عزاداران حسینی سفیران سلامتی محرم 99 در اصفهان


عزاداران حسینی سفیران سلامتی محرم 99 در اصفهان

اصفهان- ایرنا- شیوع ویروس کرونا از ماه‌های پایانی سال گذشته تاکنون موجب تغییر در برگزاری بسیاری از برنامه‌ها منجمله دینی و ملی در کشور و استان اصفهان شد تا حدی که ضرورت دارد که در مراسم محرم امسال نیز عزاداران حسینی در جایگاه سفیران سلامتی قرار گیرند و ایفای نقش کنند.

همانطور که رهبر معظم انقلاب در سخنرانی تلویزیونی خود در آیین عید قربان به مساله عزاداری در محرم اشاره و تصریح کردند: "در عزاردای‌ها معیار آن چیزی است که ستاد ملی کرونا اعلام می‌کند و توصیه و تأکید من به همه عزاداران، هیات ها، منبری‌ها و مداحان نیز این است که ضوابط ستاد ملی کرونا باید رعایت شود، چرا که اگر همین مقدار مراقبت و کنترل هم سست شود، فاجعه‌ای بزرگ پدید خواهد آمد."

براین اساس بسیاری از هیات‌های مذهبی و مداحان اهل بیت (ع) به توصیه‌های رهبر معظم انقلاب لبیک گفتند و بیانات ایشان را فصل‌الخطاب و تصمیمات این ستاد را مرجع عمل خود عنوان کردند.

مهمترین اولویت هیات‌های مذهبی اصفهان سلامت عزاداران حسینی است

دبیر شورای هیات‌های مذهبی استان اصفهان گفت: بدون شک همه ما به ضرورت مجالس عزاداری در ماه محرم و صفر آگاه هستیم ولی در عین حال با توجه به تاکید جدی دین اسلام و تاکیدات رهبر معظم انقلاب، مهمترین اولویت ما در ایام کرونا توجه به سلامت شهروندان و عزاداران حسینی است.

جواد اسدی در گفت و گو با ایرنا افزود: بر همین اساس بنا به تاکید رهبر انقلاب مبنی بر اینکه سوگواران حسینی موظف به انجام دستورات ستاد ملی مبارزه با کرونا هستند، امسال به دلیل خطر آلودگی انتشار ویروس کرونا نحوه برگزاری عزاداری و راه اندازی دسته‌های سینه زنی و زنجیرزنی با سال‌های گذشته متفاوت خواهد بود و همه برنامه‌ها با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی خواهد بود..

وی خاطرنشان کرد: همانطور که عزاداری محرم برای همه مسلمانان در اولویت و اهمیت قرار دارد سلامتی مردم برای هم بسیار حائز اهمیت است و در این راستا عزاداری ماه محرم با رعایت دستورالعمل‌های کامل بهداشتی انجام می شود.

دبیر شورای هیات‌های مذهبی استان اصفهان افزود: امروز شاید بیش از هر زمان دیگری برای رهایی از شر ویروس کرونا به توسل به معصومان(ع) نیازمند هستیم.

وی یادآور شد: مسلمانان همواره در تنگناها و مشکلات زندگی به ائمه اطهار و معصومین (ع) متوسل شده و خواسته هایشان مستجاب شده است.

وی با بیان اینکه هنوز دستورالعمل‌های بهداشتی به شورا اعلام نشد، گفت: به محض اعلام رسمی تمامی دستورات و توصیه‌های بهداشتی به اطلاع هیات‌های مذهبی و مردم عزادار حسینی (ع) استان خواهد رسید.

اسدی بر نظارت جدی و سختگیرانه بر هیات‌های مذهبی در ایام محرم تاکید کرد و گفت: برای پیشگیری از به خطرافتادن سلامتی مردم از هیچ کوششی دریغ نخواهیم کرد.

حفظ سلامتی مردم در محرم امسال در اولویت قرار دارد

مسوول تشکل‌های دینی و هیات‌های مذهبی اداره‌کل تبلیغات اسلامی اصفهان گفت: حفظ سلامتی مردم بر هر مصلحت دیگری برتری دارد و این مهم در محرم امسال در اولویت قرار دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن بابایی در گفت و گو با ایرنا تاکید کرد: قرار نیست محرم امسال آخرین محرم باشد زیرا اگر خدای ناکرده برگزاری مراسم در یک هیات به ابتلا و مرگ عده‌ای منجر شود حواشی آن به این آسانی‌ها متولیان مذهبی را رها نخواهد کرد.

وی ادامه داد: بر این اساس همانگونه که در طول تاریخ نوع عزاداری‌ها و شیوه برگزاری مجالس تغییر کرده است امسال هم می‌توانیم مجالس عزای حسینی را باشکوه برگزار کنیم اما با یک شیوه اجرایی که ضرری متوجه جان مردم نشود.

به گفته بابایی تدوین این شیوه اجرایی کار هر کسی نیست و باید کار به کارشناسان متخصص دینی سپرده شود تا شیوه‌نامه‌ای تدوین کنند.

مسوول تشکل‌های دینی و هیات‌های مذهبی اداره‌کل تبلیغات اسلامی اصفهان با اشاره به اینکه در زمان حاضر کارشناسان دینی و مذهبی شیوه‌نامه‌هایی برای این منظور تدوین کرده‌اند، گفت: امید است با رعایت تمامی دستورالعمل‌های بهداشتی در مجالس عزاداری امسال شاهد شکست ویروس کرونا و برگشت جامعه به حال عادی باشیم.

به گفته وی علاوه بر تاکید بر برگزاری مراسم‌های عزاداری محدود و در فضای باز و در مدت زمان کوتاه، استفاده از ماسک و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی باید مدنظر قرار گیرد.

بابایی همچنین با اشاره به طرح اطعام نیازمندان در ادامه طرح مواسات و کمک مومنانه به عنوان یکی از برنامه‌های مهم هیات‌های عزاداری در ایام محرم گفت: برای جلوگیری از تجمع و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی توزیع غذای نذری با هماهنگی کمیته امداد و با حضور در درب منازل و با ارجحیت مواد خوراکی خام به نیازمندان صورت می‌گیرد..

در استان افزون بر پنج هزار و ۲۰۰ هیات مذهبی وجود دارد که یک هزار و ۴۰۰ هیات از رقم یاد شده مربوط به اصفهان است.

به گفته سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکنون ۳۰۹ هزار و ۴۳۷ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و شمار جان‌باختگان این بیماری به ۱۷هزار و ۱۹۰ نفر رسیده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


طلاق روناک یونسی از شوهر دومش ! / خانم بازیگر در کانادا مطلقه شد + عکس شوهران اول و دوم !