شیطان زمانی استاد ملائک بوده است


عبدالحی حبیبی، محمود طرزی، محمد گل مهمند، سلیمان لایق و اسماعیل یون همه پیرو یک اندیشه برتری طلبانه شوونیستی بوده اند. حبیبی چیزی بنام پته خزانه جور کرد و تلاش کرد هویت جعلی برای پشتونها بسازد و هویت غوری ها که تاجیک تبار اند آنرا دزدی...

عبدالحی حبیبی، محمود طرزی، محمد گل مهمند، سلیمان لایق و اسماعیل یون همه پیرو یک اندیشه برتری طلبانه شوونیستی بوده اند.
حبیبی چیزی بنام پته خزانه جور کرد و تلاش کرد هویت جعلی برای پشتونها بسازد و هویت غوری ها که تاجیک تبار اند آنرا دزدی کند ولی رو سیای تاریخ شد.
محمود طرزی که از برکت زبان پارسی چیز فهم شد قلمش را فقط برای نابودی هویت غیر اوغانها به کار برد.

سلیمان لایق در دوره ببرک کارمل فقید یگانه رییس جمهور ملی گرا و مردم دوست عصر دموکراتیک چپ خراسان افغانستان رساله ای ترتیب کرد جعلی و بخاطر نشان دادن اکثریت بودن پشتونها هزاره را 3 فیصد، تاجیک را 12 در صد و پشتون را 65 فیصد اعلام کرد که از سوی کارمل فقید این کارش احمقانه و دروغ شرم آور و شوونیستی خوانده شد. اما با آنکه کارمل او را از زندان رها کرده بود به آغوش نجیب رفت و به نجیب گفت کارمل مکمل پشتونها را از سیاست دور زده. ببین حتی کشتمند را بخاطر که دوست قدیمی اش و فارسی زبان بوده نخست وزیر ساخته است.

سلیمان لایق با فکر قومی و شوونیستی اش با نجیب قوم پرست علیه کارمل توطئه و کودتا کردند و با حمایت ک‌جی‌بی شوروی نجیب در یک کودتا حزبی دولتی قدرت را از کارمل گرفت و بعد نجیب از هیچ خیانت دریغ نورزید تا آنکه فهمید حکومت اش به آخر رسیده و بعد از طریق تلویزیون ملی و در جلسات پارلمان چند بیانیه عوام فریبانه داد و خود را ملی گرا معرفی کرد.

از این حلقه قوم گرا تنها اسماعیل یون زنده است که او شکر خدا به زبان فارسی تسلط کامل ندارد و برای اینکه تنها به پشتو می نویسد اصلا هیچ خواننده هم ندارد از اینرو نمی تواند خطر برای ملت خراسان باشد.
کسانیکه می گویند سلیمان لایق شاعر خوب بوده یا دیوانه است و یا فاشیست قومی آن ها اینرا هم باید بفهمند که شیطان هم زمانی استاد ملائک بوده است.

عبدالقدیر سامانی

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه افغانستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


40 عکس نقاشی دخترانه جدید، ساده، زیبا، فانتزی و آسان برای پروفایل