رفع آسیب‌های فراروی جوانان نیازمند تغییر نگرشهاست


رفع آسیب‌های فراروی جوانان نیازمند تغییر نگرشهاست

اصفهان- ایرنا- کارشناسان حاضر در نشست مجازی نقد و بررسی چالش‌های پیش‌روی جوانان با موضوع جوان، مشارکت و آسیب‌های نوظهور اجتماعی معتقدند که رفع چالشها به ویژه آسیبهای نوظهور حوزه جوانان نیازمند تغییر نگرشها، برنامه‌ریزی و اتخاذ راهبردهای علمی است.

به گزارش ایرنا، بر اساس آمار موجود ۲۷ درصد جمعیت کشور را جوانان تشکیل می‌دهند، به اعتقاد صاحبنظران امر بزرگترین سرمایه هر کشوری را جوانان هستند که با به کارگیری دانش، تخصص و انگیزه سرشاری که دارند می‌توانند کشور را در مسیر توسعه و پیشرفت سوق دهند جوانان سهم موثری در تضمین حیات فرهنگی و ملی ملت‌ها دارند که باید راهبردهای اتخاذ کرد تا مشکلات فراروی آنان برطرف شود.

به نظر می‌رسد تا زمانی که نقشه راهی وجود نداشته باشد شاهد اعمال سلیقه‌ها در حوزه‌های مختلف از جمله این بخش اجتماعی خواهیم بود،ا گرچه آسیب شناسی و واکاوی‌های فراوانی در این ارتباط انجام شده اما امروز باید با تصمیم سازی دقت نظر بیشتری به خرج داده شود تا در آینده شاهد نسلی باشیم تا فرهنگ و آموزش را بتوانند از سنین پایین فرا بگیرند.

به اعتقاد متولیان امر حوزه جوانان، سیستم‌های آموزشی برای تربیت درست جوانان و نوجوانان با مشکل اساسی مواجه است، سخنرانی، فلسفه گویی و بحث‌های نظری فراوانی داریم و این دانش در جوانان رشد یافته اما نتوانستیم نگرش آن‌ها را به گونه‌ای تغییر دهیم که به رفتار منجر شود.

در زمان حاضر اقتصاد، بیکاری و ازدواج از جمله عمده‌ترین مشکلات و آسیب‌های پیش روی جوانان است که مسئولان این حوزه باید بیش از گذشته برای حل آن بشتابند و راهکارهای کوتاه مدت و میان مدت و طولانی مدت ارایه کنند.

نشست نقد و بررسی چالش‌های پیش روی جوانان با موضوع جوان مشارکت و آسیب‌های نوظهور اجتماعی چهارشنبه شب از طریق لایو اینستاگرام با حضور شماری از کارشناسان و مسوولان استان اصفهان برگزار شد.

مدیرکل ورزش و جوانان استان اصفهان در این نشست مجازی گفت: ۲۲۵ سازمان مردم نهاد در راستای تعالی حوزه جوانان و زمینه‌های اجتماعی، علمی، فرهنگی، هنری، کارآفرینی و آسیب‌های نوظهور گام‌های موثری برداشتند.

سید محمد طباطبایی افزود: امیدواریم با همکاری و هم‌افزایی بین دستگاه‌ها بتوانیم در حوزه جوانان و مشکلات آن‌ها گام‌های موثری برداریم.

وی ادامه داد: تصمیم گیری و تصمیم سازی در حوزه جوانان برگرفته از سنت و نگاه قدیمی بوده و نگاهی علمی نیست، جوانان امروزه علم محور و واقع گرایانه بوده و نگاه روشن بینانه نسبت به مسائل دارند از این رو تغییر نگاه و نگرش عمیق در حوزه جوانان باید صورت بگیرد در غیر این صورت نمی‌توان آسیب‌های پیش روی جوانان را برطرف کرد.

توجه به خانواده‌ها، جامعه را از آسیب‌ها دور می‌کند

رییس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه امروزه بحث خانواده باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرد، بیان کرد: آنچه باید به خانواده‌ها انتقال و هشدار داده شود توسط علمای تعلیم و تربیت و افرادی که نقش تربیتی در جامعه دارند دنبال شود.

علیرضا نصر اصفهانی ادامه داد: اگر بخواهیم جامعه را از بسیاری آسیب‌ها مصون بداریم باید به صورت جدی به رکن خانواده توجه کنیم زیرا غفلت از خانواده‌ها می‌تواند خسارت‌های جبران ناپذیری برای جامعه و جوانان و نوجوانان ایجاد کند.

وی تصریح کرد: دستگاه تعلیم و تربیت، آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها را در بر می‌گیرد، به طور قطع نمی‌توان با امکانات گذشته دانشجویان و دانش آموزان امروز را برای فردا تربیت کرد از این رو باید طرحی نو ایجاد کرده و شرایط و شیوه‌ها را تغییر دهیم.

باید شرایط را برای مشارکت جوانان فراهم شود

رییس شورای اسلامی شهر اصفهان اضافه کرد: اینکه در اتاق‌های دربسته برای جوانان و نوجوانان نسخه بپیچیم آن نسخه‌ها شفابخش نخواهد بود در این راستا مشارکت جدی و حداکثری جوانان و نوجوانان احساس می‌شود، باید فضا برای جوانان و نوجوانان ایجاد شود.

به گفته وی برای امیدواری به آینده نظام و کشور باید جوانان را دریابیم و از خطای احتمالی آنان بگذریم همچنین زمینه رشد و تعالی آن‌ها را در ابعاد مختلف فراهم کنیم و این ماموریتی است که دلسوزان نظام باید به آن توجه داشته باشند.

نصر اصفهانی با اشاره به اینکه الگوها یکی از ارکان حوزه جوانان و نوجوانان است، تصریح کرد: باید الگوهایی را به جوانان و نوجوانان در عرصه‌های مختلف معرفی و آنها را به مسیر درست سوق دهیم تا سعادت دنیا و آخرت آنها را رقم بزنیم.

وی ادامه داد: ما در جامعه‌ای با تمدن ۲۵۰۰ ساله و اسلام ۱۴۳۰ ساله زندگی می‌کنیم که افرادی در این تمدن، اسلام و فرهنگ تربیت شدند و مسیر خوبی را طی کردند و اگر بتوانیم این تمدن را به جوانان معرفی کنیم مسیر هموار خواهد شد.

به گفته رییس شورای اسلامی شهر اصفهان، متاسفانه در زمینه معرفی الگوها در جامعه کم کار کردیم از این رو یکی از ضرورت‌های فعلی جامعه پرداختن به الگوهاست.

وی با بیان اینکه در زمان حاضر جوانان باید در احیای جایگاه خود نقش داشته باشند، اظهارکرد: امروز جوانان و نوجوانان مجهز به اخلاق، علم، دانش و فضیلت انسانی هستند که می‌تواند روشنی بخش باشد.

گسست نسل جوان و خانواده چالشی که باید جدی گرفت

نصر اصفهانی خاطرنشان کرد: در زمان حاضر میان نسل جوان و خانواده گسست ایجاد شده که دلیل آن کندی تعلیم و تربیت و انتقال دانش در نسل گذشته و سرعت تغییرات و تعلیم و تربیت در نسل جوانان و نوجوانان است از این رو شکاف بین نسلی به نبود درک میان این ۲ نسل و نبود فضای فکری و روحی برمی‌گردد.

وی اظهار داشت: امروز باید تلاش کنیم استان و شهر را برای جوانان و نوجوانان به یک مکان پرسش‌گر تبدیل کنیم و مسئولان را به سمت مسئولان پاسخگو سوق دهیم همچنین از تمامی پتانسیل‌ها برای درک بیشتر جوانان و تضمین آینده آنها استفاده کنیم.

آسیبهای نو ظهور دغدغه جدی امروز جامعه

معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان اصفهان با بیان اینکه یکی از دغدغه‌های اصلی امروز فضای مجازی و آسیب‌ها از طریق فرهنگ‌های نوظهور است، گفت: از این رو طرحی در زمینه آسیب‌های نوظهور با محوریت یکی از سمن‌های استان با مشارکت حداکثری سمن‌ها و ۲۰ نفر از متخصصان و کارشناسان این حوزه برای ارایه به ستاد ساماندهی امور جوانان طراحی شده است.

مرادیان با اشاره به ظرفیت تشکل‌ها در کشور و استان اصفهان در حوزه جوانان گفت: متاسفانه با توجه به دغدغه‌های موجود انتظار است که سایر دستگاه‌ها و متولیان امر به تشکل‌ها با نگاه ویژه نگاه کنند.

هرگونه سخن در مورد جوان در عین سادگی بسیار مشکل و پیچیده است، زیرا احتیاج به معرفت و شناخت کامل نسل گذشته و آینده دارد شناخت این نسل یعنی شناخت روحیات، تمایلات، احساسات و توانمندی‌های جوانان است و اگر نتوانیم تفسیری منطقی از جوانان داشته باشیم نمی‌توانیم آن‌ها را دریابیم.

۳۵ درصد از جمعیت ۸۵ میلیونی کشور را جوانان تشکیل می‌دهند و در استان اصفهان ۲۴۰ سازمان مردم نهاد با محوریت جوانان فعالیت دارد.

استان اصفهان پنج میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جمعیت دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


40 عکس نقاشی دخترانه جدید، ساده، زیبا، فانتزی و آسان برای پروفایل