اصلی‌ترین دلیل کاهش رشد جمعیت مسائل فرهنگی است


اصلی‌ترین دلیل کاهش رشد جمعیت مسائل فرهنگی است

نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی گفت: با نگاهی به نتایج پژوهش‌ها درمی‌یابیم که بسیاری از افرادی که فرزند ندارند یا دارای یک فرزند هستند از وضع مالی مناسبی برخوردار هستند اما اعتقاد به فرزند آوری ندارند، بنابراین اولین و اصلی‌ترین دلایل کاهش رشد جمعیت مسائل نگرشی و فرهنگی است.

فاطمه محمدبیگی در گفتگو با ایسنا، با اشاره به افزایش مجردین در کشور اظهار کرد: در حال حاضر حدود ۱۹ میلیون جوان در سن ازدواج داریم، عدم برنامه‌ریزی مناسب در کنار تغییرات فرهنگی باعث شده که جوانان به تجرد تمایل پیدا کنند.

وی افزود: ترویج ازدواج سفید از سوی غرب و غرب‌زده‌ها، بیکاری، عدم تأمین مسکن جوانان، نبود مشوق‌های اجتماعی و اقتصادی، بی‌سامانی در وزارت ورزش و جوانان و ترویج سبک‌های نامتعارف و غیرشرعی در شبکه‌های اجتماعی رسانه‌ای و مجازی نیز باعث شده که جوانان کمتری تمایل به ازدواج داشته باشند.

نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اگر این جوانان متأهل شوند، شاهد شورونشاط، عشق همسری، افزایش جمعیت نوزادان و کودکان زیر پنج سال در کشور خواهیم بود که درنتیجه آن چهره ایران شاداب و زیباتر می‌شود.

وی افزود: در حال حاضر رشد جمعیت به ازای هر خانواده بین ۱/۶ تا ۱/۸ فرزند است، با نگاهی به نتایج پژوهش‌ها درمی‌یابیم که بسیاری از افرادی که فرزند ندارند یا دارای یک فرزند هستند از وضع مالی مناسبی برخوردار هستند اما اعتقاد به فرزند آوری ندارند، بنابراین اولین و اصلی‌ترین دلایل کاهش رشد جمعیت مسائل نگرشی و فرهنگی است.

محمدبیگی یادآور شد: افزایش ناباروری در اثر سبک زندگی غربی، تغذیه نامناسب، افزایش اشتغال و سطح تحصیلات بانوان، عرف اشتباه دو فرزند کافی است، نگرش منفی به فرزند آوری به دلیل اشاعه فرهنگ خودمحوری و اومانیسم در جهان و نگاه هزینه‌ای به فرزند ازجمله دلایل فرهنگی عدم تمایل به فرزند آوری است درحالی‌که فرزندان مهم‌ترین سرمایه‌های اجتماعی جامعه محسوب می‌شوند.

وی افزود: دلایل معیشتی، عوامل اجتماعی و اقتصادی ازجمله دلایل عدم تمایل به ازدواج و بالا رفتن سن ازدواج است بنابراین بعد از مسائل فرهنگی، برنامه‌های اقتصادی، سیاست‌های تهدیدی یا تشویقی جمعیت دولت‌ها دارای اهمیت است.

نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: گل به خودی در این زمینه زیاد است، دولتی که می‌خواهد یارانه نوزادان تازه متولدشده را قطع کند نمی‌تواند از مردم مطالبه جمعیتی داشته باشد؛ عدم آینده‌نگری و دوراندیشی، عدم نگاه سرمایه‌ای و اقتصادی به فرزندان و نگرش هزینه‌ای صرف به مقوله جمعیت باعث ورشکستگی اقتصادی شدید کشورهای با رشد کم‌جمعیت در دهه‌های بعد خواهد شد.

وی افزود: در برهه‌ای از زمان سیاست‌های جمعیتی در کشور موفق عمل کرد، در دهه ۶۰ بیشترین موفقیت در کاهش جمعیت را داشتیم چراکه سیاست‌های تنظیم خانواده با سرعت و با بودجه‌های سه برابری اجرا می‌شد به‌طوری‌که ظرف هفت سال مسیری که برای سی سال طراحی‌شده بود را طی کردیم و از سازمان ملل تنها جایزه جهانی کنترل جمعیت را دریافت کردیم.

محمدبیگی یادآور شد: قرار بود طی سه تا چهار دهه از حدود ۶ تا هفت فرزندی به چهار فرزندی برسیم که بسیار زودتر یعنی در سال ۷۲ به آن رسیدیم، در آن سال‌ها باید در تنظیم خانواده تجدیدنظر می‌شد اما متأسفانه رصدی صورت نگرفت تا سال ۹۳ برای اقدامات کنترل جمعیت برای کارکنان بهداشتی و درمانی کارانه در نظر گرفته و عملاً یارانه به بخش تنظیم خانواده و عقیم‌سازی زنان و مردان اختصاص داده می‌شد.

درگیر نوعی جنگ جمعیتی هستیم

وی بیان کرد: اجرای سیاست‌های جمعیتی بیشترین تأثیر را در کشور ما داشته است به‌طوری‌که هنوز مردم ما شعار دو فرزند کافی است را در ذهن خود حک‌شده می‌بینند، در حال حاضر آیین‌نامه‌های اجرایی و پروتکل‌ها در تعدادی از دستگاه‌های اجرایی کشور نیز مطابق با تغییر سیاست‌های جمعیتی تشویقی نیست و تقویت فرزند آوری سخت شده است.

نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک خاطرنشان کرد: متأسفانه علیرغم شروع تذکرهای جمعیتی از سال ۸۵، تذکرات مکرر رهبر انقلاب از سال ۸۸ و ابلاغ سیاست‌های کلی جمعیتی در سال ۹۳ هنوز شاهد اجرای برخی طرح‌های تنظیم خانواده صرفاً با تغییر عنوان و تیتر هستیم، این به معنای ضعف یا عدم اجرای درست سیاست‌ها در بدنه اغلب وزارتخانه‌ها است.

وی بیان کرد: متأسفانه ما درگیر نوعی جنگ جمعیتی دارای پایه‌ریزی گسترده پنهانی در پنتاگون آمریکا و سران صهیونیسم بین‌الملل هستیم که اسناد آن در برخی کتاب‌ها ذکرشده است، درمجموع با ارگان‌هایی بین‌المللی مانند سازمان بهداشت جهانی رشد جمعیت جهان کنترل می‌شود و اغلب تلاش بر کنترل کشورهای جهان سوم و مسلمان‌ها دارند؛ اما این مسئِله نافی اثرات تغییر الگوی اجتماعی و فرهنگی ملل مختلف جهان نیست و گسترش فرهنگ تجرد زیستی و تغییرات متعدد اجتماعی و اقتصادی در کشورها مهم هستند و البته اغلب هدایت‌شده‌اند.

محمدبیگی خاطرنشان کرد: سی سال را ازدست‌داده‌ایم و عملاً چهار تا پنج سال فرصت استفاده از پنجره جمعیتی را داریم، باید حوزه جمعیت را یک جا، با مدیریت یکسان با بخش‌های مختلف سازمانی و وزارتخانه‌ای و همه‌جانبه ببینیم، چاره‌ای جز اجماع و نشان دادن چهره کریه کم‌فرزندی و عوارض مختلف سلامتی، اجتماعی، اقتصادی و تمدنی آن برای مسئولان برنامه‌ریز نداریم.

بعد از ۱۴۲۰ با مشکل جمعیت مواجه می‌شویم اگر...

وی تصریح کرد: اگر جمعیت متأهل در سن باروری در چهار سال آینده برای فرزند آوری اقدام کنند و امکان ازدواج جوانان فراهم شود ما می‌توانیم از فرصت پنجره جمعیتی حاضر استفاده کنیم، اگر این امر محقق شود، سال‌های بعد از ۱۴۲۰ قادر به مدیریت پدیده سالمندی، مشکلات ورشکستگی اقتصادی، بیمه‌ها، معضلات اجتماعی و جامعه‌شناختی آن زمان خواهیم بود.

نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک تأکید کرد: متأسفانه برخوردهای سیاسی با حوزه تخصصی جمعیت آسیب زیادی به برخورد منطقی با این مسئله زده است به‌طوری‌که دولتی با دولت دیگر با رویکرد جناحی سیاست‌های تشویقی جمعیت را غیر کارشناسی می‌خواند و ظرف هفت سال چنان ضربه‌ای به پیکره رشد جمعیت می‌زند که تا حداقل ۴۰ سال آینده باید منتظر پیامدهای منفی آن باشیم و اثر آن حداقل در بیش از سه نسل پابرجا خواهد بود.

وی عنوان کرد: چگونگی برخورد با یارانه موالید، مرخصی زایمان و شیردهی، مشوق‌های اقتصادی و اجتماعی جمعیت باید باسیاست‌های کلان نظام تنظیم شود نه سلیقه حزبی و جناحی.

محمدبیگی با اشاره به پایه‌گذاری کمیسیون جمعیت و خانواده در مجلس، بیان کرد: اتخاذ تصمیم‌های قانونی و نظارت بر قوانین در جهت افزایش منطقی جمعیت و ارتقا و تعالی جمعیتی در کشور مطابق با فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی برای حفظ و اقتدار نهاد اساسی خانواده به‌عنوان پایه‌ای‌ترین عنصر تشکیل‌دهنده جامعه دارای اهمیت است، بنابراین این فراکسیون نیز بر اساس آینده‌نگری و پژوهش‌ها به‌منظور استفاده از پنج سال آخر فرصت پنجره جمعیتی برای کنترل بحران جمعیت و حفظ توازن اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی جامعه ایرانی تأسیس می‌شود.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قزوین

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


سانسور تصویر غلامرضا تختی در بنرهای شهرداری تهران/ عکس