شاخص هم وزن چیست؟


مثبت بودن شاخص کل به معنی رشد همه شرکت‌های حاضر در بازار نیست بهتر است که رشد بازار را با شاخص کل هم وزن بورس، بسنجیم.

شاخص هم وزن چیست؟به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری صداو سیما، بسیاری از افراد وقتی به سایت مدیریت فناوری بورس مراجعه می‌کنند شاخص کل را نگاه می‌کنند که روند بازار در آن روز چگونه بوده است.
اما سهامداران تازه وارد، باید به این موضوع توجه کنند که شاخص‌های ارزیابی بازار سهام علاوه بر شاخص کل، شاخص هم وزن است؛ شاخصی است که به کمک، آن می‌تواند نتایج سهام شرکت‌های کوچک را بررسی کرد.
در حالت کلی، سهامدار از طریق قیمت سهام، وضعیت صورت‌های مالی و میزان بازدهی صنعت، اقدام به خرید و فروش سهم می‌کند. هر یک از این موارد دارای معیار‌هایی است که در این تصمیم‌گیری به وی کمک خواهند کرد. قیمت به مثابه مهم‌ترین ویژگی ظاهری یک سهم دیده می‌شود و شاخص‌های قیمتی و بررسی آن‌ها، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
شاخص کل بورس، شاخصی کلی، ساده و در دسترس است و اطلاعاتی راجع به کلیت تغییرات قیمت بازار به ما می‌دهد.
در بازار بورس، شاخص کل هم وزن، زیرمجموعه‌ای از شاخص کل است؛ در واقع شاخص کل هم وزن از دل شاخص کل قیمت بدست آمده است. به دلیل اینکه در برخی روزها، شاخص کل مثبت بود، اما برخی از سهام‌ها منفی، شاخص هم وزن بر روی تابلو نمایش داده شد، زیرا بسیاری از سهامداران، با این سوال روبرو می‌شدند که چرا سهام‌ها منفی است، اما شاخص مثبت است؟
سهام شرکت‌های بزرگ، تاثیر بسزایی در شاخص دارد و برای اطلاع دقیق، باید از شاخص هم وزن استفاده کرد.
در شاخص هم وزن، شاخص شرکت‌های کوچک و بزرگ با یک وزن اندازه گرفته می‌شوند و برایند واقعی تری دارند و زمانی که برخی روز‌ها شاخص هم وزن مثبت است یعنی سهام شرکت‌های کوچک هم روند مثبتی دارد.
گزارش: ناهید خدادادی

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


175 سوال جرات و حقیقت برای دختران و پسران + ایده عاشقانه