244 طرح گازرسانی در خراسان رضوی به ثمر نشست


244 طرح گازرسانی در خراسان رضوی به ثمر نشست

مشهد- ایرنا- 244 طرح گازرسانی روستایی و صنعتی امروز 13 مرداد ماه در خراسان رضوی طی مراسم ویدیوکنفرانس با حضور وزیر نفت دولت جمهوری اسلامی ایران به بهره‌برداری رسید و عملیات آغاز 42 طرح دیگر کلنگ‌زنی شد.

این طرحها شامل بهره‌برداری خط گازرسانی به ۷۷ روستا با جمعیت شش هزار و ۸۹۹ خانوار و هزینه ۷۲ میلیارد و ۹۶۳ میلیون تومان و همچنین گازرسانی به ۱۶۷ واحد تولیدی و صنعتی با لوله‌گذاری انتقال گاز در مسیری ۲۶۴ هزار و ۸۹۲ متری و هزینه ۱۵ میلیارد تومان به انجام رسیدند.

همچنین گازرسانی به ۳۹ روستا و عملیات مراحل نخست و دوم خط تغذیه رینگ جنوبی کلانشهر مشهد همراه با خط انتقال منشعب از خط پارچین - سنگ‌بست با هزینه ۵۹۸ میلیارد و ۴۷۵ میلیون تومان امروز کلنگ‌زنی و آغاز شدند.

مجموع اعتباراتی که دولت دوازدهم برای بهره‌برداری ۲۸۳ طرح گازرسانی در خراسان رضوی هزینه کرده و اعتباری که به طرحهای در دست ساخت حوزه توسعه خدمات گازرسانی در این استان تخصیص داده به شش هزار میلیارد ریال می‌رسد.

مراسم بهره‌برداری و کلنگ‌زنی ۲۸۳ طرح گازرسانی روز دوشنبه در محل روستای ۲۰۰ خانواری "گونجوک" واقع در ۵۰ کیلومتری جنوب مشهد در مسیر تربت‌حیدریه - مشهد با حضور ویدیوکنفرانسی وزیر نفت، مدیدران ارشد شرکت ملی گاز ایران، مسوولان اجرای خراسان رضوی و نمایندگان مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان رضوی در این مراسم گفت: این استان با ۳۵ هزار کیلومتر شبکه‌گذاری لوله گاز در رتبه نخست و از نظر تعداد مشترکان بعد از تهران در جایگاه دوم کشور قرار دارد.

حسن افتخاری افزود: از نظر تعداد انشعابهای گاز هم خراسان رضوی پس از تهران و اصفهان و از نظر میزان مصرف گاز بعد از استانهای تهران، اصفهان، خوزستان و بوشهر قرار دارد.

نمایندگان مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم با ابراز خرسندی و تشکر از مسوولان وزارت نفت و شرکت ملی گاز که در شرایط سخت تحریمهای ظالمانه، فعالیتهای عمرانی گازرسانی را ادامه داده، بر ضرورت تکمیل گازرسانی به روستاهای باقی مانده و همچنین روستاهای مرزی به منظور پیشگیری از مهاجرت و توجه به قرارداد پیمانکاران در خصوص افزایش هزینه‌ها تاکید کردند.

دو هزار و ۶۶۹ روستای خراسان رضوی با جمعیت ۵۲۴ هزار و ۱۸۵ خانوار دارای شرایط گازرسانی هستند. از این تعداد تاکنون دو هزار و ۲۳۷ روستا با جمعیت ۴۷۷ هزار و ۲۱۲ خانوار گازرسانی شده‌اند.

بر این اساس ضریب کنونی گازرسانی روستایی در استان شش میلیون و ۴۰۰ هزار نفری خراسان رضوی به ۹۲ درصد رسیده است.

یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر از جمعیت خراسان رضوی در دو هزار و ۵۴۰ روستای این استان سکونت دارند.

هم اینک ۸۲ روستا با ۷ هزار و ۶۲۰ خانوار هم در مرحله اخذ مجوز و پیمانسپاری است. عملیات گازرسانی به ۳۵۰ روستا با ۳۹ هزار و ۳۵۳ خانوار هم هم اینک در حال اجرا است. ۱۰۰درصد خانوارهای شهری خراسان رضوی هم از گاز طبیعی برخوردار هستند.

شرکت گاز خراسان رضوی ۱۴ هزار و ۱۹۰ مشترک صنعتی دارد که از این تعداد ۲ هزار و ۷۰۴ مورد صنعتی عمده و ۱۱ هزار و ۴۸۶ مورد صنعتی جزء است. بهره برداری از گازرسانی به این واحدهای صنعتی و تولیدی نقش مهمی در کاهش هزینه تولید، آلودگی محیط زیست و همچنین ایجاد رونق تولید اقتصادی ایفا خواهد کرد.

شرکت گاز خراسان رضوی اکنون وظیفه تامین گاز طبیعی دو میلیون و ۳۸۵ هزار مشترک را بر عهده دارد و پس از استان تهران در رتبه دوم بالاترین میزان مشترک گاز کشور است.

در حاشیه این مراسم جریان برق برای دقایقی قطع شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لغت نامه ورزشی