طالبان طی سال گذشته 175 دکل آنتن مخابرات را تخریب کرده است


طالبان طی سال گذشته 175 دکل آنتن مخابرات را  تخریب کرده است

اداره‌ تنظیم خدمات مخابراتی (اترا) می‌گوید که در یک سال گذشته طالبان ۱۷۵ دکل مخابراتی را در سراسر افغانستان را مورد هدف قرار داده و تخریب کرده است.

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، اداره‌ تنظیم خدمات مخابراتی (اترا) می‌گوید که در یک سال گذشته طالبان ۱۷۵ دکل مخابراتی را در سراسر افغانستان را مورد هدف قرار داده و تخریب کرده است.

بنابر اعلام اترا سال گذشته، سالی پرحادثه برای شبکه‌های مخابراتی بوده و در ۱۵ میلیون دلار آمریکا به این شبکه‌ها خسارت وارد شده است. علاوه بر این، شبکه‌های مخابراتی به دلیل تهدید طالبان، فعالیت‌ خود را شب‌هنگام در بعضی نقاط کشور متوقف می‌کنند و این سبب شده که میلیون‌ها تن از شهروندان از خدمات مخابراتی محروم شوند.

«سعید شینواری» سخنگوی اداره تنظیم خدمات مخابراتی در گفتگو با روزنامه ۸صبح گفت: در جریان سال گذشته میلادی حدود ۱۷۵ دکل مخابراتی از سوی افراد مسلح در سراسر کشور تخریب و سوزانده شده‌ است.

شینواری هرچند میزان خسارت وارد شده به شبکه‌های مخابراتی را مشخص نکرد، اما افزود که در جریان سال گذشته ۱۵ میلیون دلار به دلیل تخریب شدن آنتن‌ها به تمامی شبکه‌های مخابراتی زیان وارد شده است.

وی سال ۲۰۱۹ میلادی را یک سال پرحادثه برای شبکه‌های مخابراتی عنوان کرد و گفت که در جریان دو دهه‌ی اخیر یک هزار آنتن مخابراتی از سوی «گروه‌های مخالف مسلح دولت» تخریب و یا هم سوزانده‌ شده‌اند که از این میان تنها ۱۷۵ مورد آن در سال گذشته میلادی بوده است.

شبکه‌های مخابراتی تنها از این ناحیه متضرر نشده‌اند، بلکه به گفته وی، سایر گروه‌های مخالف دولت با ایجاد تهدیدها جلو فعالیت شبکه‌های مخابراتی را در نقاط تحت تصرفشان گرفته‌اند. اداره اترا پیش از این گفته بود که شبکه‌های مخابراتی تنها در پنج ولایت، فعالیت شبانه‌روزی دارد و در ۲۹ ولایت دیگر، فعالیت این شرکت‌ها به دلیل تهدیدات طالبان با محدودیت‌هایی روبه‌رو و در برخی از شهرستان‌های این ولایت‌ها فعالیت شبانه این شرکت‌ها متوقف می‌شود.

اکنون این اداره می‌گوید که در مجموع هفت هزار و ۲۱۰ دکل مخابراتی در سراسر کشور وجود دارد که از این میان حدود یک هزار و ۳۰۰ تای آن در جریان شبانه‌روز و در اوقات مختلف فعالیت‌شان متوقف می‌شود.

با این حال ولایت‌های قندوز، غزنی، فاریاب، بغلان، بلخ، هلمند، جوزجان، بادغیس، فراه و پکتیا از جمله ولایت‌های است که اهالی آن از ناحیه عدم فعالیت شبانه‌ی شبکه‌های مخابراتی شکایت دارند. اهالی این ولایت‌ها همواره دولت را به ناتوانی در تأمین امنیت متهم می‌کنند و می‌گویند که به دلیل بی‌توجهی دولت آنان از خدمات مخابراتی محروم‌اند.

از سویی هم تلفن‌های همراه در دهه‌ گذشته به طور گسترده‌ای مورد استفاده قرار گرفته و بر اساس اطلاعات سخنگوی اداره‌ تنظیم خدمات مخابراتی تاکنون ۳۴.۶ میلیون سیم کارت به شهروندان فروخته شده که از این میان تنها ۲۲.۵ میلیون آن فعال و از آن‌ها استفاده می‌شود.

بر این اساس وی خاطر نشان کرد که اکنون به دلیل تهدیدات گروه‌های مخالف مسلح دولت ۲۵ تا ۳۰ درصد مخابرات در طول روز خاموش است. وی از سوی دیگر یادآوری کرد که تنها در جریان سال گذشته و در جریان هفته کاهش خشونت تنها برای چند روز محدود شبکه‌های مخابراتی توانستند که در سراسر کشور فعالیت کنند، اما پس از هفته کاهش خشونت، تهدیدهای گروه‌های مخالف مسلح نیز افزایش یافت و فعالیت شبکه در مناطق تحت کنترل گروه طالبان متوقف شده است.

گروه طالبان در ماه حوت سال گذشته، برای امضای توافق‌نامه‌ای صلح با آمریکا، یک مرحله هفت روزه کاهش خشونت را به مرحله اجرا گذاشتند. بر اساس آن طالبان متعهد شده بودند که حملات‌شان در شاهراه‌ها، اماکن عمومی، مراکز شهرها و مواضع ارتش و پلیس را در جریان هفت روز توافق‌ شده، متوقف می‌کنند. در عین زمان، شبکه‌های مخابراتی توانستند که فعالیت‌شان را در تمامی نقاط کشور از سر گیرند. پس از آن اما وضعیت به حالت سابق برگشت و شمار آنتن‌ها غیر فعال نیز از ۵۵۰ به یک‌هزار و ۳۰۰ افزایش یافت.

اکنون اداره‌ای تنظیم خدمات مخابراتی می‌گوید که این اداره توانایی جلوگیری از تهدیدات گروه طالبان را ندارد، از این رو با شورای امنیت ملی روی یک طرح کار می‌کنند تا «این گروه تشویق شود که زیربناها را در کشور تخریب نکند».

شینواری تصریح کرد که این طرح در سال ۱۳۹۰ آماده شده، اما به دلایلی تاکنون عملی نشده بود. اکنون این طرح دوباره بررسی و تجدید نظر شده و بر اساس آن به قول این اداره، «گروه‌های مخالف مسلح دولت» تشویق می‌شوند تا زیربناهای مخابراتی، مکاتب، پل و پلچک را تخریب نکنند.

/انتهای پیام/

طالبان طی سال گذشته 175 دکل آنتن مخابرات را  تخریب کرده است
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه افغانستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کویر دل