عظمت عرفه به دلیل ارتباط با امام زمان(عج) است/ خروجی دعای عرفه باید معرفت به امام باشد


عظمت عرفه به دلیل ارتباط با امام زمان(عج) است/ خروجی دعای عرفه باید معرفت به امام باشد

حجت‌الاسلام رمضانعلی‌زاده با بیان‌اینکه عظمت روز عرفه و ارتباط آن با لیله‌القدر به دلیل پیوند با امام زمان(عج) است، گفت: با معرفت به حضرت(عج) است که می‌توان کاستی‌های شب قدر را جبران کرد.

به گزارش خبرنگار گروه مهدویت و غدیر خبرگزاری شبستان، به مناسبت فرا رسیدن روز عرفه، روز نیایش و به منظور بررسی پیوند این روز با امام زمان(عج) و تاثیر این پیوند بر عظمت عرفه با حجت الاسلام «عباس رمضانعلی‌زاده»، کارشناس مرکز تخصصی مهدویت و استاد حوزه گفتگویی ترتیب داده ایم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:

با توجه به آنکه در ایام حج ابراهیمی به سر می بریم، درباره عظمت عرفه و فلسفه این عظمت و بزرگی توضیح دهید.

با نگاهی به متون دینی درمی یابیم دو عامل در نظر حق تعالی از اهمیت بسیار برخوردار است، یکی زمان و دیگری مکان. برای مثال درباره زمان، شب و روز جمعه در میان روزهای هفته اهمیت بسیار دارد چنان که در روایات آمده اعمال در این شب و روز پاداش مضاعف می گیرند، و درباره عظمت مکان می توان به استجابت دعا زیر قبه امام حسین(ع) اشاره کرد.

حال باید دید چه سرّی وجود دارد که این زمین یعنی حرم امام حسین(ع) و یا زمان جمعه چنین ظرفیتی دارند؟

مثال دیگر برای تاثیر زمان در اجابت دعا و تاثیر خوب و بد اعمال، شب قدر و روز عرفه است، امام صادق(ع) فرمودند: هر کس در ماه مبارک رمضان و شب قدر آمرزیده نشد، امیدش به روز عرفه باشد.

ارتباط شب قدر و عرفه در چیست؟

باید توجه داشت در طول سال نداریم شبی را که همه فرشتگان به زمین فرود بیایند و برتر از هزار ماه باشد اساساً در طول سال نداریم ظرف زمانی‌ای را که چنین تحولی از ریزش و رویش در آن رخ دهد مگر شب قدر!

سرّ و فلسفه این مغفرت و برکات و تعیین سرنوشت همان حضور امام زمان(عج) است، همه ملائکه همراه با روح (جبرائیل) به محضر ایشان می رسند و سرنوشت همه انسان ها اعم از مرگ و حیات، سعادت و شقاوت و ... به دست مبارک حضرت بقیه الله الاعظم(عج) امضاء می شود.

این همه آثار و برکات شب قدر برای آن است که در این شب امت به امام زمان(عج) متوسل شده و می کوشند در محضر ایشان خطایی از آنها سر نزند و متقابلاً امام مهدی(عج) نیز به امت نظری ویژه دارند.

اینکه ارزش شب قدر برابر هزار ماه است به دلیل انس و پیوند باطنی آن با امام زمان(عج) است؟

بله؛ اینکه ارزش شب قدر برابر با هزار ماه است به دلیل نمازها، اذکار و اوراد نیست چراکه مغز و روح عبادات به ارتباط با امام زمان(عج) است.

در این میان باید توجه داشت عرفه و عرفات از ارکان اصلی حج است و در روایات آمده عرفه آینه تمام نمای حج است، در روایات آمده اینکه حاجی بعد از وقوف در عرفات بیندیشد که بخشیده نشده است، گناه محسوب می شود.

اینکه گفته شده اگر در شب قدر آمرزیده نشدید امیدتان به عرفه باشد نیز به دلیل پیوند روز عرفه با امام زمان(عج) است، ایشان در عرفات حجاج را می بینند هر چند آنها حضرت(عج) را نمی شناسند.

یکی از خواسته های ما در دعای روز جمعه این است که می گوییم خدایا امام زمانت را به ما بشناسان وگرنه از دین گمراه می شویم.

قرآن، قانون اساسی امت اسلامی است و مفسر قرآن امام زمان(عج) هستند لذا اگر از امام(عج) دور شویم از دین دور می شویم.

در دعای عصر غیبت می خوانیم «...عَرِّفْنی حُجَّتَکَ فَإِنَّکَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِی حُجَّتَکَ ضَلَلْتُ عَنْ دِینِی...» باید در روز عرفه از شاهراه ارتباط با امام زمان(عج) به خدا رسید.

معرفت و بصیرت به امام عصر(عج) چه تاثیری در رقم خوردن سرنوشت نیک و اجابت دعاهای ما در ظرف زمانی عرفه دارد؟

امام حسین(ع) به عنوان خالق دعای عرفه در حدیثی زیبا فرمودند: معرفت خدا، یعنی مردم شناخت و بصیرت به امامی که خدا طاعتش را واجب کرده است، بیابند.

در عرفه سال 60 هجری مسلمانان دو دسته شدند، مسلمانان قالبی و ظاهری که مناسک حج را انجام دادند اما بدون معرفت و بصیرت نسبت به امام لذا حج‌شان ارزشی نداشت و عاقبت بخیر نشدند اما مسلمانان قلبی و باطنی آنها بودند که در اثر معرفت به امام در معیت امام زمانشان رفتند و تا جایی عروج کردند که فکر بشر عادی به آن قد نمی دهد و اینچنین شهدای کربلا، سرور و سادات شهدای عالم شدند.

اگر این معرفت و بصیرت برای همه مردم و امت حاصل می شد جنایات کربلا و نهروان و صفین رخ نمی داد و در طول تاریخ شاهد جنایات بسیار نبودیم و امروز هم برخی از مسئولان نمی شکستند و هزار و اندی سال امام مهدی(عج) در غیبت باقی نمی ماندند.

لذا باید برای ترویج و نهادینه سازی این امام شناسی برنامه ریزی و سیاستگذاری شود تا مردم همانطور که خود را در محضر خدا می بینند در محضر ولی خدا هم ببینند.

عرفه چه آموزه هایی برای منتظران امام مهدی(عج) به ویژه در زمینه سازی برای ظهور دارد؟

از عرفه می آموزیم که باید عِده و عُده و ظاهر و باطن خود را برای ظهور امام زمان(عج) آماده کنیم. تمامیت حج به آن است که به محضر امام برسیم اگرچه به چشم سر نباشد بلکه با معرفت و بصیرت باشد.

به عبارت دیگر غیبت امام عصر(عج) هم به مثابه حضور باشد چنان که مرحوم آیت الله قاضی می فرمود: کسی که امام را بشناسد فرقی ندارد در غیبت باشد یا ظهور!

از این رو، همانطور که صلوات وقتی بر آل محمد(ص) هم فرستاده شود، کمال می یابد، تمامیت حج هم با عرضه خویش به محضر امام زمان(عج) محقق می شود.

خروجی دعای عرفه باید رسیدن به امام زمان(عج) باشد و به محضر ایشان عرضه بداریم ما خود را برای آمدن شما آماده می کنیم. با معرفت امام عصر(عج) است که می توان کاستی ها و کمبودهای رمضان و لیله القدر را جبران کرد و با رویش در معرفت و بصیرت به امام وصل شد.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


صفر تا صد عروسی های فریبا نادری + عکس مراسم های ازدواج خانم بازیگر !