مکرون از تل آویو خواست از طرح الحاق صرف نظر کند


مکرون از تل آویو خواست از طرح الحاق صرف نظر کند

رئیس جمهوری فرانسه از رژیم صهیونیستی خواست از اجرای طرح الحاق سرزمین‌های فلسطینی به سرزمین‌های تحت کنترل خود صرف نظر کند.

مکرون از تل آویو خواست از طرح الحاق صرف نظر کندبه گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما به نقل از خبرگزاری فرانسه، امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، روز جمعه از رژیم صهیونیستی خواست از اجرای طرح الحاق سرزمین‌های فلسطینی به سرزمین‌های تحت کنترل خود صرف نظر کند.
الیزه (نهاد ریاست جمهوری فرانسه) روز جمعه در بیانیه‌ای برای اولین بار اعلام کرد: امانوئل مکرون از نخست وزیر اسرائیل، بنیامین نتانیاهو خواسته است هرگونه برنامه الحاق سرزمین‌های فلسطین را رها کند زیرا این کار به گفته رئیس جمهور فرانسه، به صلح در منطقه آسیب می‌رساند.

بر اساس این گزارش، مکرون در گفتگوی تلفنی با بنیامین نتانیاهو، تعهد فرانسه به صلح در خاورمیانه را گوشزد کرد، اما از وی خواست از انجام هرگونه اقدام برای الحاق سرزمین‌های فلسطین خودداری کند. وی تأکید کرد: چنین اقدامی، خلاف قوانین بین المللی است و احتمال اجرای راه حل دو کشوری برای حل مناقشه اسرائیل و فلسطین را که مستلزم تشکیل کشور مستقل و دارای حاکمیت فلسطین در مرز‌های سال ۱۹۶۷ به پایتختی قدس شرقی است و همچنین برقراری صلح عادلانه و پایدار بین اسرائیلی‌ها و فلسطینی هاست، به خطر می‌اندازد. طبق توافق منعقد شده بین نتانیاهو و رقیب سابق وی، بنی گانتس، دولت ائتلافی آن‌ها می‌تواند در مورد طرح صلح آمریکا برای خاورمیانه تصمیم بگیرد که به طور مشخص اجرای طرح الحاقِ بخشی از کرانه باختری رود اردن به اراضی اشغالی در آن قید شده است.
نتانیاهو نیز در این گفتگو اعلام کرد: فرمول‌های گذشته بیش از ۵۳ سال به شکست منجر شده است و تکرار آن‌ها منجر به ناکامی دیگری خواهد شد. وی افزود: طرح صلح دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا شامل ایده‌های جدیدی است که امکان پیشرفت واقعی را فراهم می‌کند و اسرائیل، آماده ورود به مذاکرات در این خصوص است. به گفته نتانیاهو، امتناع فلسطین از مذاکره در مورد این طرح صلح و برنامه‌های قبلی، چیزی است که مانع پیشرفت است.
ژان –ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه، پیشتر در اواخر ماه ژوئن به اسرائیل در خصوص چنین الحاقی هشدار داده و گفته بود این کار بر روابط اسرائیل با اتحادیه اروپا تأثیر منفی می‌گذارد. رئیس دستگاه دیپلماسی و سیاست خارجی کشور فرانسه تاکید کرده پاریس آماده است در زمان مناسب، کشور مستقل فلسطینی را به رسمیت بشناسد. روز سه‌شنبه این هفته، فرانسه، آلمان، مصر و اردن، دوباره از طریق وزیران خارجه خود از اسرائیل خواستند، دست از اجرای این طرح بردارد. انگلیس نیز علیه این طرح، اعلام موضع و تاکید کرده است مقامات اسرائیلی فقط چند ماه یعنی تا زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا فرصت اقدام در این خصوص دارند چرا که جو بایدن، نامزد دموکرات ‌ها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا مخالف این طرح است.
الیزه در این بیانیه خاطر نشان می‌کند ما پیام صریحی به اسرائیل ارسال کرده ایم؛ یک پیام پیشگیرانه که با هماهنگی بوریس جانسون و آنگلا مرکل به تصویب رسیده است تا به بنیامین نتانیاهو بگوییم هیچ گونه اقدام الحاقی در سرزمین‌های فلسطینی انجام ندهد. نهاد ریاست جمهوری فرانسه تأکید کرد: اقدامات جدی پیش بینی شده است که نباید به علت امنیت، ثبات و حفظ امکان مذاکره برای رسیدن به یک راه حل عادلانه و پایدار به اجرا در آیند. الیزه با تأکید بر آنکه طرفدار راه حل دو کشوری است که قدس، پایتخت هر دوی آن‌ها باشد، تصریح کرد: تحقق این هدف با ایجاد ارتباط بین چند دهکده در کرانه باختری و احتمالاً در غزه توسط مجموعه‌ای از تونل‌ها و قطار‌ها ممکن نیست. الیزه خاطر نشان کرد: رئیس جمهور فرانسه برای احیای تلاش‌های بین المللی با هدف برقراری صلح بین فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها آماده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


همسر علی ضیا را می شناسید ؟! / حدس بزنید کیست ! + بیوگرافی و عکس عاشقانه!