کشاورزان مبارزه با آفت زنجره را آغاز کنند


کشاورزان مبارزه با آفت  زنجره  را آغاز کنند

کرمانشاه- ایرنا- معاون حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با تاکید بر اینکه باغداران استان مقابله اصولی با آفت زنجره مو آغاز کنند، اعلام کرد: این آفت اگر در باغات انگور کنترل نگردد باعث کاهش عملکرد، کاهش عمر درخت و حتی مرگ آن می‌شود.

«کیومرث اکبری» روز یکشنبه به ایرنا گفت: آفت زنجره درخت مو آفتی خطرناک است که پوره های آن حداقل سه تا چهار سال در داخل خاک از شیره ریشه های گیاه میزبان تغذیه می کند و باعث ضعف و مرگ ریشه می گردد.

وی به نحوه کنترل آفت زنجره در تاکستانها پرداخت و افزود: کنترل این آفت با دو هدف اولی از بین بردن پوره ها روی ریشه و دوم جلوگیری از حمله پوره های جدید انجام می گیرد.

او در ادامه اظهار داشت: اقدامات کنترل آفت شامل کشتن پوره های داخل خاک با سموم مناسب به روش سم - آبیاری است و هرس کردن برای ازبین بردن تخم های سرشاخه های درخت که توسط زنجره ماده گذاشته شده است.

وی در ادامه زمان مناسب مبارزه شیمیایی و هرس را بسته به منطقه از اواخر اردیبهشت ماه تا اواسط مرداد متغییر دانست و افزود: معمولا در خردادماه و تیرماه انجام اقدامات و مراقبت در کنترل زنجره لازم است.

اوی اضافه کرد: در سم - آبیاری ترجیحا خاک پای درخت تا عمق ۱۰تا ۱۵ سانتیمتر کنار زده می شود و پوره های سن آخر زنجره جمع آوری می گردد و بعد از سم - آبیاری خاک همراه با کود حیوانی و شیمیایی سرجای خودش برگردانده می‌شود.

معاون حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی کرمانشاه هرس و حذف تخم های آفت در سرشاخه ها و شاخه ها را مهم دانست و تصریح کرد: باید دقت لازم برای حذف سرشاخه های آلوده و امحا صورت گیرد.

اکبری همچنین تقویت و آبیاری منظم تاکستان جهت احیا درختان بعد از کنترل زنجره را ضروری برشمرد.

وی روش های شیمیایی و غیر شیمیایی دیگری در صورت وجود تعداد حشره بالغ و نرم کردن خاک پای درخت، اصلاح خاک موقع کاشت و یخ آب زمستانه را از جمله برنامه های کنترل آفت اعلام کرد.

به گزارش ایرنا؛ در استان ۲ میلیون نفری کرمانشاه حدود ۱۲۵ هزار بهره بردار در بخش کشاورزی مشغول به فعالیت هستند.

این استان با بیش از ۹۵۰ هزار هکتار زمین کشاورزی و تولید سالانه چهار میلیون و ۲۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی، دامی و باغی یکی از قطب های کشاورزی کشور است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کرمانشاه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی