عطاری متخلف در ارومیه پلمب شد


عطاری متخلف در ارومیه پلمب شد

ارومیه- ایرنا- سرپرست اداره فرآورده‌های طبیعی سنتی و مکمل غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی گفت: یک واحد عطاری متخلف در ارومیه پلمب و از ادامه فعالیت آن جلوگیری شد.

فرزاد صیادی‌فر روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این واحد متخلف بر اساس گزارش‌های مردمی مبنی بر فعالیت غیرمجاز عطاری تولیدکننده داروهای گیاهی و ترکیبات دست‌ساز بدون مجوز و با ادعاهای موهوم درمانی در شهر ارومیه مورد رصد قرار گرفت که کارشناسان اداره فرآورده‌های طبیعی سنتی و مکمل این معاونت با همکاری پلیس و بازرسی اصناف با این واحد متخلف برخورد کردند.

وی اظهار داشت: با انجام تحقیقات و بررسی‌های کارشناسی مشخص شد که این واحد عطاری در زمینه تهیه و توزیع انواع قرص‌ها و پودرهای نامشخص و غیر مجاز با ادعای درمان کم خونی، چاقی، لاغری فعالیت می کند.

سرپرست اداره فرآورده‌های طبیعی سنتی و مکمل غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی بیان کرد: در بازرسی قضایی از این واحد ۱۳ هزار و ۹۵۲ قلم داروی دست ساز، قاچاق و تاریخ گذشته به ارزش ریالی ۱۰۰ میلیون ریال کشف و واحد متخلف با درخواست معاونت غذا و دارو و دستور دادستانی پلمب و به مرجع قضایی ارجاع شد.

وی ادامه داد: معاینه، تجویز و عرضه هر گونه دارو، قرص و انجام کارهای درمانی مانند انجام حجامت، جا انداختن مفصل، درمان سوختگی در عطاری‌ها مجاز نیست و دخالت در امور پزشکی محسوب می‌شود.

صیادی فر اضافه کرد: عطاری‌ها به عنوان فروشندگان گیاهان دارویی تنها مجاز به عرضه گیاهان دارویی به صورت خشک و مفرده و نیز عرضه عرقیات گیاهی دارای پروانه ساخت از سازمان غذا و دارو هستند.

وی اظهار داشت: این واحدها هیچ‌گونه مجوزی برای ترکیب چندین گیاه دارویی با یکدیگر و فروش داروهای گیاهی ترکیبی را ندارند و در صورت مشاهده، برخورد قانونی جدی با این واحدها انجام می‌پذیرد.

وی ادامه داد: مراکز غیرمجاز طب سنتی با تبلیغات اغواکننده و بسیار گران قیمت به سلامت مردم آسیب می‌زنند و سیاست ما توسعه طب سنتی در چارچوب سیاست‌های کلی نظام سلامت و جلوگیری از این تخلف‌هاست.

سرپرست اداره فرآورده‌های طبیعی سنتی و مکمل غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی گفت: برخی مراکز طب سنتی در استان وجود دارد که به صورت غیرمجاز یا به صورت مراکز توصیه‌ای به درمان مراجعه‌کنندگان با ساخت ترکیبات چند گیاه دارویی اقدام می کنند که این اقدام نیز تخلف است.

صیادی فر بیان کرد: طب ایرانی سنتی مکمل طب رایج است و می‌تواند بسیاری از بیماری‌ها که به صورت کامل در طب رایج درمان نمی‌شود را درمان کند.

به گزارش ایرنا و بر اساس سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب در حوزه سلامت و در بندهای ۱۲-۲ و ۱۲-۴ نظارت بر خدمات طب سنتی به ‌عهده وزارت بهداشت است و استانداردسازی و روزآمد کردن روش‌های طب سنتی و ایرانی را باید وزارت بهداشت انجام دهد و به این منظور مردم باید فقط به مراکز مجاز طب سنتی مراجعه کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان غربی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


طلاق روناک یونسی از شوهر دومش ! / خانم بازیگر در کانادا مطلقه شد + عکس شوهران اول و دوم !