مصرف فرآورده‌های نفتی و میزان کشفیات سوخت در خراسان جنوبی کاهش یافت


مصرف فرآورده‌های نفتی و میزان کشفیات سوخت در خراسان جنوبی کاهش یافت

مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی خراسان جنوبی گفت: در سه ماهه امسال نسبت به سه ماهه سال گذشته، میزان کشفیات سوخت قاچاق در استان به دلیل کاهش قیمت اف او بی، بازدید و کنترل، سهمیه‌بندی بنزین و شیوع کرونا میزان 91 درصد کاهش یافته است.

قربانعلی مردانی، امروز دوشنبه ۲۳ تیر در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: شرکت پخش فرآورده‌های نفتی خراسان جنوبی سه وظیفه تامین فرآورده‌های نفتی، توزیع عادلانه سوخت و نظارت بر توزیع عادلانه را برعهده دارد و روزانه ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار لیتر فرآورده نفتی در استان تامین می‌شود.

به گزارش ایسنا، وی با اشاره به میزان مصرف فرآورده‌های نفتی در سه ماهه اول امسال نسبت به سه ماهه سال گذشته، اظهار کرد: در این مدت در بحث بنزین سوپر ۸۴ درصد کاهش، بنزین معمولی ۳۲ درصد کاهش، نفت سفید ۲۲ درصد کاهش، نفت گاز ۱۸ درصد کاهش، نفت گاز نیروگاهی ۱۴۴ درصد افزایش، نفت کوره ۶۳ درصد کاهش و سوخت هواپیمایی ۳۲ درصد کاهش مصرف نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته‌ایم.

وی با اشاره به کاهش ۳ درصدی مصرف فرآورده‌های نفتی در استان در سه ماهه ابتدای امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، افزود: در مورد مصرف گاز نیز قبل از آبان ماه ۹۸ و سهمیه بندی بنزین ۱۴۰ هزار مترمکعب در روز مصرف می‌شد و پس از سهمیه‌بندی بنزین در کشور ۲۴ میلیون و ۵۰۰ هزار مترمکعب و در خراسان جنوبی ۱۷۱ هزار متر مکعب مصرف بود.

وی ادامه داد: پس از شیوع کرونا و اعمال محدودیت‌ها از اوایل اسفندماه ۹۸ مصرف این گاز به ۱۴ میلیون هزار مترمکعب در کشور و ۱۵۱ هزار مترمکعب در استان کاهش یافت.

مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی خراسان جنوبی بیان کرد: با شیوع ویروس کرونا و ایجاد محدودیت‌ها میزان مصرف CNG یک درصد افزایش داشته و پس از برداشت محدودیت‌ها در اردیبهشت ماه ۹ درصد افزایش داشته و در نهایت در خردادماه ۸ درصد افزایش با توجه به نرم مصرف خودروها داشته است.

مردانی ادامه داد: تامین و توزیع سوخت با توجه به پهناوری استان، سخت بوده و نیاز سه میلیون و ۵۰۰ هزار لیتری سوخت استان به جز فروش‌های مرزی و نیروگاه گازی از مبادی مختلف شامل؛ رفسنجان، بندرعباس، اصفهان، یزد و تربیت حیدریه و از طریق نفتکش‌های زمینی تامین می‌شود.

وی با بیان اینکه ۱۱۱ جایگاه سوخت در استان وجود دارد که از این تعداد ۲۴ جایگاه سی ان جی و گاز مایع است، تصریح کرد: ۳۷۹ فروشنده تک مجاز نیز عرضه فرآورده‌های نفتی روستاها را برعهده دارند و ۹۰۰ مصرف کننده عمده سوخت در استان داریم که باید سوخت آنان را تامین کنیم.

مردانی با بیان اینکه سال گذشته ۵۷۷۵ نفر ساعت آموزش ایمنی، فنی، عملیاتی و نظارتی در شرکت انجام شد و در سه ماهه امسال نیز ۱۳۷۹ نفر ساعت آموزش برگزار شده است، افزود: در بحث نظارت بر توزیع عادلانه فرآورده‌های نفتی در سطح استان رویکرد پیشگیرانه دنبال می‌شود.

وی تصریح کرد: استفاده از سامانه‌های الکترونیکی، ابزار مناسبی برای نظارت بوده و اکنون هشت سامانه در راستای قاچاق سوخت و نظارت بر توزیع فرآورده‌های نفتی در استان فعال است.

مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی خراسان جنوبی بیان کرد: سیستم کنترل سوخت در مرز، توزیع نفت گاز، نفت سفید و گاز مایع، سامانه هوشمند توزیع بنزین، سامانه عملکردی برای خودروهای دیزلی و نفت گاز و سیستم تجارت آسان از جمله سامانه‌های الکترونیکی فعال در استان هستند.

مردانی ادامه داد: در سه ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذسته، به دلیل شیوع کرونا و اجرای مصوبه اعمال معافیت پرداخت نرخ تعادلی برای ۲۰۰ لیتر سوخت کامیون‌های حمل و نقل برون مرزی در جایگاه عرضه مرزی ۳۳ درصد و کنترل باک نیز ۷۹ درصد کاهش داشته‌ایم.

وی افزود: شهرستان‌های زیرکوه و درمیان نیازمند احداث جایگاه سی ان جی هستند و احداث جایگاه سی ان جی در شهرستان نهبندان نیز با اختصاص سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان آورده شرکت نفت و دو میلیارد تومان از طریق سرمایه گذار در حال انجام است.

مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی خراسان جنوبی بیان کرد: عرضه سوخت در مرز استان از طریق باک، فروش سهمیه مرزنشینان و فروش در جایگاه انجام می‌شود.

مردانی ادامه داد: سهمیه سوخت مرزنشینان کشور ماهیانه ۳۷ میلیون و ۵۰۰ هزار لیتر است که در سال ۹۸ نسبت به سال قبل از آن در بحث فروش سوخت مرزنشینان استان خراسان جنوبی ۳۲۴ درصد افزایش داشته‌ایم.

وی یادآور شد: بحث ثبت‌نام رایگان دوگانه سوز کردن خودروهای عمومی، وانت و تاکسی‌ها در سایت gci.nibc.ir در حال انجام است.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان جنوبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید