کشت نشایی در قم توسعه می‌یابد


کشت نشایی در قم توسعه می‌یابد

قم - ایرنا - معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: کشت نشایی محصولات مختلف به دلیل نیاز آبی کمتر و کاهش دوره برداشت در قم توسعه پیدا می‌کند.

محمدعلی سلامی روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا،‌ بیان کرد: کشت نشایی در محصولاتی که قابلیت استفاده از این روش‌ را داشته باشد،‌ زمان و هزینه تولید محصول را کاهش می‌دهد و به همین دلیل توسعه این روش کشت در اولویت برنامه‌های سازمان جهاد کشاورزی قم است.

وی افزود: میزان بهره‌وری در کشت‌نشایی افزایش می‌یابد و کشاورزان با استفاده از آب‌وخاک کمتر،‌ محصول موردنظر خود را تولید می‌کنند.

وی ادامه داد: اکنون در قم کشت نشایی محصولات مختلف همچون پنبه با نظارت کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی و استقبال خوب کشاورزان استان جریان دارد و این روش کشت عملکرد مطلوبی داشته است.

سلامی گفت: درکشت نشایی گیاه بیش از یک ماه در گلخانه با نیاز به آب کم و دور از آفات رشد می‌کند و سپس برای کشت در زمین‌های کشاورزی آماده می‌شود، به همین دلیل محصولات به‌دست‌آمده از این روش کشت، علاوه بر کمیت مناسب از کیفیت بالایی نیز برخوردار است.

وی با اشاره به این‌که کشت نشایی توان تولید محصولات مهمی همچون ذرت را در استان افزایش می‌دهد،‌ بیان کرد: استفاده از نشا برای توسعه کشت ذرت در مزارع استان است علاوه بر کوتاه کردن دوران تولید محصول، مقاومت آن را نیز در برابر تنش‌های محیطی همچون کم‌آبی کاهش می‌دهد.

وی ادامه داد: به دلیل مزیت‌های علمی و اقتصادی، توسعه کشت نشایی در قم بر اساس راهبرد تغییر الگوی کشت استان با استفاده از توان کارشناسی و فنی سازمان جهاد کشاورزی و همراهی کشاورزان به جد دنبال خواهد شد.

نزدیک به ۱۴ هزار تن در بخش کشاورزی قم مشغول فعالیت هستند؛ بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی قم را روستاییان استان تشکیل می‌دهند به‌نحوی‌که کشاورزی به‌تنهایی ۴۵ درصد اشتغال روستائیان در بخش‌های مختلف استان را به خود اختصاص داده است.

میزان متوسط تولید بخش کشاورزی استان قم در سال برابر ۸۰۵ هزار تن در زمینهٔ محصولات زراعی،‌ باغی،‌ دامی و شیلات است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قم

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بزرگداشت اکبر زنجان پور و دو جای خالی