انتشار کتاب الکترونیکی «کیهان‌کاوی با چشم هابل»


انتشار کتاب الکترونیکی «کیهان‌کاوی با چشم هابل»

دبیرکانون نجوم آماتوری دانشگاه فردوسی مشهد گفت: کتاب الکترونیکی «کیهان‌کاوی با چشم هابل» را به مناسبت سی سالگی تلسکوپ هابل به صورت رایگان منتشر کردیم.

سید محمد جواد فیاض در گفت وگو با ایسنا در خصوص کتاب «کیوان کاوی با چشم هابل»، اظهار کرد: در اواخر سال ۹۸ خبری در رابطه با قابلیت جدید سایت ناسا منتشر شده بود. در این سایت قابلیتی به‌وجود آمد که شما با دادن تاریخ تولد خود به سایت می‌توانستید تصویری که در روز تولد شما توسط تلسکوپ هوایی هابل ثبت شده بود را ببینید. ما تمام این اطلاعات و داده‌های سایت ناسا را به صورت خاص گرفتیم و در ابتدا آن‌ها را به کمک یک تیم ۱۳ نفره شامل ۱۰ نفر مترجم و سه نفر ویراستار و هماهنگ کننده به صورت کامل ترجمه کردیم و ادیت‌های نگارشی و علمی لازم را اعمال کردیم.

وی افزود: در روز نجوم یعنی اوایل تیرماه تمام این اطلاعات را به وسیله ربات تلگرام انجمن نجوم منتشر کردیم و ظرف سه هفته این مطلب نزدیک به ۳۰۰۰ بازدید و ربات تلگرامی ما نزدیک به ۳۵۰۰ بازدید داشت. تمام این اطلاعات که در ابتدا توسط ربات منتشر شده بود، پس از بررسی مجدد و بازبینی مطالب در قالب یک کتاب منتشر شد.

دبیرکانون نجوم آماتوری دانشگاه فردوسی مشهد گفت: این کتاب حدودا شامل عکس است که توضیحات فارسی در رابطه با عکس در آن داده شده و لینک کوتاهی افراد را به سایت اصلی ناسا و توضیحات بیشتر هدایت می‌کند. این کتاب را در سه ماه و ربات را در یک ماه منتشر کردیم. در بدنه اصلی کتاب، از صفحه پنجم کتاب الی آخر، در سمت راست کتاب عکس و در سمت چپ اسم عکس، توضیحات اجمالی و لینک کوتاه سایت ناسا را مشاهده می‌کنید. تمامی این عکس‌ها توسط تلسکوپ فضایی هابل گرفته شده و در چندماه گذشته سالگرد سی سالگی فعالیت‌های این تلسکوپ بوده و این کتاب و موارد مشابه آن برای جشن گرفتن سی سالگی هابل بود.

هدف ما علاقه‌‎مند کردن مردم به نجوم است

فیاض خاطر نشان کرد: هابل دریچه‌ جدیدی رو به نجوم، عکاسی آسمان و کیهان باز کرد و تمام نجومیان از طریق هابل به عکاسی نجومی روی آورده‌اند. هدف ما بیشتر این بود تا بستر و منبعی را ایجاد کنیم تا علاقه‌مندان به نجوم به این صورت بتوانند با فعالیت‌های تلسکوپ هابل آشنا و علاقه‌مند به نجوم شوند. این کتاب به صورت کاملا رایگان در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفت و تاکنون بازخوردهای خیلی خوبی داشته است.

می‌خواهیم نجوم را به میان مردم بیاوریم

دبیرکانون نجوم آماتوری دانشگاه فردوسی مشهد ادامه داد: رسالت، وظیفه اصلی و شعار نجوم آماتوری در سراسر جهان «نجوم را به میان مردم بیاوریم» است. زیرا معمولاً تمام کانون‌های نجوم آماتوری یک ترویج علمی هم در کنار فعالیت‌های خود دارند، به این معنی که مفاهیم و مطالب علمی را به ساده ترین زبان ممکن بیان کنند. وظیفه اصلی نجوم آماتوری هم همین است تا مفاهیم را به گونه‌ای بیان کند تا عموم مردم هم قادر به درک آن‌ها باشند و از آنجایی که ما انجمنی دانشگاهی هستیم تمرکز خود را بر دانشجویان قرار داده‌ایم اما مواقعی هم بوده مانند خورشید گرفتگی اخیر که عموم مردم هم برای بازدید به ما پیوستند.

فیاض در رابطه با تأسیس این کانون عنوان کرد: حدود سال ۱۳۷۸ پوریا ناظمی که یکی از بزرگان نجوم آماتوری ایران است کانون نجوم دانشگاه فردوسی را تأسیس کرد و تا کنون این کانون افتخارات زیادی را کسب کرده است. در سال ۱۳۹۵ دانشجویان در مسابقه ‌ماراتن کشوری مصری که یک مسابقه رصدی نجوم است شرکت کردند و مقام سوم کشور را بدست آوردند.

وی در رابطه با نحوه عضویت و فعالیت در کانون نجوم، بیان کرد: عضویت در کانون نجوم به دو صورت انجام می‌شود. روش اول این است که دانشجویان می‌توانند از طریق پرتال شخصی دانشجویی وارد بخش فرهنگی اجتماعی شده و سپس در بخش عضویت در تشکل‌های دانشجویی، در قسمت کانون‌های فرهنگی درخواست عضویت خود را برای عضویت در کانون نجوم اعلام کنند.

دبیرکانون نجوم آماتوری دانشگاه فردوسی مشهد عنوان کرد: عضویت از طریق پرتال یک مزیت دارد که در زمان انتخابات برای شورای مرکزی کانون دانشجویان می‌توانند اعلام کاندیداتوری کنند و به صورت رسمی عضو کانون نجوم شوند. از جمله مزیت‌های دیگر عضویت در کانون، توانایی استفاده از بخش‌های رصد، کلاس‌های آموزشی و... است. اکثریت فعالیت‌ کلاس‌های ما به جز برگزاری کلاس‌ها به صورت رایگان است، ما هر هفته درروزهای سه شنبه‎ ساعت ۶ تا ۷ جلسات هفتگی برگزار می‌کنیم. این جلسات در زمان بازگشایی کلاس‌های دانشگاه به صورت حضوری و از بعد عید هشت جلسه به صورت آنلاین برگزار شده است و قدیمی‌ترین جلسات نجوم ایران را ما برگزار می‌کنیم.

دبیرکانون نجوم آماتوری دانشگاه فردوسی مشهد در رابطه با فعالیت‌های نشریه این مجموعه با نام «شباهنگ»، اظهار کرد: تا امروز هفت شماره از این نشریه منتشر شده است و هر سال که ما به مسابقه نشریات دانشگاهی کشور می‌رویم مقام آورده‌ایم. این نشریه از پاییز ۹۴ منتشر شده است و تقریباً چندین مقام کشوری از لحاظ محتوا و طراحی کسب کرده است. این نشریه، یک نشریه بین رشته‌ای است زیرا مطالبی شامل علوم پایه، فنی مهندسی و علوم محض را در آن ترکیب کرده‌ایم. دسترسی به نشریه به صورت چاپی و الکترونیکی کاملا رایگان است و با آغوشی باز از کسانی که علاقه‌مند به نوشتن در نشریه باشند استقبال می‌کنیم.

وی در رابطه با فعالیت‌های مجموعه در زمان تعطیلی دانشگاه و برگزاری کلاس‌ها به صورت مجازی بیان کرد: در این مدت زمان، ما فیلم‌های آموزشی کوتاهی در رابطه با نجوم را ترجمه و به صورت رایگان از طریق کانال تلگرام مجموعه منتشرکردیم. یک فعالیت دیگر مجموعه در این دوران که بسیار هم مورد استقبال بود، منتشر شدن ۹ شماره پادکست بود که این پادکست‌ها در حال حاضر تحت عنوان موضوعی به نام سیارک‌ها منتشر می‌شود و تمام بحث آن در رابطه با شناخت سیارک‌ها، منشأ آن‌ها، شیوه نام گذاری و... است. انگیزه تولید این پادکست‌ها هم منتشر شدن شایعاتی در رابطه با برخورد سیارات با زمین و از این قبیل اخبار غلط بود. آخرین قسمت این مجموعه پادکست هم تا چند هفته دیگر و در قالب یک جمع بندی برای قسمت‌های قبل منتشر خواهد شد.

فیاض اظهار کرد: یکی دیگر از فعالیت‌های این مجموعه تولید اینفوگرافیک با موضوع تازه‌ها و مطالب داغ نجومی مانند خورشید گرفتگی اخیر است. در روزهای گذشته چهار تصاویر گرفته شده توسط اعضاء کانون به عنوان عکس‌های برگزیده پروژه جهان در شب یا (توان) منتخب شده است و بر روی سایت بین‌المللی این مجموعه قرار گرفته است. یکی از عکس‌هایی که در شماره ۶ مجموعه شباهنگ چاپ شد، رتبه سوم در زمینه عکاسی را در میان تمام نشریات کشور کسب کرده است که افتخار بسیار بزرگی برای نشریه شباهنگ است. حضور برای عموم افراد جامعه در فعالیت‌های هفتگی ما رایگان و آزاد است اما برای برنامه‌های رصد مجموعه ما فقط می‌توانیم میزبان دانشجویان باشیم.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رابطه جنسی زیر دوش آب در حمام با همسر خوب است یا بد؟