آنتوریوم | نگهداری از گل آنتوریوم (آبیاری،نور،خاک،کود،دما)

کمتر کسی است که عاشق گل و گیاه باشد و گل زیبای آنتوریوم با آن زیبایی و خاص بودن و تنوع رنگ آشنایی نداشته باشد. موضوع این نوشته از دلبرانه آشنایی با گل آنتوریوم ، و شرایط نگهداری از آن مثل آبیاری ، رطوبت ، خاک ، کود ، نور ، دما ، روش های تکثیر و آفات و بیماری های آن است . امیدوارم این نوشته برای طرفدارن پرورش گلهای آپارتمانی مفید باشد.

بسم الله الرحمن الرحیم

آنتوریوم | نگهداری از گل آنتوریوم (آبیاری،نور،خاک،کود،تکثیر)

معرفی کوتاه آنتوریوم :

نام انگلیسی : WAX FLOWERنام علمی : ANTHURIUM ANDREANUMنام فارسی : گل آنتوریومنام فارسی اصیل : گلدمقیمت : ۱۰۰۰۰ – ۴۰۰۰۰ هزار تومان به بالاخانواده : ARACEAEخاستگاه : کلمبیا

آنتوریوم | نگهداری از گل آنتوریوم (آبیاری،نور،خاک،کود،تکثیر)

نکات مهم و جالب در مورد گل آنتوریوم !

زمانی که این گل را در گل فروشی می بینید ، فکر می کنید که نگه داری از آن سخت می باشد ولی این گونه نمی باشد و می توانید به راحتی از این گل نگهداری کنید .برگ های گل آنتوریوم دارای برگ های مخملی می باشد که از این گل برای گل آرایی استفاده می کند و بسیار زیبا نیز می باشد . برگ ها و براکته های گل براق می باشد و نیاز به استفاده از مواد براق کننده و شیمیایی نمی باشد . و می توانید با دستمال آن را تمیز کنید .این گل دارای طول بسیار زیادی دارد و زمانی که این گل را برای گل آرایی می برند ، عمر زیادی را دارد و خیلی زمان می برد تا خراب شود .گل آنتوریوم زمان گلدهی اش بسیار زیاد می باشد و حدودا گلدهی اش به ۳ ماه نیز می رسد .برای خاک گل آنتوریوم باید از خاکی که مخصوصا گل های زینتی می باشد استفاده کنید و همچنین باید در محلی گرم و مرطوب باشد تا رشد خوبی را داشته باشد .

آنتوریوم | نگهداری از گل آنتوریوم (آبیاری،نور،خاک،کود،تکثیر)

شرایط مناسب رشد گل آنتوریوم :

۱- نور مناسب برای آنتوریوم :

گل آنتوریوم اصلا نور خورشید را دوست ندارد و باعث خراب شدنش می شود . بهترین نور برای گل آنتوریوم که باعث آسیب نرسیدنش می شود ، باید در پشت پنجره و یا در بالکن قرار بگیرد که نباید نور مستقیم به آن تابش کند .

۲- دمای مناسب برای آنتوریوم :

بهترین دما برای این گل آنتوریوم ، دمای ۲۱ درجه سانتی گراد می باشد که در طول سال اگر در این دما بماند ، رشد خوبی را خواهد داشت . گیاه در فصل بهار شروع به گلدهی می کند ولی بهتر است در بهمن ماه گیاه را سرما دهید تا بتواند در فصل بهار رشد خوبی را داشته باشد . در چنین مواقع باید دما ۱۶ درجه سانتی گراد باشد .

۳- آبیاری کافی و مناسب برای آنتوریوم :

گیاه باید در فصل تابستان و بهار ، هفته ای ۱ الی ۲ بار آبیاری شود و در زمستان نیز باید یک بار در هفته باشد و نباید بیشتر باشد ، زیرا باعث پوشیده شدن برگ هایش می شود .

۴- رطوبت مناسب برای آنتوریوم :

برای تامین رطوبت این گیاه می توانید از دو روش استفاده کنید . اولین روش که روزانه گیاه را غبار پاشی کنید و این غبار پاشی باید به دور از نور خورشید باشد . روش دوم اینکه تشتی را پر از آب و سنگ ریزه کرده و گیاه را در آن قرار دهید . گیاه می تواند از این دو روش رطوبت خود را تامین کند .

۵- تغذیه مناسب برای آنتوریوم :

برای تغذیه گل آنتوریوم باید از کود های مخصوص آنتوریوم استفاده کنید که باید آن را با آب مخلوط کرده و هفته ای ۱ بار به گل دهید . کود می تواند به رشد گل کمک کند .

۶- خاک مناسب برای آنتوریوم :

بهترین و عالی ترین خاک که به رشد گیاه کمک می کند ، ترکیبی از خاک ارکیده و خاک بنفشه می باشد که می تواند به بهتر رشد کردن گیاه کمک کند .

۷- تعویض گلدان گل آنتوریوم :

زمان گلدهی گیاه در فصل زمستان به پایان می رسد و باید در فصل زمستان گلدان گیاه را عوض کنید و از خاک جدید استفاده کنید . همچنین حواستان به زه کش گلدان نیز باشد .

۸-تمیز نمودن برگ های آنتوریوم :

در ابتدا گفته شد که برگ ها براق و نیاز به استفاده از مواد براق کننده نمی باشد ، برای تمیز کردن برگ ها بهتر است دستمالی را نم دار کرده و به آرامی روی برگ ها بکشید .

۹- تکثیر آنتوریوم :

برای تکثیر این گل می توانید از ۲ روش استفاده کنید . از طریق کاشت بذر و بوته .

۹- گلدهی آنتوریوم :

گیاه اگر گلدهی اش بیشتر باشد به سمت پاجوش می رود و گلدهی اش کم و در آخر خراب می شود . هر ۶ ماه یک بار پا جوش را بررسی کرده و آن ها را جدا کرده و در گلدان های دیگر بگذارید . برای گلدهی بهتر گل ، باید قرص ال دی را در آب مخلوط کرده و ماهی ۲ بار به گل دهید .

آنتوریوم | نگهداری از گل آنتوریوم (آبیاری،نور،خاک،کود،تکثیر)

آفات و بیماری های گل آنتوریوم :

۱- برگ ها ریز و گلی ندارد :

خاک کمبود کود دارد و باید دفعات کود دهی را بیشتر کنید تا گیاه مانند قبل شود و گل های بیشتری را دهد .

۲- گل ها مانند قبل ظاهر نمی شود :

دو علت دارد که گل ها تشکیل نمی شود . علت اول اینکه گیاه در محلی قرار دارد که اصلا نور تابش نمی کند و باید گیاه را به محلی پر نور تر ببرید . علت دوم اینکه گیاه را بیش از اندازه آبیاری کرده اید و باید بین دو آبیاری فاصله بی اندازید .

۳- روی برگ ها لکه های قهوه ای وجود دارد :

علت آن لکه ها قارچ می باشد که باید برای خلاص شدن از شر قارچ ها ، از سم یا محلول قارچ کش استفاده کنید . سم را روی دستمالی بریزید و به آرامی روی برگ ها بکشید . اگر دیدید که این سم جواب گو نمی باشد ، بهتر است برگ ها را حذف کنید تا باعث خراب شدن برگ های دیگر نشود .

۴- برگ ها پر پشت ولی گلی ندارد :

خاک از کود بیش از اندازه ای برخوردار می باشد و در فصل زمستان باید حتما گلدان و خاک را عوض کنید تا باعث خراب شدن گل نشود .

۵- در فصل زمستان برگ ها زرد و در هم پیچیده است :

به دو علت بستگی دارد . علت اول اینکه گیاه را در محلی سرد قرار داده اید که باید گیاه را به محلی گرم تر ببرید و علت دوم آبیاری گل بیش از اندازه می باشد که باید بین دو آبیاری فاصله بی اندازید .

۶- برگ ها زرد و کم رنگ هستند :

گیاه تشنه می باشد ، بهتر است دفعات آبیاری را بیشتر کنید و همچنین رطوبت گیاه را نیز تامین کنید .

۷- برگ ها سیاه شده اند :

هوا سرد است و گیاه را پشت شیشه قرار داده اید ، بهتر است گیاه را به محلی گرم تر ببرید .

۸- روی برگ ها و ساقه ها زخم های سفید وجود دارد :

علت این زخم ها آفت می باشد که باید هر ۱۴ روز ۱ بار گیاه را سم پاشی کنید و یا اینکه سم را به پارچه ای آغشته کرده و به جا هایی که این زخم ها وجود دارد بکشید .

۹- در اطراف گل ، حشراتی در حال پرواز هستند :

برای از بین رفتن این حشرات می توانید هفته ای ۲ بار گیاه را سم پاشی کنید . در هنگام سم پاشی به گیاه توجه کنید تا مشکلی پیش نیاید .

۱۰- برگ ها مانند قبل براق نمی باشد :

علت آن خشک بودن هوا می باشد که باید غبار پاشی را انجام دهید . همچنین یادتان باشد که نباید غبار پاشی در برابر نور خورشید باشد .

۱۱- روی برگ ها تار های عنکبوت وجود دارد :

آن تار عنکبوت ها کنه های قرمز می باشد . برای خلاص شدن از شر این کنه ها ، می توانید هفته ای ۱ الی ۲ بار سم پاشی کنید تا از بین رود . همچنین یادتان باشد که رطوبت نیز حتما تامین شود .

۱۲- برگ ها شفاف هستند :

گیاه را در محلی قرار داده اید که رفت و آمد زیاد می باشد و باعث آسیب رسیدن برگ ها شده است ، بهتر است گیاه را به محلی ببرید که رفت و آمد زیاد نباشد .

۱۳- روی برگ ها دیسک های قهوه ای وجود دارد :

آن دیسک ها حشرات یا همان آفت می باشد ک باید از سم حشره کش استفاده کنید . برای خلاص شدن از شر این دیسک ها ، بهتر است زخم ها را به مدت ۴۸ ساعت با سم حشره کش خیس کنید و بعد از ۴۸ ساعت آن را بشویید .

۱۴- برگ ریزش و سیاه هستند :

اگر نوک برگ ها قهوه ای شده است ، بخاطر کمبود تغذیه می باشد که باید دفعات تغذیه را افزایش دهید . و اگر لکه های قهوه در وسط برگ ها می باشد باید از سم قارچ کش استفاده کنید .

آنتوریوم | نگهداری از گل آنتوریوم (آبیاری،نور،خاک،کود،تکثیر)

آموزش تکثیر گل آنتوریوم

گیاه آنتوریوم را می‌ توان با استفاده از بذر تکثیر کرد . در درجه حرارت حدود ۲۰ درجه سانتی‌گراد و حدود ۶ هفته بذر ها جوانه می‌ زنند . روش دیگر تکثیر این گیاه ، تقسیم بوته است .

روش اول تکثیر گل آنتوریوم >> تقسیم ریشه

تکثیر از طریق تقسیم بوته به این صورت است :

بهترا است در زمان تعویض گلدان عمل تکثیر را هم انجام دهید.با یک وسیله ی تیز مانند چاقو، توده ی ریشه را به همراه برگ ها از هم جدا کنید .سپس آن را در گلدان جداگانه ای قرار بدهید .هرگز ریشه را به زور جدا نکنید .سعی کنید گیاهانی را که رشد فعال داشته و برگ های جدید تولید کرده اند جدا کنید.سپس آن ها را در گلدانی با قطر دهانه ۱۱ – ۱۳ سانتی متر، بکارید.این گلدان باید حاوی کمپوست گلدانی با پایه پیت ، بکارید .مراقب باشید گیاه چه به زیر خاک فرو نرود و کمی بالاتر از سطح خاک قرار بگیرد .دمای محیط را روی ۲۴ درجه سانت یگراد تنظیم کرده و رطوبت را بالا نگه دارید .برای این منظور یا مرتب مه پاشی کنید و یا گلدان یا کیسه پلاستیکی شفاف بپوشانید .روش دوم تکثیر گل آنتوریوم >> قلمه یک روش دیگر قلمه گیری است .قلمه گیری در هر فصلی جز زمستان می شود .قلمه هایی به طول ۱۰ – ۱۵ سانتی متر را به دقت کاز گیاه جدا کنید.آن را در بستر خاک برگ و پیت ماس یا هر ترکیب سبک دیگری قرار دهید.پس از مدتی مراقبت از این قلمه گیاه جدیدی خواهید داشت.روش سوم تکثیر گل آنتوریوم >> پاجوش یک روش دیگر جدا کردن پاجوش ها است .معمولا در اطراف یک بوته آنتوریوم ده ها پاجوش رشد می کند.این پاجوش ها با بیرون آوردن بوته از خاک به آسانی پاجوش ها جدا می شوند.سپس میتوانید آن را در گلدان جداگانه ای بکارید .پاجوش ‌هایی را که در اطراف گیاه مادری رشد می‌کنند به گلدان‌ های جدید منتقل کنید.دقت کنید پاجوش‌ هایی را از پایه مادری جدا کنید که برگ‌ های جدید تولید کرده باشند .بهترین زمان تکثیر با پاجوش زمانی است که قصد تعویض گلدان در فصل بهار را دارید .در هفته‌ های اول دما را حدود ۲۲ – ۲۴ درجه سانتی ‌گراد نگه دارید و رطوبت را هم تأمین کنید .

آنتوریوم | نگهداری از گل آنتوریوم (آبیاری،نور،خاک،کود،تکثیر)

نکاتی برای نگهداری از گل آنتوریوم در منزل :

۱- اگر برگ ها براق بودن خود را از دست داده اند روزانه با آب ولرم برگ ها را آب پاشی کنید .چون علت این امر می تواند هوای خشک باشد .

۲- هرچه پاجوش بزند گلدهی آن کمتر می شود پس پاجوش های آن را جدا کنید و در گلدان جدا بکارید .

۳- سه گرم پودر آهن را با یک قرص ال دی در یک لیتر آب حل کنید و هر ماه به آن بدهید تا همیشه گل بدهد .

۴- شاخه ی گل آنتوریوم دوام زیادی دارد به همین علت از آن در دسته گل ها زیاد استفاده می شود .

آنتوریوم | نگهداری از گل آنتوریوم (آبیاری،نور،خاک،کود،تکثیر)

بیشتر بخوانید :

وریزیا | نگهداری از گل وریزیا (آبیاری،نور،خاک،کود،تکثیر)

شیپوری | نگهداری از گل شیپوری (آبیاری،نور،خاک،کود،تکثیر)

لیزیانتوس | نگهداری از گل لیزیانتوس (آبیاری،نور،خاک،کود،تکثیر)

محبوبه شب | نگهداری از گل محبوبه شب (آبیاری،نور،خاک،کود،تکثیر)

استرپتوکارپوس | نگهداری از گل استرپتوکارپوس (آبیاری،نور،خاک،کود،تکثیر)

آنتوریوم | نگهداری از گل آنتوریوم (آبیاری،نور،خاک،کود،تکثیر)