کارشناس بورس: کمک دولت مهمترین عامل در رشد بازار سرمایه است


کارشناس بورس: کمک دولت مهمترین عامل در رشد بازار سرمایه است

ارومیه- ایرنا- کارشناس بازار بورس در ارومیه با بیان اینکه دولت نقش بسزایی در رشد بورس و حرکت در مسیر جهش تولید داشته است، گفت: دولت با برخی از تحریک کننده ها به کمک رشد بورس آمده که یکی از اساسی‌ترین این محرک‌ها، کاهش نرخ بهره بانکی بود که سرمایه‌های فراوانی را از بانک روانه‌ بازار سرمایه کرد.

محمد برهانی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا دلیل دیگر در رشد بورس را به محرک‌هایی همچون نرخ تسعیر ارز مرتبط دانست و اظهار داشت: نرخ تسعیر ارز در صنایعی همچون بانکی‌ها، فلزات اساسی، صنایع شمیایی و پتروشیمی تاثیر بسزایی دارد و سبب رشد درآمدی این صنایع و بالا رفتن ارزش سهام آن‌ها در بورس می‌شود.

وی مصاحبه‌های خبری شخص رییس جمهوری و وزرای اقتصادی دولت در حمایت از بازار سرمایه را بسیار مثبت دانست و افزود: دولت تدبیر و امید به نقش بورس در توسعه اقتصادی کشور واقف است و می‌داند که در شرایط تحریم، این بازار سرمایه است که چرخ اقتصادی تولید را به حرکت در می آورد.

این کارشناس بازار سرمایه عرضه شرکت‌های بزرگ دولتی در بورس را نشانگر عزم دولت در عمل به شعار "جهش تولید" دانست و گفت: تداوم این عرضه‌ها می‌تواند به عنوان یکی از اصلی ترین عوامل حفظ جریان رشدی بازار بورس در نظر گرفته شود.

وی با تاکید بر اینکه رهبر معظم انقلاب با دستور آزادسازی سهام عدالت، نقش کلیدی در توسعه کشور و رونق بورس ایفا کردند، اظهار داشت: سهامداران این بازار حجم جدیدی را پیش روی خود می‌بیند که با ورود به بورس، فرهنگ بازار سرمایه و سرمایه‌گذاری در این بازار را خواهند آموخت.

برهانی، بورس را یکی از ابزارهای تامین مالی از کف جامعه برای انجام کارهای بزرگ عمرانی، صنعتی، توسعه زراعی، ارتباطات و سایر صنایع عنوان کرد و ادامه داد: ضریب نفوذ بورس در ایران کمتر از پنج درصد است و این در حالی است که این ضریب نفوذ در کشورهای توسعه یافته تا ۷۰ درصد می‌رسد، این موضوع بیانگر آن است که این بازار در ایران کشش ورود هرچه بیشتر افراد را دارد.

وی با بیان اینکه رشد اخیر بورس را نباید حباب دانست، گفت: برخی از افراد که البته ارتباط چندانی نیز با بورس و بازارهای مالی نداشتند، این حرکت بورس را حبابی توصیف کردند بی آنکه نگاهی به تحولات بازارهای موازی داشته باشند.

کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: به نظر می‌رسد افرادی در داخل و خارج به دنبال ارائه یک چهره‌ ریسکی از بازار سرمایه هستند تا با سیاه نمایی مانع روند ادامه دار افزایش حضور در بازار سرمایه باشند.

وی ایجاد بسترهای لازم برای معاملات آنلاین در بازار سرمایه را ضروری دانست و اظهار داشت: طی روزهای اخیر ضعف این بستر که فعالان بازار سرمایه آن را با نام "هسته" می‌شناسند با مشکلات عدیده‌ای رو به رو و باعث شد تا بازار با شوک و واهمه برای ورود نقدینگی مواجه شود.

بورس در ماه های اخیر، رشد قابل توجهی را در کشور داشته و شاخص آن به بالاترین میزان خود که بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار واحد رسیده و انتظار می رود تا ۲ میلیون واحد نیز طی روزهای آتی برسد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان غربی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پیش‌ بینی قیمت طلا و سکه 8 اردیبهشت 1403 / التهاب طلا با لیدری طلای جهانی تخلیه شد