آغاز مقدمات ثبت جهانی بندر سیراف


آغاز مقدمات ثبت جهانی بندر سیراف

بوشهر- ایرنا- مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر گفت: مقدمات ثبت جهانی بندرسیراف در جنوب این استان با تاکید بر ساماندهی فضاهای موجود و فراهم کردن زیرساخت‌های لازم برای حضور گردشگران آغاز شده‌ است.

محمد حسین ارسطو زاده روز یکشنبه در نشست با خبرنگاران درسالن کنفرانس شهدای ایرنا مرکز بوشهر در باره ثبت جهانی سیراف افزود: دراین ارتباط ساماندهی محوطه باید به قدری انجام شود که متضمن مدیریت میراث فرهنگی در آن منطقه باشد.

وی ادامه داد: شرط ثبت یک اثر در فهرست آثار جهانی حفاظت و ساماندهی خوب آن است و تا زمانیکه حفاظت و ساماندهی لازم صورت نگیرد و مدیریت اعمال شده در این منطقه بخوبی مشهود نباشد امکان ثبت جهانی این اثر وجود ندارد.

ارسطو زاده اضافه کرد: در این ارتباط ساماندهی، حفاظت از محوطه تاریخی و تضامین لازم برای حفظ و حراست از عرصه و حریم این اثر تاریخی باید انجام شود همچنین همه ارکان تصمیم گیرنده نیز باید تضامین لازم را بدهند که به عرصه و حریم آن اثر احترام بگذارند و در کنار این موضوع تشکیل پرونده ثبت میراث جهانی این اثر نیز در دست انجام است.

سیراف بندری که بخاطر قدمت آن به گنجینه خلیج فارس و به دلیل همزیستی مسالمت آمیز پیروان ادیان و مذاهب در ادوار مختلف تاریخی در آن،به شهر آزادی دینی مشهور است.

این شهر از دیرباز تاکنون یکی از نقاط بسیار مهم و استراتژیک در سواحل شمالی خلیج فارس بوده و اگرچه پایه‌ریزی آن در دوره ساسانی بود اما با ورود اسلام به ایران و مستقر شدن مسلمانان رونق بیشتری گرفت، از اوایل دوران اسلامی تا قرن پنجم هجری که اوج شکوفایی بندرسیراف است، بیشترین حجم مبادلات تجاری و بازرگانی ایران از این بندر صورت می‌گرفته است.

ناخدایان سیرافی کالاهای خود را تا مناطقی از آسیای شرقی، چین و هند می‌بردند و از آنجا کالاهایی را می‌آوردند و بندر باستانی سیراف یکی از لنگرگاه‌های اصلی دریانوردان و کشتی‌های تجاری و باری این کشورها به‌شمار می‌رفت.

سیراف از پررونق‌ترین بندرهای کشور بود که روابط تجاری زیادی با روم و یونان در اروپا و ماداگاسکار در آفریقا تا کانتون چین در آسیا در دوره‌های ساسانی و اسلامی داشت در سفال‌های بازمانده با نقش‌های گوناگون، پارچه‌ها و زیورآلات، معماری‌های گچی و اتاق‌های آذین شده به آثار هنری و ساختمان‌های دو و سه طبقه بخشی از میراث بجامانده از آن تمدن است اما زمین لرزه مرگ‌بار هفت روزه سال ۳۶۷ هجری قمری مدفون شدن کامل این بندر را به‌دنبال داشت به‌همین دلیل سیراف به بمبئی ایران نامیده شده‌است.

بندری که در آن زمان بیش از ۳۰۰ هزار نفر جمعیت داشته و به دلیل آزادمنشی دینی در این بندر بین‌المللی پیروان مذاهب گوناگونی همچون زرتشتیان، مسیحیان، مانویان، یهودیان، بوداییان و اقوامی همچون رومیان، یونانیان و چینی‌ها در این بندر زندگی می‌کردند و گورستان‌های باقیمانده از پیروان دین‌های گوناگون در این شهر باستانی نشانگر آزادی دینی در این بندر ایرانی است.

وجود آثار تاریخی متعدد و شاخصی که در این بندر باستانی که همه گویای شکوه و عظمت سیراف در دوران گذشته است، قابلیت آن را برای ثبت در فهرست آثار جهانی اثبات می‌کند.

آغاز مقدمات ثبت جهانی بندر سیراف

تمرکز بوشهر برمناطق گردشگری ساحلی

وی در باره مناطق گردشگری استان بوشهر بیان کرد: در زمان حاضر ۱۲ منطقه گردشگری در این استان تعریف شده که از این شمار چهار منطقه شامل حماد دیلم، میرمهنا بندر ریگ، دلارام

دلوار و سد رئیسعلی دلوار فراخوان جذب گردشگر شده و با توجه به اینکه بیشتر این مناطق در سواحل قرار دارند گردشگری دریایی در این مقوله بخوبی دیده شده‌است.

ارسطو زاده با تاکید براینکه راه اندازی هریک از این مناطق ۷۰۰ تا یکهزار فرصت شغلی ایجاد می کند گفت: امسال زیرساخت‌های لازم در این منطقه‌های گردشگری از سوی سرمایه گذار مادر ایجاد و بعد سرمایه گذاران جزء اراضی را تحویل می‌گیرند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر گفت: این استان ظرفیت گردشگری ساحلی، دریایی و منحصر به فرد را در کشور دارد با وجود همه کارهای انجام شده اما هنوز در بخش دریایی خوب کار نشده و باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

ارسطو زاده اضافه کرد: با توجه به قابلیت‌های موجود در استان کارهایی مهم در بخش انرژی، صنعت و پرورش آبزیان انجام شده اما در بین آنها تنها صنعتی که با کمترین آسیب و آلودگی محیط زیست بیشترین رهاورد را می تواند برای استان داشته باشد، صنعت گردشگری است.

آغاز مقدمات ثبت جهانی بندر سیراف

مرمت ۵۲ عمارت تاریخی بوشهر و ایجاد ۶ موزه در دولت تدبیر و امید

معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر گفت: تا قبل از سال ۹۲ تنها ۲۶ ابنیه تاریخی در این استان مرمت شده بود و در تدبیر دولت یازدهم ودوازدهم ۵۲ اثر مرمت شده و در سال پایانی این دولت نیز قرار است ۴۲ اثر دیگر مورد مرمت و بازسازی قرار گیرد.

نصرالله ابراهیمی افزود: مرمت ابنیه تاریخی یکی از مطالبه‌های مردم و فعالان اجتماعی بود که در دولت تدبیر و امید به خوبی مورد توجه قرار گرفت و این بناها مرمت و با کاربری توریستی و فرهنگی به بخش خصوصی واگذار شده است.

با همت دولت تدبیر و امید موزه ملی منطقه‌ای خلیج فارس در آستانه بهره برداری قرار دارد

وی بیان کرد: تا قبل از سال ۹۲ تنها ۲ موزه در استان بوشهر فعال بود اما با همت دولت تدبیر و امید در این مدت چهار موزه به این شمار اضافه شده‌است و همچنین ۲ موزه دیگر نیز در دست اجراست که مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

آغاز مقدمات ثبت جهانی بندر سیراف

ابراهیمی ادامه داد: یکی از این موزه‌ها موزه منطقه‌ای خلیج فارس است که در زمان حاضر برای احداث، مرمت، ساماندهی، تجهیزات و مطالعات آن از سال ۱۳۹۰ در استان بوشهر با ۳۸ میلیارد تومان اعتبار و با ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی در دست احداث است.

معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر گفت: این موزه منطقه‌ای علاوه بر نمایش اشیای تاریخی استان بوشهر آثار تاریخی و باستانی استان‌های خوزستان، هرمزگان و فارس را نیز جمع‌آوری و به نمایش گذاشته می‌شود.

ابراهیمی افزود: در این موزه برای نخستین بار آزمایشگاه مرمت اشیا تاریخی و ایجاد مخزنی امن برای نگهداری اشیا در آن طراحی شده‌است.

به گفته معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر در زمان حاضر با توجه به ظرفیت‌های مناسب و اشیا تاریخی و براساس مشارکت و مطالبه مردم موزه‌هایی در دشتستان، سیراف و بردستان به وجود آمده‌است.

وی ادامه داد: ۱۲ موزه منطقه‌ای در کشور وجود دارد که در زمان حاضر یکی از آنها در استان بوشهر قرار دارد و این بیانگر فرصت و ظرفیت تاریخی موجود در این استان است.

ابراهیمی گفت: تا قبل از سال ۹۲، هیچ شی تاریخی دراستان بوشهر مرمت نشده بود اما باهمت کارشناسان میراث فرهنگی در زمان حاضر ۱۶۷ اثر تاریخی در استان بوشهر مرمت و حفاظت می‌شوند و با برنامه ریزی انجام شده ۸۰ اثر تاریخی دیگر نیز در دستور کار قرار دارند.

ثبت ۴۲۷ اثر فرهنگی استان بوشهر

ابراهیمی اضافه کرد: در زمان حاضر ۴۲۷ اثر شامل ۳۴۲ اثر ملموس، ۶۹ اثر ناملموس، هفت اثر طبیعی و ۹ اثر منقول در این استان به ثبت رسیده‌است و ۴۷ اثر دیگر نیز مراحل ثبت را پشت سر می‌گذارند.

معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر گفت: از این شمار اثر فرهنگی ثبت شده این استان مراحل ثبت ۹۴ اثر در دولت تدبیر و امید انجام شده‌است.

وی یادآور شد: همچنین تا سال ۹۲ یکهزار و ۵۰۰ اثر تاریخی در استان بوشهر ساماندهی شده بود که الان این تعداد اثر به ۲ هزار و ۳۰۰ اثر افزایش یافته و ۵۰۰ اثر دیگر نیز در دستور کار قرار دارد

ابراهیمی ادامه داد: در دولت تدبیر و امید سه پایگاه میراث فرهنگی شامل پایگاه میراث فرهنگی سیراف، کاخ‌های هخامنشی دشتستان و بافت تاریخی بوشهر ثبت شده و برای آنها اعتبارهای منسجم تخصیصی و دارای برنامه‌های راهبردی و منظمی برای آنها در نظر گرفته می‌شود.

ابراهیمی یادآور شد: همچنین ۲۱ طرح مطالعاتی شامل کاوش‌های باستان‌شناسی در حوزه گردشگری، صنایع دستی و مرمت بناهای تاریخی انجام شده است.

دریافت ۲ نشان جهانی در صنایع دستی

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی استان بوشهر گفت: با تلاش‌ هنرمندان این استان و توجهی که به بخش صنایع دستی شده‌است این استان در سال ۹۷ موفق به دریافت ۲ نشان جهانی در رشته رند بافی و خوس دوزی شدند.

لیلا رحیمی افزود: همچنین افزون بر این هنرمندان صنعتگر استان بوشهر ار سال ۹۲ تاکنون موفق به دریافت ۴۹ نشان ملی نیز شدند.

آغاز مقدمات ثبت جهانی بندر سیراف

وی یادآور شد: همچنین ثبت روستای بحیری شهرستان دشتی به عنوان روستای ملی و جهانی برای نخستین بار به دلیل هنر نساجی سنتی پارچه پشمی شتر از دیگر موفقیت‌های صنایع دستی در استان بوشهر است که امروز باعث شده تعداد کارگاه‌های موجود در این روستا از پنج به ۳۰ کارگاه افزایش یابند.

رحیمی اضافه کرد: از سال ۹۲ تاکنون ۶۹ نمایشگاه، ۱۱۴ بازارچه نوروزی د رقالب یکهزار و ۵۳ غرفه صنایع دستی در استان بوشهر راه اندازی شده‌است.

وی یادآور شد: در این مدت ۲ میلیون و ۸۲۵ هزار و ۹۵۵ دلار صادرات صنایع دستی از سوی مبادی گمرکی در استان بوشهر انجام گرفت.

معاون صنایع دستی استان بوشهر گفت: در این مدت ۱۰ میلیارد و ۷۰ میلیون ریال اعتبار در قالب تسهیلات به بخش صنایع دستی پرداخت شده و با این میزان اعتبار پرداخت شده ۸۷۰ شغل در استان ایجاد شده‌است.

وی در باره رونق صنایع دستی گفت: امسال ۵۰ بنا از نظر کف سازی و مبلمان شهری و سایر زیرساخت‌ها برای حضور گردشگران ساماندهی می‌شود و افزون بر آن نیز یک نمایشگاه و بازارچه صنایع دستی درعمارت مبارکی و خانه صنایع دستی در عمارت رفیعی بوشهر راه اندازی می‌شود.

۴۳۳ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری برای تقویت بخش گردشگری بوشهر

معاون میراث فرهنگی استان بوشهر گفت: در هفت سال گذشته ۴۳۳ میلیارد تومان اعتبار در زمینه تقویت زیرساخت‌های گردشگری در این استان انجام شده و براساس برنامه ریزی انجام شده قرار است امسال نیز ۲۴۹ میلیارد تومان برای طرح‌ها و تاسیسات گردشگری سرمایه‌گذاری شود.

سکینه سالاری افزود: با همت دولت تدبیر و امید شمار هتل‌های این استان به هشت و هتل آپارتمان به سه مورد افزایش یافته براین اساس شمار اتاق‌ها نیز از ۶۸۲ به یکهزار و ۲۳۸ اتاق افزایش و تعداد تخت‌ها نیز از یکهزار و ۶۱۱ به ۲هزار و ۴۶۷ تخت افزایش یافته است.

آغاز مقدمات ثبت جهانی بندر سیراف

وی با اشاره به احداث هفت هتل، یک هتل آپارتمان و یک مهمان‌پذیر در استان بوشهر گفت: با بهره برداری از این پروژه‌ها یکهزار و ۲۷۳ تخت در قالب ۴۹۲ اتاق به شمار اتاق‌ها و تخت‌های موجود دراستان اضافه می‌شود.

معاون گردشگری و سرمایه گذاری اداره کل میراث فرهنگی استان بوشهر اشتغال این حوزه را ۴۶۰ نفر دانست و افزود: با افتتاح هتل‌های جدید ۳۱۳ فرصت اشتغال‌زایی فراهم می‌شود.

سالاری اضافه کرد: احداث ۶ مورد رستوان ساحلی و بین راهی، ۱۶ سفره خانه، ۲مجتمع گردشگری، ۲۱ دفتر خدمات مسافرتی،۲ خانه مسافر ۲ و ۱۵ راهنمای گردشگری از جمله دیگر تاسیسات و امکانات گردشگری استان به شمار می‌رود.

فعالیت ۵۱ بوم‌گردی در استان بوشهر

به گفته سالاری توجه به راه‌اندازی و تاسیس واحدهای اقامتی بوم‌گردی ازجمله دیگر هدف‌های دولت تدبیر و امید بود که در این ارتباط ۵۱ واحد بوم‌گردی در استان بوشهر راه‌اندازی شده و امسال نیز قرار است هفت واحد دیگر به این واحدها اضافه شود.

سالاری اضافه کرد: براین اساس ۱۹۲ اتاق، ۵۷۶ تخت یا کف خواب با ۳۹۰ میلیارد ریال اعتبار و ۱۲۱ فرصت شغلی در این استان راه‌اندازی شده‌است.

آغاز مقدمات ثبت جهانی بندر سیراف

وی با اشاره به شیوع کرونا گفت: شیوع این ویروس باعث شده تنها در ماه‌های اسفند و فروردین به بخش گردشگری استان بوشهر افزون بر ۸۷ میلیارد تومان خسارت وارد شود.

معاون گردشگری و سرمایه گذاری اداره کل میراث فرهنگی استان بوشهر گفت: تاکنون ۴۲ پرونده برای اعطای تسهیلات یه بنگاه‌های زیان دیده از کرونا در حوزه گردشگری تشکیل شده که درخواست دریافت سه میلیارد تومان وام حمایتی کرده‌اند.

سالاری افزود: همچنین ۴.۷ میلیارد ریال وام به سرمایه‌گذاران در عرصه گردشگری که به سبب کرونا خسارت دیده‌اند، پرداخت شده‌است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بوشهر

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم / خواستگاری واقعی مرد متاهل از مریم مومن ! / من زاپاس هیچ زنی نمیشم !