10طرح تحقیقاتی شیلات سیستان و بلوچستان در حال انجام است


10طرح تحقیقاتی شیلات سیستان و بلوچستان در حال انجام است

زاهدان- ایرنا-رییس مرکز تحقیقات شیلات سیستان و بلوچستان( آب‌های فراساحلی) گفت: هم‌اینک 10 طرح تحقیقاتی و 2طرح ترویجی با اعتبار پژوهشی 2 میلیارد  و 200 میلیون ریال توسط این مرکز تحقیقاتی در حال اجراست.

اشکان اژدری روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: این طرح‌ها در حوزه ارزیابی ذخایر آبزیان تجاری و سایر آبزیان بهره‌برداری نشده مانند خیار دریایی و برآورد میزان قابل برداشت(صید) از دریا، مطالعات بیولوژی ماهیان با ارزش تجاری، استخراج مواد با ارزش صنعتی و دارویی از ریز جلبک‌ها و ماکرو جلبک‌های دریایی از جمله بتاکاروتن و آلژینات، معرفی پروبیوتیک و واکسن بومی به آبزی پروری کشور و پایش فنی مراکز تکثیر و پرورش میگو در منطقه توسط محققان این مرکز و با پشتیبانی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور در حال اجراست.

وی افزود: عمده این طرح‌ها با تامین اعتبار از سوی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور به منظور بالفعل کردن ظرفیت‌های منطقه مکران و ترویج یافته‌های تحقیقاتی انجام شده اجرایی می‌شود.
رییس مرکز تحقیقات شیلات سیستان و بلوچستان گفت: علاوه‌بر طرح‌های تحقیقاتی داخلی، با توجه به ذخایر مشترک با کشورهای همسایه در آبهای دریایی عمان بویژه در مورد آبزیانی مانند تن ماهیان و لابستر پیگیری و مکاتبات لازم جهت اجرای پروژه‌های مشترک با سازمان IOTC و کشورهای عمان و پاکستان انجام شده و در دست اقدام است.
وی بیان کرد: هم‌اینک ۱۵نفر به عنوان هیات علمی و محقق در این مرکز مشغول فعالیت هستند و تا کنون بیش‌از ۱۲۰ طرح تحقیقاتی و ۱۵پروژه دانشجویی را اجرا کرده است.

سیستان و بلوچستان به سبب گستردگی منابع آبی دارای ۲ اداره کل شیلات در شمال و جنوب استان است که اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان(آبهای داخلی) مستقر در زابل واقع در شمال استان وظیفه کنترل و حمایت از منابع آبی داخلی و اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان مستقر در بندر چابهار واقع در جنوب استان در حوزه آبهای دریای عمان فعال است.

چابهار و کنارک به عنوان بنادر اقیانوسی ایران و سرزمین موج و مرجان واقع در قلب مَکُّرانِ بلوچستان و در فاصله حدود ۷۰۰ کیلومتری جنوب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان واقع شده‌اند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیستان و بلوچستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


مجموعه جمله و متن در مورد شهادت و شهیدان وطن