لازمه تغییر وضعیت زنجان از قرمز به زرد کاهش 2 برابری شمار بستری‌ها است


لازمه تغییر وضعیت زنجان از قرمز به زرد کاهش 2 برابری شمار بستری‌ها است

زنجان - ایرنا - معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان گفت: در صورتی می توان گفت وضعیت این استان از قرمز به زرد تغییر یافته است که شمار بستری‌های روزانه کمتر از 30 مورد باشد که در زمان حاضر 2 برابر این تعداد است.

دکتر محمدرضا صائینی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به چگونگی وضعیت رنگ بندی کرونایی مناطق مختلف استان افزود: در صورتی که میزان بستری بیماران کرونایی به مدت یک هفته روزانه کمتر از ۳۰ نفر به ثبت برسد، به لحاظ رنگ بندی در وضعیت زرد قرار می گیرد و اگر این میزان به زیر ۱۰ نفر برسد، در عمل رنگ بندی سفید می شود.

این مسؤول ادامه داد: با توجه به این شاخص ها بستری بیماران کرونایی بالای ۳۰ نفر نشان دهنده وضعیت قرمز و کمتر از ۳۰ تا ۱۰ مورد زرد است و در صورتی که هیچ موردی از این بیماری در مدت یکماه به ثبت نرسد، منطقه سبز گفته می شود که چنین وضعیتی در کشور وجود ندارد.

وی در خصوص رنگ بندی نارنجی بیماری کرونایی نیز گفت: وقتی موارد روزانه در طی هفته بالای ۳۰ نفر بستری باشد و همچنان روندی صعودی داشته باشد قرمز بوده اما نزولی باشد، رنگ نارنجی اطلاق می شود.

صائینی با اشاره به شهرهای دارای وضعیت قرمز استان افزود: با رعایت پروتکل های بهداشتی اعلام شده از سوی عموم مردم وضعیت بیماری کووید - ۱۹ در این استان به سمت بهبودی پیش می رود، این در حالی است که طی اواسط خرداد امسال موارد سرپایی کرونایی ها روند افزایشی داشت.

وی اظهار داشت: بر این مبنا طی مدت یاد شده روزانه یکهزار و ۲۰۰ نفر مراجعه کننده مشکوک به کرونا در مراکز ۱۶ ساعته استان به وقوع پیوست که از این تعداد آزمایش حدود ۷۰۰ مورد مثبت اعلام شد و از طرفی به این مهم باید توجه داشت که آزمایش پی سی آر در بهترین شرایط ۵۰ درصد خود را نشان می دهد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان ادامه داد: اواخر ماه مبارک رمضان طی اردیبهشت امسال شمار مراجعه کنندگان سرپایی مبتلا به کرونا روزانه ۳۰۰ تا ۴۰۰ نفر بود که از این تعداد نیز آزمایش ۸۰ نفر مثبت اعلام می شد.

وی با اشاره به اینکه آزمایش های سرپایی بیماری کرونا یک سد مهمی است که از ورود بی مورد و بستری آنها در بیمارستان جلوگیری می کند، اضافه کرد: این کار بصورت ابتکاری، در سطح ملی گسترش یافت تا جایی که استان تا کنون بیشترین موراد سرپایی را ثبت و بررسی کرده است.

صائینی افزود: تا کنون ۴۱ هزار و ۳۸۴ مورد آزمایش ها پی سی آر مولکولی و بسیار سنگین در این استان انجام گرفته که در اواخر خرداد و تیر امسال موارد سرپایی روند فزاینده ای یافت و حتی پیش بینی ها نشان می داد در کمتر از ۲ هفته شمار موارد سرپای مانند یک سد سرریز کرده و ارجاع آنان به بیمارستان ها خدمات رسانی را با چالش مواجه خواهد کرد.

وی اضافه کرد: میزان سرایت بیماری کرونا ۹ برابر سرماخوردگی است که در زمان حاضر میانگین بستری کرونایی طی هفته های گذشته از ۱۱۱ نفر اکنون به ۶۰ نفر کاهش یافته که باید بیش از گذشته نسبت به این بیماری حساس بود.

این مسؤول ادامه داد: بیماری در هنگام شیوع بصورت تصاعدی بالا می رود و در هنگام نزولی بصورت قطره چکانی پیش می رود که در نیمه مرداد با وجود رعایت ها و اقدامات پیشگیرانه کرونایی موارد بستری ها به ۶۰ مورد کاهش یافته است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان ادامه داد: این استان برای دستیابی به وضعت زرد کرونایی باید با جدیت موارد را پیگیری کند و این در حالی است که به تازگی میزان استفاده ماسک و فاصله گذاری اجتماعی در اماکن عمومی به ویژه حاشیه شهرها کاهش یافته است.

وی خاطرنشان کرد: رهبری در فرامین اخیر خود نیز اشاره کردند که بی توجهی به پروتکل های بهداشتب می تواند فاجعه ای به وجود آورد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه زنجان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...