در گفت و گوی اختصای با مدیر کارخانه پارس اگزوز مطرح شد


در گفت و گوی اختصای با مدیر کارخانه پارس اگزوز مطرح شد

عصر خودرو- شرکت تولیدی و صنعتی پارس اگزوز در سال 1353 تاسیس شده و همزمان تولید اگزوز انواع خودرو را با ایجاد نظام مدیریت کیفیت به طور موثر آغاز کرده است.

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، این شرکت با بهره‌مندی از توانمندی علمی و تخصصی نیروی انسانی ، امور مهندسی و تسلط به انواع نرم‌افزارهای پیشرفته مهندسی، طراحی، ساخت و تولید انواع قطعات اگزوز را بر عهده دارد. به واسطه نزدیک شدن به تجربه 50 ساله تولید اگزوز توسط این شرکت، با مهندس علیجانی مدیر کارخانه پارس اگزوز گفت وگو کردم تا مورد تجربه نیم قرن این شرکت و عوامل موثر بر موفقیت و پایداری این برند صحبت کنیم.

• به عنوان سوال نخست، با توجه به تجربه نزدیک به نیم قرن فعالیت پارس اگزوز، این شرکت چه مسیری را از ابتدا تا کنون در صنعت تولید اگزوز خودرو پیش گرفته است؟
. شرکت پارس اگزوز همزمان با شرکت ایران ناسیونال(نام قدیم ایران خودرو) فعالیت خود را در تامین و تولید قطعات اگزوز و قطعات مرتبط آغاز کرد. در ابتدا با تولید اگزوز پیکان و وانت پیکان کار خود را غاز کرد و به مرور شرکت سایپا و پارس خودرو و گروه بهمن نیز به لیست مشتریانش اضافه شدند. از زمانی که شورولت نوا و بیوک ایران تولید می شد این شرکت کار تامین اگزوز را آغاز کرد و اکنون حدود 50 سال است که با چندین شرکت خودروسازی بزرگ در حال همکاری است.

• با توجه به پاسخ سوال قبلی، آیا تولیدات پارس اگزوز تنها به خودروهای روز مربوط می شود یا خودروهای قدیمی موجود در بازار را نیز پوش می دهد؟
این مجموعه در کنار توسعه محصولات جدید برای خودروهای روز، همچنان در تامین قطعات خودروهای قدیمی نیز فعالیت می‌کند. به‌عنوان مثال اگزوز شورلت رویال، جیپ شهباز، بی‌ام‌و 518 و رنو 5 که در سال‌های خیلی قدیم تولید می‌شد همچنان قابل تولید است و براساس میزان سفارشات از هر کدام از این مدل‌ها تولید خواهیم کرد. اما در کل سبد محصولات این شرکت بیش از سی‌صد نوع محصول را شامل می‌شود.

• این شرکت در زمینه ارائه تکنولوژی نوین در این صنعت چه فعالیت‌هایی طی این 46 سال گذشته انجام داده است؟
پارس‌اگزوز به‌عنوان تولیدکننده اگزوز همیشه دو عامل کمیت و کیفیت را سرلوحه کار خود قرار داده است چرا که کیفیت و کمیت هر دو رضایت مشتری را ایجاد می‌کند. کیفیت محصول رضایت مصرف‌‎کننده نهایی و ذهنیت مثبت مشتری را دربر دارد و کمیت نیز تامین و تحویل به‌موقع را به‌همراه خواهد داشت. این عوامل صرفا با تکیه‌بر تکنولوژی و استفاده از آن امکان‌پذیر است لذا این شرکت همواره با به‌روز کردن دستگاه و تکنولوژی تولید در این عرصه گام نهاده است. به‌طور مثال کلیه خم‌های تولیدی اگزوزها به‌وسیله دستگاه CNC تمام اتوماتیک انجام شده و کلیه جوش‌های دوار به‌وسیله دستگاه‌های جوش اتوماتیک انجام می‌گیرد به‌نحوی که این موضوع در طراحی قالب‌ها و ابزارها نیز رعایت شده است.

• پارس اگزوز مرکز تحقیقات و نوآوری بزرگی دارد که آماده ارائه خدمات به مشتریان است اما عده زیادی از این موضوع اطلاع ندارند، این مرکز چه خدماتی ارائه می‌کند و استفاده از آن چه مزایایی برای مشتریان دارد؟
در مرکز تحقیقات و مهندسی پارس اگزوز آزمون رایگان اگزوز خودروها انجام می‌گیرد علاوه‌بر آن نصب و ارائه خدمات به مشتریان، بررسی سیستم اگزوز خودروها نیز انجام خواهد شد. در صورت عدم وجود خرابی در این سیستم راهنمایی‌های لازم جهت رفع مشکل مراجعه کنندگان صورت می‌گیرد. در این مرکز علاوه تعویض و تعمیر اگزوزها، نصب کاتالیست و تعویض آن در کنار صداگیری و هواگیری‌های اگزوزها انجام می‌شود شایان توجه است این مرکز ساخت اگزوزهای سفارشی را نیز انجام می‌دهد و برای خودروهای جدیدی همچون لکسوس و لندکروزر و همچنین خودروهای خاص قدیمی که جنبه کلکسیونی دارند را نیز ارائه خدمات دارد.

• بعضی محصولات صنعت اگزوز با قیمت پایین‌تر از شرکت در بازار فروخته می‌شود، علت این موضوع چیست؟
شایان توجه است که در بعضی از این محصولات و برندها برای بالا بردن میزان وزن انباره‌های اگزوز در آن سیمان و گچ پر می‌شود که این موضوع نه تنها تاثیر عملکردی در موتور و احتراق خودرو دارد بلکه باعث افزایش میزان مصرف و کاهش عمر مفید قطعه مصرفی و محصول می‌شود.

• فعالیت‌های پارس اگزوز به خطوط تولید خودروسازان مربوط می‌شود یا این شرکت در بازار نیز حضور دارد؟
این شرکت علاوه‌بر تامین قطعات خودرو‌ساز نسبت‌به تامین قطعات بازار نیز اقدام می‌کند. در حال حاضر شرکت پارس اگزوز بیش از 50% سهم بازار خودرو سازی سایپا را در تامین اگزوز بر عهده دارد و با توجه به سبد محصولات قطعات بازار بیش از 300 نوع محصول بازاری تولید و توزیع می‌کند.

• چه فاکتورهایی تولیدات پارس اگزوز را از دیگر شرکت‌ها متمایز می‌کند؟
وجه تمایز شرکت پارس اگزوز مواد اولیه مصرفی مرغوب، نیروی کار متخصص، تولید منطبق نقشه و استانداردها، انعطاف پذیری در طراحی و ساخت محصولات، استفاده از آزمایشگاه عملکرد و دوام مورد تایید خودرو سازها و درنهایت یک تیم مهندسی هوشمند است.

• در حال حاضر چه مشکلاتی در صنعت اگزوزسازی کشور وجود دارد؟
مشکلات موجود در صنعت را می‌توان تامین مواد اولیه ، عدم رعایت استانداردهای مهندسی و فنی ، توسط بعضی سازندگان و ارائه محصولات بی‌کیفیت و عدم رعایت استانداردهای تولید، بالا بودن قیمت نیمه ساخته‌ها و اقلام مصرفی که باعث افزایش قیمت محصولات با کیفیت می‌شود عنوان کرد.
• وضعیت صادرات شرکت به چه صورت است؟
شرکت پارس اگزوز قابلیت صادرات داشته و دارد به نحوی که محصولات این شرکت توسط بازرگانان ایرانی و کشورهای همسایه سفارش گذاری و در کشورهای منطقه به فروش می‌رسد.

• استراتژی و برنامه های آینده پارس اگزوز چگونه است؟
این مجموعه، تولید محصولات جدید منطبق بر خودروهای روز بازار ایران و افزایش سهم تامین در صنعت خودروسازی را در دستور کار خود دارد. همچنین رقابتی کردن قیمت محصولات در محصولات بازاری و شرکت‌های خودروساز و پاسخگویی به نیازهای مشتریان را به عنوان اصلی ترین فاکتورهای نگاه به آینده در این شرکت است.

دانلود با کیفیت

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس همه زنان اوس موسی پایتخت / زن بازیگرش جذاب تر بود یا خانم مدل؟!