آتش‌سوزی تالاب بین‌المللی شادگان مهار شد


آتش‌سوزی تالاب بین‌المللی شادگان مهار شد

آبادان - ایرنا - رییس اداره حفاظت محیط زیست شادگان گفت:آتش‌سوزی در قسمت شرقی تالاب بین‌المللی شادگان پس از 2 ساعت تلاش آتش‌نشانان خاموش شد.

رحیم مجدمی دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: پنج هکتار از نیزارهای خشک تالاب بین‌المللی شادگان در آتش سوخت.

وی با بیان اینکه آتش‌سوزی در قسمت خشک تالاب در منطقه سه راهی خور دورق اتفاق افتادافزود:در پی این حادثه از شهرداری شادگان درخواست اعزام تیم‌های آتش‌نشانی شد و ۲ دستگاه خودروی آتش‌نشانی به محل اعزام شدند.

مجدی گفت:طبق بررسی اولیه به دلیل خشک بودن منطقه به حیات وحش تالاب آسیبی وارد نشده است ضمن اینکه علت آتش‌سوزی از سوی کارشناسان در حال بررسی است.

تالاب شادگان در سال ۱۹۷۵ میلادی ( ۱۳۵۴ شمسی ) در کنوانسیون رامسر ثبت شد اما سدسازی و رعایت نشدن نیاز آبی تالاب، تخلیه پساب‌های آلوده‌ای چون مزارع نیشکر، پرورش ماهی و فولاد خوزستان، تغییر کاربری برای ساخت کارخانه فولاد شادگان، عبور لوله‌های نفتی، فعالیت ۳۰ واحد پتروشیمی و تخلیه زباله‌های شهری و روستایی، این تالاب منحصربه‌فرد را از سال ۱۹۹۳ میلادی(۱۳۷۲) وارد فهرست قرمز تالاب‌های بین‌المللی (فهرست مونترو) کرده‌ است.

تالاب شادگان در منتهی الیه رودخانه جراحی و رابط میان این رودخانه و خلیج فارس، وسیع‌ترین تالاب کشور است که از طریق خورهای متعدد به خلیج‌فارس متصل می‌شود و با داشتن آب شیرین، لب‌شور و آب‌شور، محیطی مناسب برای زیست انواع آبزیان، پرندگان، جوندگان و حیوانات اهلی و وحشی است.

این تالاب در فصل پاییز محل زیست انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی مهاجر از مناطق سردسیر سیبری، روسیه، آسیای میانه و مناطق داخلی ایران است و به دلیل هوای معتدل در فصل زمستان محل زیست بیش از ۱۱۰ گونه گیاهی، ۱۷۴ گونه پرنده بومی و مهاجر شامل گیلان شاه و اردک مرمری، ۳۶ گونه پستاندار، سه گونه دوزیست و ۹ گونه خزنده است.

تالاب بین‌المللی شادگان در ۱۰۵ کیلومتری جنوب اهواز قرار دارد و از شمال به شادگان، از جنوب به رودخانه بهمنشیر، از غرب به جاده دارخوین، آبادان و آب‌های خورموسی محدود می‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خوزستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)