رضا شاه منصوری در طرفداری: قرارداد مارک ویلموتس کپی قرارداد کی روش بود


رضا شاه منصوری در طرفداری: قرارداد مارک ویلموتس کپی قرارداد کی روش بود

بخش اول گفتگو با رضا شاه منصوری، عضو تیم حقوقی فدراسیون در پرونده مارک ویلموتس ساعاتی پیش در طرفداری منتشر...

رضا شاه منصوری، عضو تیم حقوقی فدراسیون فوتبال در پرونده مارک ویلموتس مقابل دوربین طرفداری قرار گرفت. او در بخش دوم گفتگوی خود در مورد خوش بین بودن به برد در پرونده ویلموتس، ضعف مدیریتی در بستن قراردادها و عدم به کار گیری اعضای حقوقی فدراسیون فوتبال در قرارداد مربی بلژیکی و همچنین دفاعیه پیش روی ایران در دادگاه CAS صحبت کرد.

بخش دوم و پایانی گفتگوی سامان خدائی با رضا شاه منصوری را ببینید و بخوانید:

شما در یک گفتگوی رادیویی گفتید که به این پرونده و امکان برد در آن خوش بین هستید. در آن زمان ملاک هایتان چه بود؟

من در مورد این بحث به عنوان یک آدم حقوقی مستقل که اصول حقوق را در بحث فوتبال پیگیری می کنم، باید در خصوص یک قاعده بسیار مهم در مورد انصاف صحبت کنم. در مورد انصاف یعنی کسی که 53 روز در فوتبال ایران حضور داشته، نباید غرامت 6 میلیونی به آن تعلق گیرد. این دقیقا خروجی و چکیده این موضوع است. یک اینکه 53 روز کار مستحق دریافت 6 میلیون یورو نیست. دوم اینکه درست است می گویند این قرارداد غرامتش سه ماه بوده و سپس شبه جمله آمده است ولی به نظر من این شبه جمله، آن قدر قدرتمند نبود که بخواهد آن جمله پرداخت غرامت سه ماهه را از کار بیندازد و به این دلیل بود که من بسیار خوش بین بودم و هستم که این رای به نفع ایران تغییر کند.

دلیلش را چه می دانید که این حکم صادر شد؟ مثلا آن قاضی، وکیل بازیکن و مربیان بود یا ویلموتس دفاعیه قوی ای نوشته بود؟

ارکان قضایی فیفا رویکردی حمایتی از بازیکن و مربی دارند زیرا معتقدند بازیکنان و مربیان موضع پایین دست دارند. جهات و موضوعاتی که در پرونده باشد، آن ها را به یک اغنای وجدانی می رساند که فدراسیون های عضو یا باشگاه ها را محکوم کنند اما دلیل مستقیم و اصلی را اگر بخواهیم بدانیم، باید منتظر بمانیم تا از جزئیات باخبر شویم.

در این خصوص صحبت کردیم که بیشتر در اجرای قرارداد و مدیریت ضعف وجود دارد تا خود قرارداد. البته نمی توان منکر این شد که قرارداد نیز ضعفی نداشته است. اگر بخواهیم به گذشته فلش بک بزنیم، این قرارداد در آن زمان چگونه نوشته شد؟

در قراردادهای فوتبال، خیلی مهم است که درفتر و تنظیم کننده پیش نویس قرارداد چه کسی است. زمانی که پرونده معوق شد، اولین کاری که کردیم، به سراغ عزیزان مان در فدراسیون فوتبال رفتیم. آقای فغان پور گفت علی رغم اینکه نامه زدم می خواهید سرمربی جدید انتخاب کنید، این کار را انجام دهید و ایشان را برای انعقاد قرارداد استاندارد و به نحو درست به ما بسپارید. ظاهرا این موضوع محقق نشد. سپس با آقای براتی صحبت کردیم. ایشان نیز همین را گفتند که چه در بحث مذاکره و انتخاب و چه نگارش قرارداد از من استفاده نشده است. ایشان گفتند علی رغم اینکه از من استفاده نشده، پیام داده ام که حداقل این موضوعات و بندها را در قرارداد درج کنند. با این تفاسیر، به این نتیجه رسیدیم که دو فرد حقوقی فدراسیون، از سیکل نگارش قرارداد خارج بوده و نقشی نداشته اند؛ علی رغم اینکه می خواستند باشند و در نگارش قرارداد نقش آفرینی کنند. به این نتیجه رسیدیم که این قرارداد، یک نسخه کپی از قرارداد کارلوس کی روش است، با این تفاوت که موضوعاتی که میان فدراسیون و کی روش مشکل ایجاد کرده بود، از آن کسر شده بود.

اگر فدراسیون می خواهد قرارداد قبلی را استفاده کند، پس برای چه معاون و تیم حقوقی دارد؟ خودشان می گفتند در قرارداد قبلی مشکل دارند. همین ها باعث ایجاد شک و شبهه نمی شود؟ از آن سمت دستمزد ویلموتس پرداخت نمی شود. از طرفی دیگر قرارداد این گونه نوشته می شود.

همان گونه که خدمتتان گفتم بحث sport's law بحثی جدید است و آدم هایی داریم که موشکافی کرده و زحمت کشیده و با عشق و علاقه در این راه کار کرده اند. در واقع یکی از بنیان گذاران این ماجرا، همین آقای براتی بوده که رئیس کمیته تدوین و مقررات فدراسیون فوتبال است. قطعا ایشان هم بلد بودند و هم توانایی اش را داشتند و هم سال ها در حوزه فوتبال کار کردند و می توانستند این قرارداد را بنویسند منتها شما مرئوس هستید و رئیس تان باید چنین چیزی را از شما بخواهد. خود آقای فغان پور نیز سال هاست رئیس کمیته حقوقی فدراسیون است. کما اینکه در قضیه قرارداد دراگان اسکوچیچ، این مسئله برعکس شد و می دانم از یک سری افراد حقوقی فدراسیون در نگارش این قرارداد استفاده شد. به هر حال این موضوع در قرارداد ویلموتس استفاده نشد.

دلیلش چه بود؟

واقعا نمی دانم. هنوز در این خصوص به جمع بندی نرسیده ام.

ما چاره ای نداشتیم جز اینکه پرونده را به دادگاه CAS بکشانیم. به نظرتان چقدر شانس پیروزی داریم؟

ما داریم در خصوص یک پرونده 6 میلیون یورویی صحبت می کنیم. یعنی اگر 500 هزار یا 1 میلیون یورو از آن کسر شود، یعنی از جیب بیت المال کمتر خرج کرده ایم و این نکته ای است که قابل اغماض نیست و باید به آن توجه کنیم. ویژگی ای که در دادگاه CAS وجود دارد این است که رسیدگی از آن جا شروع می شود. 3 داور وجود دارند که یکی را ما انتخاب می کنیم. یعنی یک رای را از قبل داریم و جنگ ما روی دو داور دیگر است. چیزی که اهمیت دارد و باید آن را بدانیم، این است که اگر می خواهیم در دادگاه CAS شانسی داشته باشیم، باید اقدامات و تشریفات درستی انجام دهیم، کار را درست پیش ببریم و از آدم های درست برای پیگیری این ماجرا استفاده کنیم. فوتبال یک جریان با روابط پیچیده و صادقانه و قواعد خاص خودش را می طلبد و متفاوت از شرایط حقوقی استاندارد است. بنابراین چیدمان درستی باید داشته باشیم تا به نتیجه برسیم.

یعنی به این امید نداشته باشیم که کل غرامت 6 میلیون یورویی بخشیده می شود؟

من ناامید نیستم و همچنان خوش بینم ولی کار بسیار سخت است و باید تشریفات خوب و درستی داشته باشیم.

شما در حوزه حقوقی فوتبال یک سابقه ده ساله دارید. مثلا پرونده کسر امتیاز از پدیده را جمع کردید یا پرونده انتقال ارسلان مطهری به استقلال را به شکلی موفقیت آمیز حل کردید. ترسی از این بابت نداشتید؟ خوب این پرونده سخت تری بود.

دوستانم این موضوع را به من گفتند اما باید به این نکته توجه کنیم که فدراسیون فوتبال در آن برهه از ما کمک خواست که این کار را انجام دهیم. اگر ما انجام نمی دادیم، کسی در آن برهه نبود که پرونده را دست بگیرد. وقتی دعوای ویلموتس با فدراسیون فوتبال واصل شده بود، آن مهلت و ددلاین ما تمام شده بود و در واقع فدراسیون فوتبال در همان برهه محکوم به پرداخت شده بود. بنابراین در آن شرایط من حقیقتا به این موضوعات فکر نمی کردم.

نه فقط فوتبال دوستان، بلکه کسانی که به فوتبال علاقه ای ندارند، شاکی و عصبی هستند که چرا کسی که 50-60 روز در فوتبال ایران بوده، باید 8 الی 8 و نیم میلیون یورو پول بگیرد؟

این موضوع جدیدی نیست. بویان، پادوانی، وینفردشفر، برانکو، استراماچونی و گل سر سبدشان آقای ویلموتس. ما چه در بحث انعقاد قرارداد که از افراد خبره استفاده نمی کنیم و چه در اجرای قرارداد، واقعا مشکل اساسی داریم. یعنی من اگر بدانم استطاعت مالی هزار تومان را دارم، باید با هزار تومان قرارداد بنویسم. همان گونه که گفتم، مهم ترین دلیل برای فیفا، عدم پرداخت وجه در تاریخ تنظیم شده است. بنابراین وقتی توانایی پرداخت ده هزارتومان را ندارم، نباید قرارداد ببندم که در نهایت موجبات محکومیت های سنگین و احکام انضباطی برای باشگاه و فدراسیون را به وجود بیاورم. متاسفانه هنوز هم درگیر این ماجرا هستیم. یک سری پرونده ها هستند که هیچ کاری نمی توان برایشان کرد و هرچقدر هم تلاش کنیم، به آن مقصود و خواسته اولیه مان نخواهیم رسید.

آقای شاه منصوری خیلی ممنون از پاسخ گویی تان. من دیگر سوالی ندارم. اگر سوال یا صحبتی مانده، در خدمتتان هستیم.

خوشحالم امروز با شما گفتگو کردم و در رسانه طرفداری حاضر شدم. امیدوارم روزهای بهتری در انتظارمان باشد و با همدلی و دست به دست هم دادن از این مقطع گذر کنیم و شاهد این اتفاقات نباشیم و روزهای بهتری را ببینیم. خیلی ممنون.

همچنین بخوانید:

عضو تیم حقوقی پرونده ویلموتس در طرفداری: وکیل فدراسیون، وکیل پرونده های مالیات و دوپینگ بود!

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ورزشی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ ذوقم وه یه که بیای بشنوم دنگ صدات