آرد آلود از جمله آفات این گیاه است:

این آفت در اثر تغذیه از شیره گیاه موجب زرد شدن و بد شکلی برگ های جوان و کاهش رشد گیاه می‌شود . همچنین به دلیل تولید ماده چسبناک عسلک موجب چسبناک شدن برگسار خواهد شد . کنه‌ تار عنکبوتی نیز موجب زرد شدن برگ ها بد شکلی آنان و تشکیل تار عنکبوت در زیر برگ ها خواهد شد .اگر تعداد آفات کم است آنان را توسط تکه پارچه‌ ای نرم و مرطوب از روی گیاه بردارید در غیر این صورت از سموم سیستماتیک استفاده کنید .

۱۱ – بیماری لکه برگی نیز برای این گیاه گاهی مشکلاتی را ایجاد می ‌کند :

جلوگیری از خیس شدن برگسار گیاه ، تهویه خوب و مناسب محیط نگهداری و سرد نبودن محیط از جمله عواملی هستند که از پیدایش و شیوع این بیماری جلوگیری می‌ کنند .

۱۲- بیماری موزاییک نیز از جمله بیماری های ویروسی این گیاه است :

این بیماری باعث ایجاد لکه‌ های زرد بر روی برگ سار و بد شکلی برگ ها و همچنین کوتاهی قامت گیاه می ‌شود و تنها راه حل آن حذف گیاهان آلوده است . استفاده از مواد براق کننده منجر به سیاه شدن تمامی برگ ها و ساقه‌ ها می‌ شود . از این مواد برای گیاه آلاماندا به هیچ عنوان استفاده نکنید .

گل آلاماندا آب زیاد میخواد ؟

آلاماندا | نگهداری از گل آلاماندا (آبیاری،نور،خاک،کود،تکثیر)

آموزش تکثیر گل آلاماندا

توسط بذر ، قلمه ساقه و خوابانیدن شاخسار تکثیر می‌شود.

استفاده از قلمه ساقه ساد ه‌تر و متداول ‌تر است .برای بستر کاشت قلمه ‌ها حجم مساوی از پرلایت و پیت موس را استفاده کنید .قلمه‌ها را به طول ۱۰- ۱۵ سانتیمتر از قسمت انتهایی ساقه‌ جدا کنید.ساقه هایی را انتخاب کنید که به تازگی رشد کرد‌ه ‌اند تهیه کنید .در حدود ۳ – ۴ برگ در بالای قلمه باقی بگذارید .مابقی برگ ها را از طول قلمه حذف کنید .قلمه را تا عمق ۵ – ۷ سانتی متر داخل بستر ریشه زایی قرار دهید .برای حفظ رطوبت اطراق قلمه‌ ها بر روی آن کیسه پلاستیک قرار داد .بر روی کیسه چند سوراخ کوچک ایجاد کنید تا تهویه هوا نیز صورت گیرد .هفته‌ای ۲ – ۳ مرتبه پلاستیک را از روی گلدان حاوی قلمه‌ ها بردارید.این کار سبب میشود تا هوای اطراف آن ها تازه شود .سپس پلاستیک را مجدداً بر روی قلمه‌ ها بکشید .تلاش کنید از خشک شدن بستر کاشت جلوگیری کنید .گلدان حاوی قلمه ‌ها را در مکانی گرم و روشن اما به دور از نور مستقیم آفتاب قرار دهید .زمانی که شاهد رشد جدیدی در قلمه‌ ها بودید می‌توانید کیسه پلاستیکی را بردارید .

گل آلاماندا نور زیاد میخواد ؟

آلاماندا | نگهداری از گل آلاماندا (آبیاری،نور،خاک،کود،تکثیر)

انواع گل آلاماندا

۱- آلاماندا اولاندریس :

درختچه ای است که تا ۹۰ سانتی متر ارتفاع دارد ، و اغلب با شاخه های کوهنوردی یافت می شود . برگهای آن بیضوی کوتاه ، بیضی شکل و باریک ، در قسمت فوقانی با رنگ سبز تیره و در سمت پایین با سایه سبک تر به طول ۱۲ سانتی متر می رسند. گلها دارای رنگ زرد مایل به زرد بوده و بر روی پدال های بلند قرار دارند و تا لوله ۴ متری متورم می رسند .

۲- ملین آلاماندا :

یکی از محبوب ترین گونه های زراعت است . این گیاه کوهنوردی است و به طول ۶ متر می رسد . جزوات کشیده شده از تخمدان ، برعکس ، غالباً براق ، مبهم ، فقط در قسمت پایین شاخه ، به اندازه کافی بزرگ ، به طول ۱۴ سانتی متر و عرض ۲ – ۴ سانتی متر می رسند . گل ها به رنگ زرد طلایی با پایه سفید رنگ ، که در قسمت آپیکال شاخه جمع می شوند ، لوله قیفی شکل ، کاملاً بزرگ تا عرض ۵ – ۶ سانتی متر دارند .

۳- آلاماندا نجیب :

در برگ های بزرگ شاخ و برگ و شاخه های مایل به قرمز از مسهل متفاوت است ، شاخ و برگ تا طول ۲۰ سانتی متر می رسد . قسمت های بالای جلد برگ مشخص شده و از پایین به صورت مبهم است . در انترودها ، ۲ – ۳ ورق قرار دارد . گل ها به رنگ زرد طلایی با لکه ای روشن در گلو ، به قطر حداکثر ۱۲ سانتی متر می رسند ، عطر بسیار دلپذیر است ، تا حدودی یادآور ماگنولی ها است .

چه خاکی برای گل آلاماندا خوبه ؟

آلاماندا | نگهداری از گل آلاماندا (آبیاری،نور،خاک،کود،تکثیر)

چرا گل آلاماندا گل نمیده

بیشتر بخوانید :

فوشیا | نگهداری از گل آویز (آبیاری،نور،خاک،کود،تکثیر)

ژینورا | نگهداری از گل شب تاب (آبیاری،نور،خاک،کود،تکثیر)

گلوکسینیا | نگهداری گل گلوکسینیا (آبیاری،نور،خاک،کود، تکثیر)

گل گوشواره ای | نگهداری از گل کفشک (آبیاری،نور،خاک،کود،تکثیر)

فیکوس آمستل | نگهداری از گل بنجامین آمستل (آبیاری،نور،خاک،کود،تکثیر)