از واسطه‌گری ازدواج تا تامین جهیزیه نوعروسان بی‌بضاعت در هیئت زمینه‌سازان ظهور


از واسطه‌گری ازدواج تا تامین جهیزیه نوعروسان بی‌بضاعت در هیئت زمینه‌سازان ظهور

عصارزاده با تشریح فعالیت هیئت زمینه‌سازان ظهور درباره ازدواج آسان، گفت: پویش «#با هم بسازیم، ازدواجی آسان» با هدف واسطه‌گری و کاهش هزینه‌های ازدواج و نیز تامین جهیزیه نوعروسان بی‌بضاعت در هیئت دنبال می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان، گره خوردن فعالیت ها با مهدویت و امام زمان(عج) برکات بیشماری را بر آنها مترتب می کند و عمق و دامنه اثرگذاری آنها را وسعتی بی مثال می بخشد. هیئت «زمینه سازان ظهور» مصداقی عینی از این برکت و تاثیرپذیری است که پیوندش با مهدویت باعث شده علی‌رغم عِده و عُده نسبتا محدود، منشا برکات فرهنگی اجتماعی بسیار شود.

از این رو، با «مریم عصارزاده»، مسئول این هیئت که هسته اصلی و فعالان آن از بانوان هستند، گفتگویی ترتیب داده ایم که در ادامه تقدیم حضورتان می شود:

هیئت زمینه سازان ظهور با چه اهداف و رویکردهایی تشکیل شده و فعالیت می کند؟

هیئت زمینه سازان ظهور بیش از پنج سال پیش با هدف شبکه سازی اجتماعی زنان و دانشجویان فعال و دغدغه مند و بیشتر با حضور دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تشکیل شد و فعالیت های خود را در عرصه های فرهنگی، سیاسی، جهادی، خیریه و ... در قالب چند زیرمجموعه تعریف کرد.

اکنون در حوزه های مختلف جهادی 80 عضو داریم و درصدد شبکه سازی اجتماعی هستیم تا زنان دغدغه مند برای ارائه خدمات فرهنگی جهادی را شناسایی و جذب کنیم و با هم افزایی نیروها کارهای بزرگ و اثرگذارانجام دهیم.

چه زیرمجموعه هایی ذیل این هیئت فعال هستند؟

هیئت ماهانه که به صورت چرخشی برگزار می شود، هیئت خانوادگی،

هیئت بانوان همراه با طرح مباحث احکام، تدبر در قرآن، مسائل سیاسی. فعالیت های فرهنگی مجازی در پیام رسان های داخلی نیز از رویکردهای هیئت است که با جدیت دنبال می شود.

در حوزه کمک های مومنانه و خیریه هیئت زمینه سازان ظهور چه فعالیت هایی دارد؟

گروه خیریه از زیرمجموعه های هیئت است که کمک های مومنانه شامل تامین جهیزیه، کمک به ایتام، رسیدگی به نیازمندان، تامین بسته های ارزاق، تامین کمک هزینه های درمانی و ... ذیل آن انجام می شود.

گروه جهادی زمینه سازان ظهور نیز در روستای گل‌حصار باغشهر تهران به صورت مستمر برنامه های فرهنگی خیریه ای را اجرا می کند.

آیا هیئت در زمینه کارآفرینی و اشتغال زایی برای بانوان هم فعالیت دارد؟

بله، کارآفرینی و بخش بین الملل هم به تازگی در هیئت فعال شده است؛ در زمینه کارآفرینی، ایجاد فرصت های شغلی برای زنان بی سرپرست و بدسرپرست را در دستور کار داریم.

با توجه به آنکه در ایام سالروز ازدواج آسمانی امیرمومنان امام علی(ع) و حضرت زهرا(س) قرار گرفته ایم، آیا هیئت زمینه سازان ظهور در موضوع ازدواج آنهم به سبک آسان، ورود و برنامه دارد؟

بله، یکی از زیرمجموعه های شاخص و فعال هیئت، فعالیت های مربوط به ازدواج آسان است در این راستا کانال معرفی و واسطه گری «#با هم بسازیم، ازدواجی آسان» را راه اندازی کرده ایم، و از این طریق معرفی دختران و پسران در آستانه ازدواج به یکدیگر را پیگیری می کنیم، البته سازوکارهایی تعریف شده که شان دختران در این واسطه گری ها حفظ شود.

در این راستا، فرمی طراحی شده که باید توسط متقاضیان تکمیل شود و البته ما به آن بسنده نمی کنیم بلکه دیداری حضوری نیز داریم و با کسب اطلاعات، اقدام به معرفی دختران و پسران به یکدیگر برای امر مقدس ازدواج می کنیم.

این کانال چه تعداد عضو دارد و نتیجه این واسطه گری ها تا چه حد به ازدواج ختم شده است؟

کانال فعلا برای اعضای مجازی فعال است و بین 500 تا 600 نفر در آن عضویت دارند و روزانه به طور میانگین حداقل بین شش تا هفت نفر به یکدیگر معرفی می شوند. شخصاً هشت مورد ازدواج را واسطه گری کرده ام.

آیا در مسئله ازدواج آسان صرفا به معرفی نظر دارید یا بحث های مشاوره ای را هم دنبال می کنید؟

مشاوره های مربوط به ازدواج نیز تا حدودی در این واسطه گری ها ارائه می شود، دو مشاور خانواده از همراهان هیئت هستند و به صورت جهادی خدمات مشاوره را به جوانان در آستانه انتخاب و ازدواج ارائه می کنند.

مشکل ما در مسئله ازدواج سخت‌گیری بالا هم از سوی جوانان و هم خانواده ها است، متاسفانه این سخت‌گیری ها از سوی مذهبی ها هم اعمال می شود و ما تلاش داریم از طریق شبکه سازی اجتماعی که هدف هیئت است، این موانع را برطرف کنیم.

هیئت در موضوع تامین جهیزیه برای نوعروسان بی بضاعت چه اقداماتی را انجام می دهد؟

تامین کامل یا بخشی از جهیزیه نوعروسان محروم و بی بضاعت از دیگر وجوه همت هیئت زمینه سازی ظهور در تسهیل امر ازدواج جوانان است، در این راستا تاکنون بیش از 20 مورد تامین جهیزیه به صورت کامل یا اقلامی از آن را انجام داده ایم.

به طور کلی پس از احراز شرایط نوعروسان نیازمند، ما با مبلغ بین هشت تا 9 میلیون تومان جهیزیه عروس را تهیه می کنیم.

چه اقدامات دیگری برای رفع موانع ازدواج و ترویج ازدواج آسان در هیئت انجام و دنبال می شود؟

هدف ما در راه اندازی پویش «#با هم بسازیم، ازدواجی آسان» این است که به طرق مختلف از هزینه ها و موانع ازدواج جوانان کم کنیم، در این راستا طرح جمع آوری لباس های عروس، تاج و تور هایی را که در کمد منازل بلااستفاده مانده اند، اجرا کردیم تا این اقلام به صورت رایگان در اختیار نوعروسان قرار بگیرد در این طرح صرفاً هم به عروس های نیازمند نظر نداریم بلکه همه نوعروسانی که می خواهند از هزینه های ازدواج کم کنند می توانند از این لباس ها و ... استفاده کنند.

خوشبختانه یکی دو آرایشگاه و آتلیه عروس هم در این پویش با ما همکاری می کنند.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟