قدر نشناسی مردم و جامعه سبب غیبت امام زمان(عج) است


قدر نشناسی مردم و جامعه سبب غیبت امام زمان(عج) است

حجت الاسلام والمسلمین اباذری با اشاره به روایتی از امام رضا(ع) که وجود امام را همچون آب در زندگی حیات بخش می‌دانند، گفت: قدر نشناسی مردم و جامعه سبب غیبت امام زمان(عج) است.

حجت الاسلام والمسلمین «محمود اباذری» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در قم، ضمن تبریک ایام پربرکت و با عظمت دهه کرامت به تبیین آیه «قُلْ أَ رَأَیتُمْ إِنْ أَصْبَحَ ماؤُکُمْ غَوْراً فَمَنْ یأْتیکُمْ بِماءٍ مَعینٍ» پرداخت و اظهار داشت: مسأله امامت و مهدویت از جمله مسائل اساسی دین به شمار می رود.

استاد مرکز تخصصی مهدویت تصریح کرد: در این آیه آمده است که بیندیشید، اگر آبی که دارید در زمین فرو رود، آن گاه چه کسی برای شما آبِ روان نمایان و قابل دسترس می آورد؟ یکی از دردهای بزرگ بشر، غفلت از نعمت های الهی است و خداوند در این آیه شریفه می فرماید: آیا به این مسئله فکر کرده اید که اگر همه چیز باشد، ولی آب نباشد چه اتفاقی می افتد؟

وی با بیان این که ظهر و تفسیر آیه درباره نعمت حیاتی آب است، خاطرنشان کرد: اما تأویل و بطن آیه بر اساس روایات متعدد، درباره مسئله ای بسیار حیاتی تر و مهم تر از آب است، و آن مسئله امام و اضطرار به حجّت است؛ همچنانکه از امام محمد باقر(ع) روایت شده است که «معنای آیه این است که بگو: بیندیشید، اگر امامتان غایب شد، به گونه ای که ندانید او کجاست، پس چه کسی امامی ظاهری برایتان خواهد آورد که اخبار آسمان ها و زمین و حلال و حرام خداوند را برای شما بیان کند؟».

حجت الاسلام والمسلمین اباذری با اشاره به ایام ولادت امام رضا(ع)، ایشان را یکی از تبیین کنندگان مقام واقعی امام دانسته و یادآور شد: امام رضا(ع) فرمودند: «مقصود از «ماؤکم»، ائمه علیهم السلام می باشند که آن ها ابواب اللّٰه هستند، «فمن یأتیکم بماء معین»، یعنی: چه کسی علم امام را برای شما خواهد آورد؟.

پژوهشگر امامت و کلام تصریح کرد: با تأمل در بطن آیه، به این نتیجه می رسیم که هشدارِ وقوع غیبت، از همان ابتدا داده شد که اگر مردم قدرِ ائمه علیهم السلام را ندانند، به بلای غیبت امام دچار خواهند شد؛ گرچه امت اسلام به هشدار های قرآن توجه نکرده و قدر اهل بیت را ندانستند و طبق سنت الهی به بلای عظیم غیبتِ امام دچار شدند امّا قطعاً این آیه شریفه برای ما در این دوان، پیام ها و نکات مهمی را در بر دارد.

وی با تأکید بر این که مردم و خانواده ها و به تبع آن، جامعه ما موجب تأخیر در ظهور امام هستند، گفت: طبق این آیه شریفه باعث و علتِ غایب شدن امام، خود مردم هستند، زیرا اگر خداوند بدون این که مردم نقشی داشته باشند حجّت خود را غایب کند، سؤال و اندیشیدن درباره این مسئله که اگر امامتان غایب شد، چه خواهید کرد؟ معنا ندارد.

عضو انجمن علمی مهدویت حوزه خاطرنشان کرد: قدرنشناسی مردم سبب غیبت شد و تا قدرشناس حقیقی حجّت خداوند نشویم، از ظهور خبری نخواهد بود؛ بنابراین، عالمان و خواص باید با تمام توان درباره توجه دادن مردم به جایگاه و ویژگی های امام و حقوقی که امام بر مردم دارد، بکوشند و از خسارت عظیم غیبت امام پرده بردارند.

وی با اشاره به این که باید در مسیر مهدوی شدن جامعه حرکت کنیم و تقصیر را به گردن دیگران نیاندازیم، گفت: ممکن است کسی بگوید: دیگران قدرنشناسی کردند و سبب غیبت او شدند؛ تقصیر ما چیست؟ در پاسخ باید گفت: اولاً خداوند متعال در هر زمان، بندگان خود را امتحان کرده و میزان ولایت و محبتِ آنان را می سنجد؛ برای مثال، با پای بندی به ارزش های دینی، اطاعت و پیروی از بزرگان دین، پرداخت خمس و زکات و... آن ها را می آزماید.

حجت الاسلام والمسلمین اباذری بیان داشت: یکی از حکمت های فریضه «خمس» همین موضوع است؛ به طور قطع امام زمان(عج) هیچ نیازی به خمس ندارد، اما چرا این حق برای ایشان قرار داده شد؟ بدیهی است که اگر از مال خود برای حضرت نگذریم، نمی توانیم ادعای محبت داشته باشیم، و یا از جان خود برای ایشان بگذریم.

وی عنوان کرد: ثانیا اگر کسی از این آزمون ها سربلند بیرون بیاید و جزء منتظران واقعی باشد، اجر و پاداش عظیمی، از جمله همراهی با اهل بیت(ع) در آخرت، خواهد داشت.

پایان پیام/694

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی