محکومیت ترور سردار سلیمانی در شورای حقوق بشر


محکومیت ترور سردار سلیمانی در شورای حقوق بشر

نمایندگان ونزوئلا، سوریه، کوبا و عراق در شورای حقوق بشر، اقدام آمریکا در ترور شهید سردار قاسم سلیمانی را محکوم کردند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صداوسیما ، به نقل از شبکه تلویزیونی المیادین، نماینده ونزوئلا در سخنرانی خود در نشست شورای حقوق بشر گفت: می‌خواهم از ارائه گزارش مربوط به اجرای عملیات ترور گزینشی و خارج از چارچوب قانونی با استفاده از پهپاد‌ها تشکر کنم. به ویژه که شاهد گسترش استفاده از پهپاد‌ها هستیم و ممکن است در سال‌های آینده، به طور فزاینده از آن‌ها استفاده شود.
نماینده ونزوئلا افزود: در سال ۲۰۱۸ از استفاده گسترده از پهپاد‌ها علیه نیکلاس مادورو رئیس جمهور ونزوئلا، آگاهی پیدا کردیم. بعضی گروه‌های تروریستی برای اجرای عملیات گسترده و پیشرفته با استفاده از ۱۲ فروند پهپاد مجهز به مواد منفجره، تلاش کنند. این نخستین بار بود که از پهپاد‌ها برای ترور رئیس جمهور یک کشور برخوردار از حق حاکمیت، با حمایت آمریکا استفاده می‌شد.
وی خاطر نشان کرد: ما همچنین می‌خواهیم عملیات ترور سپهبد قاسم سلیمانی از جمهوری اسلامی ایران را که به صورت غیرقانونی در ژانویه این ماه صورت گرفت، محکوم کنیم. این اقدام، نقض آشکار قوانین بین المللی انسانی و حقوق بشر بود.
سوریه: آمریکا مرتکب تروریسم دولتی شد
نماینده سوریه در شورای حقوق بشر سازمان ملل، تاکید کرد: اقدام آمریکا در ترور شهید سردار قاسم سلیمانی، تروریسم دولتی واشنگتن بود.

به گزارش شبکه تلویزیونی المیادین، نماینده سوریه در سخنرانی خود در نشست شورای حقوق بشر گفت: افزایش توسل آمریکا، اسرائیل و ترکیه به استفاده بیش از اندازه از پهپاد‌ها در تهاجم نظامی و تروریسم بین الملل در خارج از مرز‌های آنها، به علت سکوت شورای امنیت است که در برابر این اقدامات که صلح و امنیت بین المللی را تهدید می‌کند، بازدارندگی ایجاد نمی‌کند. این اقدام، نقض قواعد قوانین بین المللی و منشور ملل متحد است.
نماینده سوریه افزود: تفسیر‌هایی که این کشور‌ها برای توجیه جنایت هایشان مطرح می‌کنند، از جمله مبارزه با تروریسم یا به بهانه ماده ۵۱ منشور ملل، بدعت‌های حقوقی است که با اصل احترام به حق حاکمیت کشور‌ها و ممنوعیت استفاده از زور در روابط بین الملل تناقض دارد و باید در برابر تلاش برای مشروعیت بخشیدن به آن، با احتیاط برخورد کرد.
وی خاطر نشان کرد: گزارش گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد دستیابی گروه‌های تروریستی مرتبط با داعش و جبهه النصره به فناوری‌های پهپاد و استفاده از آن‌ها در سوریه، بیانگر سطح حمایتی است که این گروه‌ها از آن برخوردار می‌شوند که این موضوع نقض ماده ۲۴ منشور ملل متحد است که حمایت کشور‌ها از گروه‌های مسلحی را که مرتکب عملیات تروریستی می‌شوند، ممنوع کرده است. ترور سرلشکر قاسم سلیمانی که نقش آشکار در مبارزه با تروریسم داشت، با پهپاد آمریکایی جنایت تروریسم دولتی است که خطرناکتر از یک عملیات قتل هدفمند است. تلاش برای توجیه این عملیات با بهانه‌هایی که هیچ استناد قانونی ندارد، قابل قبول نیست.
مشروح سخنان نماینده عراق در نشست شورای حقوق بشر
نماینده عراق در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل گفت: عراق شکوائیه‌ای به مجمع عمومی و شورای امنیت درباره حملات آمریکا و ترور شهید سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس ارائه کرده است.
به گزارش شبکه تلویزیونی المیادین، نماینده عراق در شورای حقوق بشر در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو گفت هیئت عراق از گزارش گزارشگر ویژه سازمان ملل درباره موضوع بحث با وجود تاخیر در انتشار آن و زمان کوتاه ارائه شده برای رایزنی درباره آن با کشور‌های مربوطه، مطلع شد.
بیانیه عراق به شرح ذیل است:
اول اینکه عراق باردیگر تاکید می‌کند که دادن زمان کافی به کشور‌ها برای واکنش نشان دادن به تحقیقات مهم است.
دوم اینکه نیرو‌های ائتلاف بین المللی مبارزه با گروه‌های تروریستی داعش براساس درخواست عراق در دو نامه تشکیل شده است که در آن‌ها ماموریت‌های ائتلاف مشخص شده و بر حاکمیت عراق تاکید شده است.
سوم اینکه عراق شکوائیه‌ای به مجمع عمومی و شورای امنیت درباره حملات آمریکا و ترور فرماندهان نظامی عراقی و دوستان بلندپایه از یک کشور همسایه ارائه کرده است. این حملات به شهادت نایب رئیس سازمان بسیج مردمی عراق که یکی از تشکیلات نیرو‌های عراقی است و همراهانش
منجر شده است که نقض خطرناک حاکمیت عراق و شروط حضور نیرو‌های آمریکایی در عراق به شمار می‌رود. این اقدام تعرض به یک کشور مستقل دارای حاکمیت است.
چهارم اینکه عراق اقدام جمهوری اسلامی ایران به هدف قرار دادن اردوگاه‌هایی در خاک عراق را محکوم و به آن اعتراض کرده و آن را نقض حاکمیت عراق به شمار آورده و تاکید کرده است که اجازه نمی‌دهد خاک عراق به عرصه‌ای برای درگیری‌ها تبدیل شود.
پنجم اینکه مجمع عمومی سازمان ملل متحد تجاوز را در قطعنامه ۳۳۴۱ معرفی و در یکی از ماده‌های آن ذکر کرده است که حمله نیرو‌های مسلح یک کشور به منطقه یک کشور دیگر تجاوز به این کشور به شمار می‌رود.
در پایان، عراق این واقعیت‌ها را در اختیار گزارشگر ویژه قرار می‌دهد و تمایل دارد نظر او را بشنود.

کوبا: عملیات آمریکا، نقض منشور ملل متحد بود
نماینده کوبا در شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو، تاکید کرد: اقدام آمریکا در ترور شهید سردار قاسم سلیمانی، نقض منشور ملل متحد و نقض حاکمیت ملی عراق بود.
به گزارش شبکه تلویزیونی المیادین، نماینده کوبا در سخنرانی خود در نشست شورای حقوق بشر گفت: از گزارش مربوط به قتل با استفاده از پهپاد‌ها اطلاع پیدا کردیم. ما معتقدیم استفاده از پهپاد‌ها به این صورت، نقض آشکار منشور ملل متحد و نقض حاکمیت ملی کشور‌ها و تمامیت ارضی آنهاست.
نماینده کوبا افزود: این عملیات همراه با فرار از مجازات صورت می‌گیرد. باید سازوکار‌های مناسب زیر نظر شورای حقوق بشر و دادگاه بین المللی کیفری با هدف مقابله با این اقدامات که همراه با فرار از مجازات است، تدوین شود.

منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


قیمت افغانی افغانستان به تومان، امروز جمعه 21 اردیبهشت 1403