استفاده از ظرفیت شوراهای اسلامی، حل مسائل میراثی شهرها را تسهیل می‌کند


استفاده از ظرفیت شوراهای اسلامی، حل مسائل میراثی شهرها را تسهیل می‌کند

زنجان - ایرنا - مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان گفت: با بهره‌گیری از ظرفیت شوراهای اسلامی، تسهیل گری ها و  اتفاق‌های خوبی در حل مسائل مربوط به شهرهایی که دارای بافت و ابنیه تاریخی بوده و ضوابط سخت‌گیرانه‌ای در آن‌ها اعمال می‌شود به وقوع خواهد پیوست.

امیر ارجمند روز دوشنبه در دیدار با رییس شورای اسلامی استان زنجان افزود: وزارت میراث ‌فرهنگی همواره به واسطه برخورداری از ظرفیت تشکل‌های مردمی، پیگیر مباحث مختلف پیرامون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در همه شهرهای کشور بوده و در همین راستا پیشنهاد شده که از ظرفیت شوراهای اسلامی شهر نیز که یک ظرفیت و نهاد مردمی است، در قالب یک تفاهم‌نامه استفاده شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان خاطرنشان کرد: تفاهم‌نامه فرصت بسیار خوبی برای رفع مشکلاتی است که بین شهرداری‌های استان و اداره‌کل میراث فرهنگی ایجاد شده، که متاسفانه تا به امروز در این زمینه فقط به انجام مکاتبات موردی بین این دو دستگاه اکتفا شده و هر کدام فقط تلاش کرده اند تا حرف خود را پیش برده و به کرسی بنشاند.

وی اضافه کرد: استان زنجان در بخش ابنیه‌ها و محوطه‌های تاریخی، جزو استان غنی بوده و هر هشت شهرستان این استان آثار به مراتب فاخری دارند که حتی می‌توان برخی از این آثار را در فهرست یونسکو به ثبت رساند.

رییس شورای اسلامی استان زنجان نیز در این دیدار دیدار گفت: با توجه به ظرفیت‌هایی که در این استان وجود دارد، باید در این زمینه سرمایه‌گذاری‌های خوبی انجام گیرد تا صنعت گردشگری در استان توسعه یابد.

شیما افشاری افزود: امروزه مقوله گردشگری در اغلب جوامع به عنوان یک صنعت پردرآمد بوده و به همین خاطر تلاش می‌شود با اهتمام به توسعه زیرساخت‌های این بخش، زمینه را برای حضور سرمایه‌گذاران در این عرصه فراهم کنند.

وی اضافه کرد: حفظ و مرمت ابنیه‌های تاریخی باید در همه مناطق استان به جد از سوی متولیان دنبال شود که یکی از این اقدامات، مربوط به بقعه امام‌زاده اسماعیل (ع) در شناط ابهر است که در همین راستا انتظار این است که برای توسعه محوطه این بنا، همکاری‌های لازم بین اداره های اوقاف و امور خیریه و اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی انجام گیرد.

این عضو شورای اسلامی شهر ابهر ادامه داد: برخی از ابنیه‌های تاریخی این شهرستان از جمله امام‌زاده زیدالکبیر و پیراحمد زهرنوش نیاز به مرمت اضطراری دارد و نیز محوطه‌سازی مناسب حیاط مسجد تاریخی روستای قروه، ممنوعیت ساخت و ساز در قلعه تپه ابهر، تهیه نقشه هوایی مسیر قدیمی روستای تاریخی قروه به سلطانیه از جمله اقداماتی است که در این حوزه باید انجام شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه زنجان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان