بازار سنتی قزوین آبستن حوادث غیرمترقبه


بازار سنتی قزوین آبستن حوادث غیرمترقبه

قزوین - ایرنا - بازار سنتی قزوین به عنوان مهم‌ترین مجموعه تجاری این شهر به دلیل ساختار قدیمی و فرسوده بودن بناها و تاسیسات و همچنین کم توجهی کسبه به رعایت نکات ایمنی دارای وضعیتی شکننده بوده و در معرض انواع و اقسام حوادث غیرمترقبه به ویژه آتش‌سوزی قرار دارد.

بازار سنتی قزوین با ۱۴۰ هزار متر مربع وسعت از زمان پایتختی این شهر در دوره صفویه تاکنون یکی از مراکز مهم اقتصادی و قلب تجاری این کهن شهر به شمار می رود، با این وجود ساختار قدیمی و به هم تنیده این مجموعه امروزه این مکان بزرگ تجاری و پر جنب و جوش را در معرض خطرات عدیده ای قرار داده و مستعد حوادث غیرمترقبه از جمله آتش سوزی کرده است.

مغازه های قدیمی، معابر، دالان ها و راسته های باریک و تنگ، عدم رعایت نکات ایمنی توسط کسبه، سیم کشی های برق قدیمی و فرسوده، وجود انبارهای کالاهای اشتعال زا و جمع آوری ضایعات مستعد آتش سوزی در جنب بازار، سد معبر دستفروشان و مغازه داران، فشار کم آب و جوابگو نبودن آن برای شیرهای هیدرانت جهت استفاده در مواقع اضطراری، نبود هواکش مناسب و سقف کوتاه بسیاری از مغازه ها همگی از مشکلات پیش روی مدیریت بحران در مجموعه بازار سنتی قزوین هستند.

همچنین نبود سامانه اعلام حریق، فقدان دوربین های مداربسته و اتاقک نگهبانی به ویژه در شب و تعطیلات و خیابان های یک طرفه پرترافیک منتهی به بازار و نبود نظارت و کنترل خاص بر ورودی و خروجی های مختلف به مشکلات مدیریت بحران و کنترل حوادث در این مجموعه در زمان های بحرانی و اضطراری افزوده است.

با این وجود ستاد مدیریت بحران استان قزوین اعلام کرده که امسال مطالعات طرح جامع ایمن سازی بازار سنتی قزوین انجام می شود تا اولین قدم برای پیشگیری و کنترل حوادث غیرمترقبه در این مکان مهم و حساس کلید بخورد، با این حال چالش ها و موانع زیادی پیش روی اجرای این طرح وجود دارد که می تواند ایمن سازی بازار سنتی را با ابهام و اما و اگر روبرو کند.

خطر در کمین بازار سنتی قزوین / ایمنی ضعیف، پاشنه آشیل قلب تپنده اقتصادی شهر قزوین

وجود برخی انبارهای کوچک با محصولات اشتعال زا از مشکلات جدی بازار سنتی قزوین است که می تواند مانند یک بمب ساعتی عمل کند

قدرت الله مهدیخانی مدیرکل مدیریت بحران استانداری قزوین در خصوص تهدیدات پیش روی بازار سنتی قزوین از حیث وقوع حوادث و مشکلات مدیریت بحران در این مجموعه گفت: هرگونه حادثه طبیعی و غیرطبیعی به ویژه آتش سوزی در بازار سنتی قزوین می تواند ابعاد بزرگ و وحشتناکی به خود گرفته و خسارات جانی و مالی بسیاری را با خود به همراه داشته باشد.

وی با بیان اینکه وضعیت ایمنی بازار سنتی قزوین ضعیف و شکننده بوده و این وضعیت پاشنه آشیل این مجموعه است،افزود: در یک بازدید از این مجموعه مشاهده شد که بسیاری از مغازه ها حتی از تجهیزات اولیه خاموش کردن آتش نیز برخوردار نبودند و یا بسیاری از کسبه نحوه و طرز استفاده از کپسول های آتش نشانی را نمی دانستند و یا اینکه تاریخ انقضای خیلی از کپسول های موجود گذشته و غیرقابل استفاده بودند.

این مسوول با اشاره به نقش پایش تصویری در کنترل و اقدام به موقع برای مهار حوادث غیرمترقبه در بازار قزوین،گفت: در این خصوص مصوباتی داشته ایم از جمله برقراری کشیک شبانه روزی و استقرار کانکس نیروی انتظامی، نصب دوربین در راسته ها و کنترل و پایش آن در سیستم مانتورینگ که هنوز عملیاتی نشده و پیگیر اجرای آنها از سوی دستگاه ها و نهادهای ذیربط هستیم.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری قزوین گفت: شرکت های برق جهت ساماندهی اتصالات و سیم های موجود و همچنین شرکت آبفا نیز برای تقویت فشار آب به منظور پاسخگویی در مواقع اضطراری در بازار سنتی قزوین مسوولیت دارند و در این خصوص با آنها رایزنی و مکاتبات لازم انجام شده است.

مهدیخانی اظهار داشت: تاکید ما این است که با نظارت اتاق اصناف و هیات امنای بازار سنتی قزوین همه کسبه و مغازه های این مجموعه با اولویت فرش فروشان و راسته پوشاک از وسایل خاموش کننده آتش برخوردار باشند و نحوه استفاده از آنها را نیز فرا بگیرند و تمدید پروانه کسب نیز منوط به حضور در دوره آموزشی کنترل و پیشگیری از حوادث باشد.

این مسوول همچنین گفت: بازار سنتی قزوین از شبکه گاز شهری برخوردار نیست اما چند واحد اقدام به گرفتن انشعاب از اطراف کرده اند که انگیزه ای برای سایر کسبه برای دریافت انشعاب شده که در این خصوص سازمان نظام مهندسی ساختمان اجازه صدور تاییدیه و همچنین شرکت گاز اجازه دادن انشعاب را ندارد و در صورت بی توجهی به این موضوع با خاطیان برخورد خواهد شد.

مهدیخانی افزود: برخی دستگاه ها کمبود اعتبارات را بهانه ای برای عدم اجرای مصوبات ستاد مدیریت بحران قرار داده اند در حالی که ماده ۱۸ قانون مدیریت بحران تصریح می کند دستگاه ها می توانند در این زمینه و به منظور پیشگیری از حوادث از منابع داخلی خود هزینه کنند.

وی اظهار داشت: یک معضل دیگر در بازار سنتی قزوین وجود انبارهای مختلف و متعدد در گوشه و کنار و اطراف آن است که معمولا کالاهای آن اشتعال زا بوده و آنها را باید به مثابه و مانند یک بمب ساعتی دانست و ضروری است تا این انبارها شناسایی و ایمن سازی شوند که این وظیفه برعهده آتش نشانی گذاشته شده است.

بازار سنتی قزوین آبستن حوادث غیرمترقبه

سد معبر مشکل کهنه و اساسی بازار سنتی قزوین و مانع امدادرسانی به موقع / ضرورت همکاری اصناف و کسبه برای ایمن سازی بازار

وی، سد معبر را یکی از مشکلات اساسی بازار سنتی قزوین که سد راه خدمات امدادی و حضور آتش نشانان در مواقع بحرانی می شود دانست و گفت: این مشکل باید با همکاری اتاق اصناف و کسبه و با همکاری شهرداری و نیروی انتظامی مرتفع شود و بر ساماندهی این موضوع اصرار و تاکید داریم.

این مسوول گفت: دستگاه ها و نهادهای مختلف از جمله معاونت خدمات شهری شهرداری و سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی به عنوان دستگاه زیرمجموعه آن، شرکت های خدمات رسان آب، توزیع برق و گاز، دادگستری، نیروی انتظام، میراث فرهنگی و اتاق اصناف به همراه کسبه در ایمن سازی بازار سنتی قزوین می توانند ایفای نقش کنند.

مهدیخانی همچنین خاطرنشان کرد: از نقش آموزش و اطلاع رسانی در پیشگیری از حوادثی مانند آتش سوزی در بازار سنتی قزوین نباید غافل شد که این موضوع باید از سوی صداوسیما، آتش نشانی و اتاق اصناف دنبال و پیگیری شود.

وی در ادامه از تهیه مطالعات جامعه خطرپذیری بازار سنتی قزوین از حیث حوادث طبیعی و غیرطبیعی در سال جاری با مسوولیت شهرداری خبر داد و اظهار داشت: این مطالعات می تواند نقاط ضعف و قوت ما را برای کنترل حوادث و مدیریت بحران در این مجموعه بزرگ اقتصادی و فرهنگی پراهمیت مشخص کرده و به ما برای برنامه ریزی در خصوص اقدامات کنترلی و پیشگیرانه کمک کند.

این مسوول گفت: براساس مصوبه ستاد مدیریت بحران استان قزوین مقرر شده بود دستگاه های ذیربط که در ایمن سازی بازار سنتی قزوین باید ایفای نقش کنند نمایندگان تام الاختیار خود را به این ستاد معرفی کنند که به جز آتش نشانی و یک یا ۲ دستگاه دیگر، سایر دستگاه ها در این خصوص اقدامی نداشته اند.

وی بر ضرورت همکاری کسبه و اتاق اصناف برای ایمن سازی بازار سنتی قزوین تاکید کرد و گفت: این مجموعه باید یک متولی مشخص داشته باشد تا مشکلات آن از جمله در موضوع پیشگیری از حوادث احتمالی مرتفع شود چرا که امروزه حتی ساختمان های کوچک ۴ و ۶ واحدی دارای متولی و مدیر هستند و اینکه بازار سنتی قزوین بدون متولی خاص و تعیین شده باشد، قابل قبول نیست.

مهدیخانی خاطرنشان کرد: مدیرانی که در خصوص اجرای مصوبات ستاد مدیریت بحران و وظایف خود کوتاهی کنند باید پاسخگو باشند و اگر حادثه و یا خسارتی ناشی از قصور آنها بوقوع بپیوندد با آنها برخورد شده و به دستگاه قضا معرفی خواهند شد.

بازار سنتی قزوین مستعد آتش سوزی است/ کسبه بازار همکاری لازم را با آتش نشانی ندارند

اصلاح و بروز رسانی سیم کشی های برق و جایگزینی با اتصالات فرسوده و تقویت فشار آب از راه های مقابله با حوادث آتش نشانی در بازار سنتی قزوین به شمار می روند

قدیر موسی خانی سرپرست سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قزوین نیز گفت: بازار قزوین مستعد حوادثی نظیر آتش سوزی است و در حین وقوع حوادث مختلف امکان امدادرسانی و حضور آتش نشانان بر سر صحنه حادثه در آن دشواری های زیادی وجود دارد.

وی با بیان اینکه در سال گذشته پنج فقره آتش سوزی در داخل بازار سنتی قزوین بوقوع پیوست که زمان وقوع بیشتر آنها شب بود،افزود: اگر این آتش سوزی ها در روز اتفاق می افتاد همکاران ما کار بسیار سختی برای مهار و خاموش کردن آتش داشتند.

این مسوول علت عمده آتش سوزی های رخ داده اتصالات برق و آتش سوزی های تعمدی عنوان کرد و گفت: به دلیل نبود نگهبانی و سیستم و دوربین های نظارتی در ورودی و خروجی های بازار که بیش از ۲۰ مورد هستند، هر کس براحتی می تواند در هنگام تعطیلی بازار در شب یا تعطیلات به آن ورود پیدا کرده و با یک مقدار کم سوخت مانند بنزین می تواند حادثه آتش سوزی را در آن رقم بزند.

وی با بیان اینکه روزانه بیش از ۱۰ هزار نفر در بازار سنتی قزوین با ۱۴ هکتار وسعت رفت و آمد می کنند،افزود: خیلی از راسته ها و مغازه های موجود در بازار سنتی قزوین از حیث ایمنی وضعیت خوبی نداشته و با سازمان آتش نشانی نیز همکاری لازم و مناسب ندارند.

سرپرست سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قزوین با بیان اینکه در اواخر سال ۹۷ پس از بازدیدهای انجام شده از بازار سنتی قزوین دستورالعملی را در اختیار اصناف و کسبه این مکان برای پیشگیری از حوادثی نظیر آتش سوزی ارایه کردیم از جمله نحوه صحیح چیدمان کالاها و تهیه تجهیزات خاموش کننده آتش که تنها ۵ تا ۱۰ درصد کسبه در این خصوص همکاری داشتند.

موسی خانی با اشاره به برخی معابر تنگ و باریک موجود در بازار سنتی قزوین که کار برای آتش نشانان در هنگام بروز سوانح سخت می کند،گفت: برخی کسبه نیز خودروهای خود در مقابل ورودی ها و خروجی های بازار سنتی متوقف می کنند که در صورت بروز حادثه خودروهای آتش نشانی امکان ورود به این مجموعه را پیدا نمی کنند.

این مسوول با اشاره به ضرورت اصلاح و ایمن سازی سیستم برق رسانی بازار و ساماندهی سیم ها و اتصالات آن برای پیشگیری از حوادث احتمالی، اظهار داشت: فشار آب موجود در بازار سنتی قزوین نیز پایین بوده و جوابگوی شیرهای هیدرانت موجود در این مکان برای پاسخگویی به حوادث احتمالی نیست و در این خصوص شرکت آبفا باید نسبت به اصلاح و تقویت شبکه اقدام کند.

وی خاطرنشان کرد: به نظر می رسد برای ایمن سازی بازار سنتی قزوین باید یک طرح جامع تهیه شود و مسوولیت هر کدام از دستگاه های ذیربط از جمله شهرداری و آتش نشانی نیز در آن قید شود.

این مسوول با بیان اینکه بازار سنتی قزوین به یک ایستگاه آتش نشانی نیازمند است،افزود: در حال تامین زمین مورد نیاز برای راه اندازی این ایستگاه هستیم.

بازار سنتی قزوین آبستن حوادث غیرمترقبه

ایستگاه آتش نشانی در بازار قزوین ایجاد می شود / نقش مهم آموزش و اطلاع رسانی برای پیشگیری از حوادث

رئیس سازمان مشاغل شهری و سرپرست معاونت خدمات شهری شهرداری قزوین نیز در این رابطه گفت: مقابله با حوادث احتمالی در بازار سنتی قزوین یکی از دغدغه های شهرداری است و در این خصوص آمادگی لازم را برای همکاری با ستاد مدیریت بحران و سایر دستگاه های متولی داریم.

وحید مقدم سلیمی با اشاره به مکان یابی شهرداری برای ایجاد و راه اندازی ایستگاه آتش نشانی بازار سنتی قزوین از سوی شهرداری، افزود: سه نقطه را مورد بررسی قرار دادیم و در نهایت به یک مکان ایده ال و مناسب رسیدیم که متعلق به یکی از بانک هاست که با این مجموعه رایزنی و موافقت اولیه را برای خریداری یا تهاتر زمین انجام داده ایم.

وی اظهار داشت: مکان یاد شده دارای موقعیت مناسبی در جنب بازار سنتی قزوین است و در صورت راه اندازی ایستگاه آتش نشانی، خودروهای امدادی به راحتی امکان امدادرسانی خواهند داشت و به ترافیک خیابان امام خمینی (ره) و مولوی نیز برنمی خورند.

سرپرست معاونت خدمات شهری شهرداری قزوین همچنین اظهار داشت: در مواقع ضروری و بحرانی امکان استفاده از موتورخانه آب چهارراه بازار برای تقویت فشار آب در داخل بازار سنتی برای مهار حوادثی مانند آتش سوزی وجود دارد.

این مسوول با اشاره به نقش آموزش و اطلاع رسانی در پیشگیری از برخی حوادث،گفت: در همین خصوص بنرهای هشدار و اطلاع رسانی را در نقاط مختلف بازار سنتی قزوین نصب کرده ایم.

مقدم سلیمی در خصوص معضل سد معبر در بازار سنتی قزوین نیز اظهار داشت: برای ساماندهی این موضوع در صورت همکاری نیروی انتظامی از آمادگی لازم برخوردار هستیم چرا که ورود یک جانبه به این موضوع از توان شهرداری خارج است و این مساله دارای ابعاد اجتماعی و امنیتی است که باید پیش از هر اقدام مورد بررسی و کنکاش قرار بگیرد.

وی ادامه داد: مدت زمان پلمب واحدهای صنفی به دلیل تخلفاتی چون سد معبر نهایتا یک هفته است و یا اعمال جریمه در این خصوص دارای سقف مشخصی است و در شرایط اقتصادی موجود نمی توان فشار مضاعفی به کسبه و اصناف وارد کرد و در این رابطه بهتر است با حساسیت بیشتری اقدام کرد.

بازاریان از طرح ایمن سازی بازار سنتی قزوین استقبال می کنند/ برای اجرای طرح های ایمنی نباید کسبه تحت فشار قرار بگیرند

به گفته مسوولان مدیریت بحران قزوین ایمن سازی بازار سنتی قزوین بدون همکاری اصناف و کسبه امکان پذیر نیست.

عبدالحسین کولجی نائب رئیس اتاق اصناف قزوین در همین خصوص گفت: ما به عنوان نماینده اصناف از طرح ایمن سازی بازار سنتی قزوین استقبال می کنیم و در این خصوص با دستگاه های متولی همکاری لازم را خواهیم داشت و در صورت اعلام نیاز راهکارها و پیشنهادات خود را نیز به ستاد مدیریت بحران ارایه خواهیم کرد.

این مسوول صنفی با بیان اینکه تش سوزی بازار تبریز را فراموش نمی کنیم که در عرض سه ساعت بیش از ۸۰ میلیارد تومان خسارت به بار آورد،افزود: ایمن سازی بازار قزوین در واقع حفاظت از جان و مال کسبه و شهروندان است.

وی در خصوص راهکارهای ارایه شده در خصوص اجرای این طرح از جمله برچیدن بساط سدمعبر در بازار سنتی قزوین،اظهار داشت: واقعیت تاریخی اقتصاد کشور ما نشان داده که به متولیان اقتصاد خرد فشار زیادی وارد شده در حالی که متولیان اقتصاد زیرپله ای و غیررسمی مانند دستفروشان و وانت بارها از این فشارها مصون بوده و در این شرایط فقط اصناف و کسبه تنبیه و متضرر می شوند بنابراین موضوع سد معبر باید به شکل زیرساختی حل و فصل شود.

نائب رئیس اتاق اصناف قزوین با اشاره به آمادگی اتاق اصناف قزوین برای ارایه آموزش به کسبه و بازاریان در خصوص پیشگیری از حوادث و نحوه برخورد با آنها،اظهار داشت: آموزش هایی در این خصوص داشتیم و در این رابطه چندین نوبت از مسوولان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قزوین برای ارایه آموزش دعوت کردیم اما شیوع کرونا آموزش های ما را تحت تاثیر قرار داده است.

بازار سنتی قزوین آبستن حوادث غیرمترقبه

یکی از مشکلات جدی پیش روی مدیریت بحران و کنترل حوادث در بازار سنتی قزوین فرسوده بودن شبکه آب و خطوط برق این مجموعه است که مدیران مربوطه در این خصوص نظرات و دیدگاه های خود را گفتند.

مصائب اصلاح شبکه آب در بازار سنتی قزوین

مهدی حسین خانی قائم مقام شرکت آب و فاضلاب قزوین گفت: اصلاح شبکه خطوط آب در مسیرهای مورد نظر باید تقویت فشار آب در بازار سنتی قزوین نیازمند اصلاح و ترمیم ۷.۵ کیلومتر است که ۱۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

وی ادامه داد: شبکه آبرسانی بازار سنتی قزوین فرسوده و مربوط به ۴۰ تا ۵۰ سال قبل است و با توجه به این موضوع و ازدحام روزانه در این مجموعه برای ترمیم و اصلاح حتی پنج متر از آن با مشکلات بسیاری روبرو هستیم.

این مسوول اظهار داشت: با محدودیت های اعتباری موجود، امکان اجرای اصلاح شبکه خطوط یاد شده با اعتبارات شرکت آبفا وجود ندارد.

وی در خصوص مشکل فشار آب در بازار سنتی قزوین و عدم امکان استفاده مناسب از شیرهای هیدرانت برای استفاده در مواقع ضروری نیز گفت: قطر لوله های در بازار ۶۳ است در حالی که برای استفاده از شیرها باید قط لوله ها حداقل ۱۱۰ اینچ باشد که این موضوع مستلزم اصلاح شبکه است.

اصلاح شبکه برق بازار سنتی قزوین در دست اقدام

ابراهیم ایران دوست مدیر شرکت برق قزوین شمال نیز گفت: اصلاح و ساماندهی شبکه برق بازار سنتی قزوین از سال ۹۶ در دستور کار قرار گرفته و در این خصوص تاکنون هشت مورد عملیات از جمله در سرای وزیر، راسته فرش فروشان، راسته تنکابنی و فرعی های آن، راسته کفاشان و لباس فروشان انجام شده است.

وی اظهار داشت: اصلاح و ساماندهی شبکه در راسته حلبی ها و طلافروشان نیز در دستور کار قرار دارد.

این مسوول گفت: اجرای طرح های اصلاح و ساماندهی شبکه برق در بازار سنتی قزوین با پیچیدگی ها و دشواری های خاصی همراه است و نیاز است که تا ساعتی از روز بازار تعطیل شود وگرنه باید این طرح ها در شب اجرا شود که کیفیت کار پایین می آید و هزینه اجرا از سوی پیمانکار بالا می رود.

وی با بیان اینکه اعتبارات شرکت برق برای اجرای طرح های اصلاح و ساماندهی محدود است،افزود: به نظر می رسد باید با پیگیری های استانی اعتبار خاصی را برای انجام چنین طرح هایی اختصاص داد اما متاسفانه در کشور ما فرهنگ سازی درستی در این خصوص نشده و برای پیشگیری هزینه کمتری در نظر می گیریم اما پس از حوادث اعتبارات زیاد و قابل توجهی برای جبران خسارت ها اختصاص می دهیم.

خط و نشان دستگاه قضا برای مدیرانی که ساماندهی بازار قزوین را جدی نمی گیرند/ ساماندهی بازار قزوین جزو مصادیق حقوق عامه

مصوبات ستادهای استانی از جمله مدیریت بحران بعضا در حکم قانون هستند و اگر مدیران از اجرای مصوبات ایمن سازی بازار سنتی کوتاهی کنند و معرفی شوند، دستگاه قضا با آنان برخورد می کند

علی فولیان معاون دادستان عمومی و انقلاب قزوین نیز در این خصوص گفت: بازار سنتی قزوین به عنوان یک مجموعه بنای تاریخی و تجاری از کارکرد و اهمیت بالا و ویژه ای در حوزه های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی برخوردار است و صیانت از این مجموعه موضوعی مهم و غیرقابل انکار است.

وی با تاکید بر اینکه دستگاه ها و نهادهای مختلف باید به تکالیف و وظایف خود در قبال نگهداری و صیانت از این مجموعه و پیشگیری از وقوع حوادث در آن باید عمل کنند،افزود: اگر مصوبات ستاد مدیریت بحران و دستورالعمل های مربوط به این حوزه در این مکان اجرایی شود بسیاری از مشکلات بازار سنتی قزوین از جمله احتمال وقوع حوادثی نظیر آتش سوزی در آن مرتفع خواهد شد.

معاون دادستان عمومی و انقلاب قزوین با بیان اینکه کوتاهی و قصور دستگاه ها و نهادها در خصوص ساماندهی بازار سنتی قزوین و رفع خطرات و تهدیدات احتمالی آن می تواند باعث حوادثی نظیر آتش سوزی ساختمان پلاسکو و یا حادثه ای که اخیر در مرکز درمانی سینا اطهر تهران رخ داد را رقم بزند،افزود: البته حوادثی با ابعاد کوچک تر در بازار قزوین طی سالیان گذشته سابقه داشته مانند افکن ناگهانی چاه و سقوط شهروندان به دلیل قصور و کم کاری شهرداری که منجر به بازداشت شهردار وقت و صدور قرار تعلیق برای وی و مسببان شد.

این مسوول قضایی با بیان اینکه مصوبات ستادهای استانی نیز در شرایطی در حکم قانون است، خاطرنشان کرد: اگر هر مدیر و مسوولی از وظایف خود سرباز بزند و اقدامی که باید را انجام ندهد و در پی آن به حقوق عامه خدشه وارد شود، به معنای ترک فعل بوده و می تواند در هر دوره مدیریتی که بوده و تخلف آن اثبات شده، تعقیب و برخورد قضائی را به همراه داشته باشد.

وی با بیان اینکه دستگاه ها باید وظایفشان را به خوبی انجام دهند و دستگاه قضا باید در مرحله آخر به عنوان آخرین راهکار و حربه به مسایل ورود پیدا کند، خاطرنشان کرد: دستگاه قضایی با کسی تعارف ندارد و به عنوان مقر فرماندهی قرارگاه صیانت از حقوق عامه مسایل مربوط به این حوزه را با جدیت رصد و کنترل می کند و در صورت مشاهده کوتاهی و تخلف بدون اغماض با متخلفان برخورد خواهد کرد.

فولیان اظهار داشت: اجرای مصوبات ستاد مدیریت بحران که بیشتر جنبه پیشگیرانه دارد باید مورد توجه جدی دستگاه ها قرار بگیرد و دستگاه ها نباید برای اجرای این مصوبات همه چیز را منوط به اعتبار و بودجه کنند چرا که با هم افزایی و تعامل و هماهنگی می توان بخشی از کارها را از جمله در حوزه ایمن سازی بازار سنتی قزوین را با هزینه کم و غیرقابل توجه پیش برد.

وی با بیان اینکه از تهیه طرح جامع ایمن سازی بازار سنتی قزوین استقبال می کنیم البته طرحی که شهرداری پیشتر در این خصوص تهیه کرده محدود به حادثه آتش سوزی است در صورتی که باید مطالعات این طرح جامع بوده و همه ابعاد مربوط به امنیت این مجموعه را دربربگیرد و در شورای تامین استان به بحث و رای گذاشته شود و در مرحله اجرا باید هر دستگاه وظیفه و تکلیفی تعیین شود.

این مسوول دستگاه قضا گفت: در اجرای طرح ایمن سازی بازار سنتی قزوین باید از ظرفیت کسبه و هیات امنای این مجموعه نیز نهایت بهره را برد.

رهاورد:

به نظر می رسد اجرای طرح ایمن سازی و ساماندهی بازار سنتی قزوین با توجه به مشکلات موجود نیازمند اعتبارات هنگفت و قابل توجهی است که در شرایط اقتصادی موجود امکان تامین آن از سوی دستگاه های متولی و ذیربط بعید به نظر می رسد.

با توجه به این موضوع به نظر می رسد منطقی است اجرای این طرح در قالب چند مرحله طراحی و تقسیم بندی شود و مسایل و طرح های آن با ترتیب اولویت پیش برود و اجرایی شود، به عنوان نمونه راه اندازی ایستگاه آتش نشانی بازار و نصب دوربین های مداربسته و راه اندازی سیستم اعلام حریق و همچنین شناسایی انبارهای پرخطر و ایمن سازی آنها و همچنین الزام کسبه به داشتن وسایل خاموش کننده و آموزش آنها به عنوان اولویت اول باید مطرح باشد که چندان نیز هزینه بر نیست و فقط نیاز به هماهنگی، تعامل و عزم دستگاه های ذیربط دارد.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس/ سر و وضع هالیوودی "کیانوش" آوای باران بعد از 11 سال