طرح واکسیناسیون دام‌های خمین علیه بیماری تب مالت آغاز شد


طرح واکسیناسیون دام‌های خمین علیه بیماری تب مالت آغاز شد

خمین - ایرنا - رئیس شبکه دامپزشکی خمین از آغاز طرح واکسیناسیون گوسفند و بز ماده علیه تب مالت در این شهرستان خبر داد و گفت: در این طرح 27 هزار راس دام واکسینه می شوند.

«علی‌اصغر حمزه‌لویی» روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این طرح به مدت یک ماه و به صورت رایگان با همکاری بخش خصوصی درمناطق روستایی که کانون این بیماری هستند، انجام می‌شود.
وی ادامه داد: بیماری تب مالت (بروسلوز) بین انسان و دام مشترک است و علایم این بیماری در انسان تب و لرز، تعریق و دردهای عمومی و در دام‌ها سقط جنین است.
حمزه لویی بیان کرد: این بیماری در انسان از راه مصرف فرآورده‌های لبنی آلوده به‌ ویژه شیرخام، خوردن و آشامیدن مواد لبنی آلوده و غیر پاستوریزه و در حیوانات از راه خوردن بافت‌ها، مایعات، ترشحات آلوده بدن، تماس با بافت ها و مایعات آلوده بدن و تماس جنسی در گوسفند، بز و سگ انتقال می‌یابد.
رئیس شبکه دامپزشکی خمین اظهار داشت: افراد در معرض خطر شامل دامداران، دامپزشکان، کارکنان کشتارگاه، بازرسان و کارکنان آزمایشگاه هستند، اما بیماری درشکارچیان، مسافران و مصرف‌کنندگان شیر و فراورده‌های لبنی غیرپاستوریزه نیز مشاهده می‌شود.
حمزه‌لویی با اشاره به اقدامات پیشگیرانه ابتلا به این بیماری در دام و انسان افزود: انجام واکسیناسیون دام‌ها، رعایت مسائل بهداشتی قرنطینه‌ای، مصرف فرآورده‌های لبنی پاستوریزه و آموزش، اساس پیشگیری بیماری است.
وی گفت: برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری و جلوگیری از خسارت های اقتصادی هر ساله، طرح مبارزه با بروسلوز در جمعیت دامی شهرستان اجرا می‌شود.

شهرستان خمین دارای ۱۰ هزار راس دام سنگین و ۲۵۰ هزار راس دام سبک است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مرکزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


40 گیف متحرک با طرح قلب برای واتساپ و تلگرام