خبرنگاری و تجربه‌ای تلخ و مضاعف به نام کرونا


خبرنگاری و تجربه‌ای تلخ و مضاعف به نام کرونا

اصفهان- ایرنا- حرفه خبرنگاری که همواره با خود سختی‌ها و فشارهای روحی و جسمی بسیاری به همراه دارد از اواخر سال گذشته با شیوع بیماری کووید ١٩ تجربه‌ای تلخ و مضاعف به نام کرونا را در رنجنامه کاری خود ثبت کرده است.

چه بسیار خبرنگارانی که در عرصه اطلاع‌رسانی صادقانه خود، آسیب‌های جسمی و روحی فراوانی دیدند تاحدی که از جان خود مایه گذاشتند تا مرحمی بر دردهای در سینه مانده دردمندان جامعه باشند و اکنون نیز در شرایط شیوع کرونا علاوه بر مبتلا شدن برخی از آنها به این بیماری، ناقلی در انتقال کرونا به خانواده و بستگان خود نیز شده‌اند.

خبرنگاران، همان‌هایی هستند که بصورت شبانه‌روزی و حتی در روزهای تعطیل به انتشار اخبار مختلف از کرونا و مهم‌تر از همه آگاهی‌رسانی و هشدارهایی حیاتی می پردازند و کمتر نامی میان واژه مدافعان دارند.

انتظاری نیست که آنها را مدافعان آگاهی و خدمت بی منت به مردم بنامیم ولی حداقل انتظار آن است که مدیران و مسوولان در این شرایط حساس در اطلاع‌رسانی و پاسخگویی به موقع به آنها دریغ نکنند.

خبرنگاران همچنان به عنوان مدافعان آگاهی بازهم مجاهدانه تلاش می‌کنند تا خطر از هموطنان دور شود و سلامت و نشاط به جامعه بازگردد.

نکته مهم این که اهالی قلم و رسانه در هیچ شرایطی خود را طلبکار مردم نمی‌دانند بلکه به دنبال باز پس گیری نیاز و طلب آنها از مسوولان هستند و همواره تلاش می‌کنند تا با تعامل و هم‌افزایی حتی در تلخ‌ترین شرایط حاضر بحران‌های جامعه سپری شود.

کسب و انتشار اخبار ابتلا و مرگ و میر کرونا توسط خبرنگاران به عنوان آگاه‌ترین اقشار و عضوی از جامعه بسیار تلخ و دردناک است و در این مسیر فشارهای ناشی از تاثیر این خبرهای بد در کنار تهدیدات این بیماری شرایط کاری آنها را بسیار سخت و طاقت فرسا کرده است.

با وجود همه مشکلاتی که برای خبرنگاران با مضاعف شدن کرونا دوچندان شده است باز هم به امید بازگشت سلامتی به جامعه تلاش می‌کنند تا پایان امسال خبرهای خوشی از گذر ویروس منحوس کرونا به مردم بدهند و در این مسیر ثابت قدم هستند.

خبرنگاران، مدافعان آگاه و بی منت جامعه

دبیر قرارگاه فرهنگی جهاد کبیر استان اصفهان از خبرنگاران به عنوان مدافعان آکاه و بی منت جامعه نام برد که در تمام عرصه‌ها دوشادوش مسوولان و مردم حضور دارند.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن بابایی در گفت و گو با ایرنا افزود: امروز که دشمنان و بدخواهان انقلاب به مرزهای فرهنگی شبیخون زده اند اهمیت و حساسیت کار خبرنگاران به عنوان افسران جنگ نرم در دفاع از ارزش‌های انقلاب اسلامی ستودنی است.

وی ادامه داد: خبرنگاران متعهد، همواره در عرصه جنگ فرهنگی دشمنان علیه انقلاب اسلامی، مجاهدانه ایستاده اند و با تعهد و تخصص خود از قله های رفیع فرهنگ و تمدن این مرز و بوم دفاع کرده اند.

به گفته بابایی خبرنگاری حرفه‌ مقدسی است و کار خبرنگاران ارتقای آگاهی مردم است و این آگاهی است که خواست‌ها و تمنیات اعضای جامعه را شکل می‌دهد.

وی اضافه کرد: نظام‌های کارآمد، کارآمدی خویش را مرهون و مدیون خبرنگاران آگاه، جسور و منتقد هستند و در همه‌ دنیا جریان آزاد اطلاعات و خبررسانی شفاف، بنیان و لازمه‌ مردم سالاری است.

دبیر قرارگاه فرهنگی جهاد کبیر استان اصفهان، خبرنگاران آزاده و جسور در همهی دنیا از موج سواری مسوولان بر حافظه‌ی کوتاه مدت مردم جلوگیری می‌کنند و به عنوان حافظه‌ هوشیار و پویا و نیز زبان گویا و حقیقت‌جوی جامعه عمل می‌کنند.

وی بیان داشت: خبرنگاران به عنوان طلایه داران آگاهی، با تلاش بی‌وقفه خود در رشد و بالندگی جامعه نقش سازنده‌ای داشته و روز خبرنگار، فرصت مناسبی را فراهم کرده تا ارزش نقش‌آفرینی فعالان این عرصه راهبردی، برای همگان تداعی و آشکار شود.

خبرنگاران مدافعان بی سنگر در خط مقدم دموکراسی هستند

رییس کمیسیون اجتماعی شورای اسلامی شهر اصفهان از خبرنگاران به عنوان مدافعان بی سنگر در عرصه خط مقدم دموکراسی یاد کرد که با تلاش شبانه‌روزی خود در عرصه اطلاع‌رسانی تلاش می‌کنند.

کوروش محمدی در گفت و گو با ایرنا افزود: اصحاب قلم و رسانه در خط مقدم عدالتخواهی به دنبال پیگیری مطالبات به حق مردم هستند و در این مسیر تلاششان ستودنی است.

وی، تلاش برای شفافیت و ایجاد امنیت در جامعه را از دیگر اهداف خبرنگاران برشمرد که این مسیر سخت را در تمام طول سال بدون وقفه ادامه می‌دهند.

رییس کمیسیون اجتماعی شورای اسلامی شهر اصفهان دستاورد اطلاع‌رسانی و مطالبه‌گری خبرنگاران را ایجاد نشاط و امید در جامعه عنوان کرد و گفت: این در حالیست که خود حرفه خبرنگاری در رده مشاغل سخت قرار دارد ولی دستاورد آنها برای جامعه بسیار ارزنده است.

وی با بیان اینکه خبرنگاران صادقانه و دلسوزانه اخبار جامعه را پوشش می‌دهند، اضافه کرد: خبرنگاران در خط مقدم پیشگیری از فساد، کاهش آسیب‌ اجتماعی، تقویت نقاط قوت و بیان ضعف‌های جامعه هستند و امیدواریم با توجه به جایگاه ویژه‌ای که دارند مورد حمایت مسئولان قرار گیرند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان گفت: کار اطلاع‌رسانی و خبررسانی خبرنگاران در شرایط سخت و با وجود محدودیت‌ها و در هر ساعت از شبانه روز یک ارزش است.

حجت‌الاسلام والمسلمین رمضانعلی معتمدی در گفت و گو با ایرنا افزود: در مقابل، ما مسوولان باید در جهت تامین حداقل نیازهای خبرنگاران از جمله در بحث حقوق و بیمه تلاش کنیم.
وی ایجاد شرایط فراگیری آموزش‌های مرتبط با خبر را از نیازهای فعالان این عرصه برشمرد و اظهارداشت: این آموزش‌ها موجب ارتقای کیفی کار خبرنگاران و ایفای نقش آنها به بهترین نحو می‌شود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان یادآور شد: خبرنگاران با ایجاد تنوع و تکثر در تولید فرآورده‌های خبری بر جذابیت و مطلوبیت کار خبر تاثیر می‌گذارند و ارزیابی ها نشان از آن دارد که فضا و محیط کاری برای خبرنگاران در استان خوب است ولی هنوز با وضع مطلوب فاصله دارد.

در هفدهم مردادماه سال ۱۳۷۷، محمود صارمی خبرنگار خبرگزاریِ جمهوری اسلامی، به همراه هشت نفر از اعضای کنسولگری ایران در مزار شریف افغانستان به دست گروهک تروریستی طالبان به شهادت رسید، به همین مناسبت، شورای فرهنگ عمومی، هفدهم مرداد ماه هر سال را به عنوان «روز خبرنگار» نامگذاری کرد.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب کلاس اول دبستان