رونق صید و اشتغال در بندر زرآباد کنارک با 250 شناور صیادی


رونق صید و اشتغال در بندر زرآباد کنارک با 250 شناور صیادی

چابهار- ایرنا- فعالیت 50 فروند لنج و 200 فروند قایق در بندر صیادی و گردشگری شهید رضایی کلات بخش زرآباد کنارک در سیستان وبلوچستان با اشتغال بیش از 2 هزار نفر نقش مهمی در توسعه، اشتغالزایی و تامین آبزیان منطقه دارد.

به گزارش ایرنا، بنادر صیادی شهرستان های چابهار و کنارک ظرفیت های فراوانی برای اشتغالزایی و صید انواع آبزیان دارند بطوری که در ۲۰ سال اخیر ۲۴ هزار شغل در حوزه شیلات ایجاد شده است.

وجود ۱۱ بندر ماهیگیری و جایگاه تخلیه صید شامل بنادر طیس، شهرکنارک، رمین، کلات زرآباد، پُزم، هفت تیرچابهار، بریس، گواتر، جُد، تَنگ و پسابندر در حوزه شهرستانهای چابهار و کنارک برای صید و صیادی نشان از نقش مهم این شهرستانها در ایجاد اشتغال و بهره گیری از نعمات خدادادی دریا و اقیانوس دارد.

در این بنادر حدود یکهزار فروند لنج و یکهزار و ۴۰۰ فروند قایق صید و صیادی با حدود ۲۴ هزار نفر صیاد دائمی و فصلی در قالب ۳۴ تعاونی صیادی در حوزه اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان فعالیت دارند.

بندر صیادی زرآباد در همجواری روستای کلات واقع شده است و به همین سبب «بندرصیادی کلات زرآباد» شهرت دارد که از برخی مشکلات نظیر آسفالت نشدن جاده منتهی به روستا و اسکله رنج می برد.

مدیرکل شیلات سیستان وبلوچستان روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در چابهار اظهار داشت: شهرستان های ساحلی چابهار وکنارک و به ویژه بخش زرآباد علاوه بر توانمندی و ظرفیت در حوزه های کشاورزی و گردشگری، پتانسیل خوبی در زمینه صید وصیادی دارند و احداث بندر زرآباد برای ایجاد اشتغال و صید ماهی و میگو از ضرورت های مهم است.

محمد شهلی‌بر افزود: عملیات اجرایی بندر صیادی زرآباد در سال ۱۳۸۳ آغاز شده و در سال ۱۳۹۰ با سرمایه گذاری ۴۷۰ میلیارد ریالی افتتاح و بهره برداری شده است.

وی بیان کرد: طول موج شکن اصلی بندر صیادی زرآباد ۳۷۱ متر و موج شکن فرعی ۱۰۱ متر و طول اسکله شناورها ۵۳۷ متر است.

مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان ادامه داد: به منظور حل مشکلات مردم در زمینه لایروبی بندر، احداث جایگاه سوخت، آسفالت راه روستای کلات به بندر صیادی زرآباد و ارتقا راه کنارک و حل مشکلات شناورهای فاقد مجوز پیگیری های لازم صورت گرفته و بزودی برخی از مشکلات براساس اولویت مرتفع خواهد شد.

بخش زرآباد شهرستان کنارک به مرکزیت شهر زرآباد در منتهی الیه جنوب غربی استان سیستان بلوچستان، با جمعیت حدود ۲۱ هزار نفر و وسعت سه هزار و ۸۰۰ کیلومترمربع و دارا بودن ۷۵ کیلومتر مرز آبی با دریای عمان (مَکُّران) در فاصله ۱۷۰ کیلومتری مرکز شهرستان کنارک واقع شده است.

به گزارش ایرنا، سیستان وبلوچستان به سبب گستردگی منابع آبی دارای ۲ اداره کل شیلات در شمال و جنوب استان است که اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان (آبهای داخلی) مستقر در زابل واقع در شمال استان وظیفه کنترل و حمایت از منابع آبی داخلی و اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان مستقر در بندر چابهار واقع در جنوب استان در حوزه آبهای دریای عمان فعال است.

کنارک در ۶۴۰ کیلومتری جنوب زاهدان مرکز سیستان و بلوچستان و در ساحل دریای عمان واقع شده است



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بازیگری سحر قریشی در آمریکا ! + عکس پشت صحنه فیلم