برکات نیم‌ قرن فعالیت سیاسی اجتماعی مسجد «موسی ‌بن ‌جعفر(ع)» برای اهالی پایتخت


برکات نیم‌ قرن فعالیت سیاسی اجتماعی مسجد «موسی ‌بن ‌جعفر(ع)» برای اهالی پایتخت

مسجد موسی‌بن جعفر(ع) بیش از نیم‌قرن است که در حوزه‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی منشاء اثر است، از نقش‌آفرینی در پیروزی انقلاب تا جهاد امروزی اهالی آن برای شکست کرونا به یاری خدا ازجمله این برکات است.

خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون ‌های مساجد: گاهی نام امام جماعت یک مسجد آنقدر پرآوازه می شود که منطقه ای را به نامش می کنند و به این صورت شهروندان آنجا پیوندی ناگسستنی با آن خانه خدا پیدا می کنند.

بی گمان از این دست ائمه جماعات خیلی زیاد نیستند ضمن اینکه برخی از آنها به مرور زمان به دلیل رسیدن به مناصب مهم سیاسی شهره می شوند؛ برای نمونه می توان به شهید حجت الاسلام والمسلمین محمد جواد باهنر اشاره کرد که پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، امام جماعت مسجد قبا در شمال تهران بود اما بیشتر شهرت خود را مدیون سمت های سیاسی ای است که پس از سرنگونگی نظام طاغوت برای خدمت به نظام جمهوری اسلامی و مردم به آنها رسید.

اما شاید بتوان به جرئت گفت، مشهورترین نمونه برای مورد اول یعنی نام آور شدن یک امام جماعت در محدوده جغرافیایی مسجدی که مدیریت آن را بر عهده داشته، شهید حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا سعیدی است.

برکات نیم‌ قرن فعالیت سیاسی اجتماعی مسجد «موسی ‌بن ‌جعفر(ع)» برای اهالی پایتخت

وی که فردی مبارزه علیه حکومت پوسیده محمدرضا پهلوی بود مدتی به عراق رفت و پس از مراجعه به ایران و به فرمایش امام خمینی (ره)، امام جماعت مسجد موسی بن جعفر (ع) (واقع در تهران، میدان غیاثی، خیابان غیاثی، روبروی خیابان ارجمندی راد) شد و این خانه خدا را به سنگری برای تبلیغ نهضت انقلابی پیر جماران قرار داد.

شهید سعیدی برای جلب بیشتر مردم، جلسات تفسیر قرآن به صورت هفتگی در مسجد موسی بن جعفر (ع) برگزار می کرد و در کنار آن با تاسیس کتابخانه، به صورت مخفیفانه اقدام به تکثیر و توزیع اعلامیه ها و نوارهای سخرانی رهبر کبیر انقلاب می کرد.

این گونه اقدامات این سید انقلابی موجب شهرت روزافزون مسجد موسی بن جعفر (ع) شد که با انتشار نشریه «مسجد امام هفتم» و رسیدن این مطبوعه به دست مردم در سراسر شهر تهران و قم، نامش ورد زبان ها شد به طوری که نام این خانه خدا با شهید سعیدی پیوند خورده بود. اما دست آغشته به خون ماموران سازمان مخوف امنیت و اطلاعات کشور -ساواک- این پیوند را به ظاهر از هم گسست: سعیدی در روز ۲۰ خرداد ۱۳۴۹ در زندان قزل قلعه در تهران به شهادت رسید و در وادی‌السلام قم به خاک سپرده شد.

خیلی طول نکشید که سیدی دیگر، راه سعیدی را با قدرت طی کرد: حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی طباطبایی. وی مبارزات امام جماعت پیشین را ادامه داد و به خاطر آن تحت تعقیب قرار گرفت و کلی اذیت و آزاد شد تا اینکه سرانجام انقلاب اسلامی در 22 بهمن ماه به پیروزی رسید.

برکات نیم‌ قرن فعالیت سیاسی اجتماعی مسجد «موسی ‌بن ‌جعفر(ع)» برای اهالی پایتخت

مرحوم طباطبایی که به خوبی از وضعیت اقتصادی مردم محلات غیاثی و خراسان و قیام اطلاع داشت و به خوبی می دانست که عدالت گستری از آرمان های انقلاب اسلامی است خیلی زود اقدام به تاسیس مجموعه خیریه در مسجد موسی بن جعفر (ع) کرد؛ موسسه ای که اکنون نیز پس از دو سال از درگذشت وی به کار خود ادامه می دهد (وی ۲۷ اردیبهشت ‌ماه سال 1397، در اثر عارضه کبدی و تنفسی درگذشت).

ویروس کرونا که در کشورمان همه گیر شد باز هم این مسجدی ها بودند که آستین ها را بالا زدند و شروع کردند به تولید ماسک و دستکش و تهیه مواد ضدعفونی و همچنین سمپاشی محلات؛ و در یک کلام، در خط مقدم خدمت به مدافعان سلامت و حفظ جان مردم مشغول خدمت شدند.

حجت الاسلام والمسلمین «سید محمد طباطبایی» فرزند حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی طباطبایی و امام جماعت مسجد موسی بن جعفر (ع) درباره اقدامات این خانه خدا در مقابله با ویروس کرونا، اظهار کرد: بلافاصله با شیوع این ویروس مهلک، پایگاه مقاومت بسیج و سایر فعالان این مسجد دست به کار شدند و از آن زمان تاکنون هر شب اقدام به سمپاشی کوچه ها و خیابان های محله غیاثی می کنند.

امام جماعت مسجد موسی بن جعفر (ع) افزود: بسیجیان این مسجد با همراهی هیئت امنا اقدام به خرید چند چرخ خیاطی برای تولید ماسک و دستکش کردند و این فعالیت همچنان ادامه دارد. این گروه جهادی روزانه حدود 500 ماسک و دستکش تولید می کند.

وی ادامه داد: توزیع بسته های ارزاق میان نیازمندان همسو با رزمایش مواسات و همدلی که مقام معظم رهبری فرمودند از اقدامات دیگر مسجد موسی بن جعفر (ع) و مجموعه خیریه شهید سعیدی و مرحوم طباطبایی است که تاکنون حدود 1500 بسته ارزاق شامل برنج ایرانی، ماکارانی، مایع ظرف شویی، دستمال کاغذی، رب و ورغن است.

بنا بر گزارش خبرنگار شبستان، مسجد موسی بن جعفر (ع) در ایام شیوع کرونا شبیه قرارگاهی جنگی شده و در هر گوشه آن، نوجوان و جوان و میانسال مشغول جمع آوری، بسته بندی و برنامه ریزی برای رساندن بسته های ارزاق و بهداشتی میان نیازمندان هستند.

همه فعالان در این مسجد، ماسک بر صورت زده اند و دستکش بر دست کردند تا ضمن مراقبت از سلامت خود، سبدهای حمایتی را با رعایت کامل نکات بهداشتی به دست خانواده های نیازمند برسانند. بانوان جهادگر صبح ها و برادران بسیجی، بعدازظهرها مشغول تولید ماسک و دستکش و بسته بندی کردن بسته های حمایتی هستند.

سید محمد طباطبایی به خبرنگار شبستان گفت: همانطور که مرحوم پدرم تاکید داشت باید مسجد موسی بن جعفر (ع) محور همه فعالیت های دینی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی در منطقه باشد ما نیز همین رویه را در پیش گرفتیم.

به هر روی مسجد موسی بن جعفر (ع) پس از گذر از دوران پرالتهاب مبارزه با نظام طاغوت، مقابله با گروهک های تروریستی ضد انقلاب، دفاع مقدس و تثبیت نظام جمهوری اسلامی، اکنون پایگاهی برای درمان دردهای نیازمندان و خدمت به آسیب دیدگان از حوادثی همچون سیلاب و زمین لرزه یا ویروسی همچون کرونا شده است. مشاهدات خبرنگار ما نشان می دهد گویی هنوز سید مهدی طباطبایی زنده است زیرا مردم برای دریافت کمک های نقدی و غیر نقدی یا رسیدگی به حساب سال خمسی شان یا گرفتن استخاره و یا دریافت مشاوره های دینی، به دفتر مسجد موسی بن جعفر (ع) و بیت مرحوم طباطبایی مراجعه می کنند. وقتی اساس کاری درست پی ریزی شود نتیجه اش می شود تداوم فعالیت هایی انسان دوستانه و خیرانه ای که بیش از 50 سال قبل توسط حجت الاسلام والمسلمین سید محمدرضا سعیدی آغاز کرد و سید مهدی طباطبایی ادامه داد و اکنون نسل سوم از این خانواده سید محمد طباطبایی، سکاندار آن است.

پایان پیام/397

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بهترین و زیباترین شعر درباره جشن خودکار برای کلاس سوم و چهارم ابتدایی