سلام به همه همراهان هنربازار خصوصا خانمهایی که حجاب برتر رو انتخاب کردن و از ما درخواست آموزش انواع چادر رو داشتن.قبلا چادر ایرانی را آموزش داده ایم .امروز در خدمت شما عزیزان هستیم با آموزش برش و دوخت چادر دانشجویی.اینهم هدیه ما به شما به مناسبت هفته حجاب و عفاف.

برای دوخت این چادر به ۴٫۵ متر پارچه چادر مشکی با عرض ۱۱۵ تا ۱۲۰ نیاز دارید. این مقدار پارچه برای خانمهای تا قد ۱۶۵ کافی است اما اگر بلندقدتر هستید ،۵ متر پارچه تهیه کنید.

برای اندازه زدن قد چادر باید پارچه را روی سر قرار داده و لبه پارچه را با زمین مماس کنید .در زمان اندازه گیری قوز نکنید،سر را به عقب یا جلو خم نکنید.کاملا صاف و معمولی بایستید.

لبه ای را که اندازه قد خود کرده اید با لبه دیگر پارچه کنار هم قرار داده و با سوزن ته گرد یک علامت بگذارید.

از جایی که علامت گذاشته اید،۴۰ سانت اضافه کنید.یعنی قد چادر + ۴۰ سانت

وقتی چادر را از روی سر برداشته و برای برش آماده می کنید ،ترکی جلوی چادر را روی هم قرار داده و قد پارچه را دولا می کنید که در این صورت ۴۰ سانت شما بین دو قسمت تا شده تقسیم می شود که هر طرف ۲۰ سانت است.

پارچه باقیمانده را از سمت ترکی پارچه تا کنید و یک مستطیل ۳۵ تا ۴۰ سانت در ۶۰ سانت برش بزنید.

دوخت چادر دانشجویی

حالا این مستطیل را به تکه اصلی چادر بدوزید به این ترتیب که وسط هردو تکه رادر قسمت دولای بسته علامت زده و سپس ترکی دو پارچه را روی هم قرار داده و بدوزید.(کمر چادر)

این قسمت ۳۵ تا ۴۰ سانت وقتی باز شود ،۷۰ تا ۸۰ سانت می شود.

توجه:دولای بسته ۶۰ سانت باید در امتداد دولای بسته پشت قرار گیرد.

از قسمت پایین تکه کوچک،( سمت باز پارچه) ۴ تا ۶ سانت داخل شده و به سمت وسط پایین تکه ،کمی گرد یا به قولی هلال کنید.این تکه که گرد کرده اید و در شکل خاکستری شده،بعدا هنگام گرد کردن پایین چادر بریده می شود.

دوخت چادر دانشجویی

قد تکه کوچک ۶۰ سانت بود .اگر ۴ سانت از آن کم کرده باشید،۵۶ سانت باقی می ماند.اگر ۶ سانت کم کنید۵۴ سانت می ماند .به اندازه مقدار باقیمانده(مثلا ۵۶ سانت)از پایین چادر داخل شوید و یک علامت بگذارید.ازجایی که علامت گذاشته اید تا جایی که تکه کوچک دوخته شده را با متر اندازه بگیرید.اندازه بدست آمده را نصف کنید و یک علامت گذاشته واین علامت را با یک خط صاف به لبه جلوی چادر وصل کنید.دوخت چادر دانشجویی

از لبه جلو چادر ،روی این خط رسم شده،۷۰سانت به سمت کمر پایین رفته و علامت بزنید.و این علامت را با دو خط به نقطه ۵۶ سانت و نقطه اتصال تکه کوچک وصل کنید که یک مثلث تشکیل می شود.مثلثی که با خالهای قهوه ای مشخص شده ،چیده می شود.دوخت چادر دانشجویی

از راس مثلث ۱۶ سانت به سمت جلوی چادر برای جای دست علامت بزنید.دو ضلع مثلث راقیچی کرده و سپس این خط ۱۶ سانت را نیز قیچی کنید.لبه این قسمت ۱۶ سانت را که قیچی کرده اید بسیار باریک تو بزنید یا با پایه لول چرخ کنید.می توانید لبه را تور یا نوار بدوزید.دوخت چادر دانشجویی

حالا وقت آن است که دو ضلع مثلث را به هم بدوزید.در این موقع چادر کمی جمع می شود و شما دیگر نمی توانید چادر را خیلی صاف روی زمین پهن کنید.دوخت چادر دانشجویی

پس بهتر است که قبل از دوختن دو ضلع مثلث به هم ،پایین چادر را گرد کنید. به این ترتیب که مستطیل ۴۰*۶۰ را که به پایین چادر دوخته بودید،در کنار لبه پایین چادر قرار دهید طوری که قسمت دولای بسته در پایین قرار گیرد و دولای باز بزرگتر (۶۰ سانت)در کنار خط کمر و دولای باز کوچکتر (۴۰ سانت)در امتداد خط جلوی چادر قرار گیرد.

نقطه ۲۰ سانتی را که به قد چادر اضافه کرده بودید،در نظر بگیرید.از جلوی چادر روی خط ۲۰ سانت ،۵۰ تا ۶۰ سانت داخل شده و علامت بزنید و سپس از این نقطه جدید خطی را مانند شکل بالا به نقطه ۴-۶ سانت که قبلا مشخص کرده بودید،وصل کنید.این خط را با درنظر گرفتن زاپاس برای دوخت،قیچی کنید.سپس دو ضلع مثلث را بدوزید و تکه کوچک را نیز به پشت تکه بزرگ بدوزید.

امیدوارم که به راحتی این چادر را بدوزید و به خوشی استفاده کنید.

برای سلامتی و تعجیل در ظهور حضرت مهدی عج صلوات.

برای اطلاع از آموزشهای جدید می توانید پیج اینستاگرام ما را دنبال کنید. honarbazaar@

همچنین پیج تخصصی خیاطی مدیر سایت در اینستاگرام به آدرس reihan_sewing@ به شمادر یادگیری خیاطی و رفع اشکالات برش و دوخت کمک می کند.