سیستان، با من بخند


سیستان، با من بخند

لذت نشاندن لبخند بر لب هم‌وطنانی که کیلومترها دورتر از اصفهان زخم بی‌توجهی و محرومیت و قهر زمین صورت‌شان را با لبخند بیگانه کرده آن‌قدر شیرین است که باید به افتخارش جشن گرفت؛ جشن هم‌پیوندی اصفهان با بِنت.

زمستان سال گذشته بود که سیلی خانمان‌برانداز مهمان ناخوانده چهار استان کشور از جمله اهالی سیستان و بلوچستان شد و رد پایش را با قطع راه ارتباطی بسیاری از روستاهای این استان از جمله بخش بِنت شهرستان نیکشهر، خسارت شدید به زیرساخت‌ها، کشاورزی، واحدهای مسکونی شهری و روستایی و قطع خطوط تلفن، آب و برق برجا گذاشت.

مدتی از این حادثه بنیان‌برافکن نگذشته بود که معاون فرهنگی شهردار اصفهان به عنوان رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران، پیشنهادی به این مجمع ارائه داد تا اثرات سوء تخریب منابع طبیعی و اموال مردم و تأملات روحی ناشی از آن بیش از این به بار محرومیت اضافه نکند و این پیشنهاد، طرح هم‌پیوندی کلانشهرها با شهرهای استان سیستان و بلوچستان بود.

در نهایت اصفهان شهر بنت مرکز بخش بنت از توابع شهرستان نیکشهر را برای هم‌پیوندی انتخاب کرد تا اصفهان در مسیر توسعه پایدار دست بنت را بگیرد و در این مسیر، تسهیل‌گر اقدامات خیریه‌ها و نهادهای مدنی برای توسعه سخت‌افزاری و نرم‌افزای شهر بنت شود.

پس از مجموعه اقدامات شهرداری اصفهان در شهر بنت، جمعی از مسئولان و اهالی دومین استان پهناور کشور در سفری سه روزه مهمان نصف‌جهان و سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان شدند که بخشی از این سفر در جشن هم‌پیوندی اصفهان و بنت در موزه هنرهای معاصر گذشت؛ آنجا که محمد عیدی، رییس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان از دغدغه شهردار این کلانشهر و همراهی اعضای شورای شهر و کمیسیون اجتماعی آن برای به ثمر رسیدن طرح هم‌پیوندی تا تصویب آن در مجمع شهرداران کلانشهرهای کشور گفت.

وی ابراز امیدواری کرد، جشن هم‌پیوندی دو شهر اصفهان و بنت آغازی باشد برای فرآیندی که مایه و پایه توسعه پایدار یکی از زیباترین مناطق کشور با ظرفیت بالا در حوزه اقتصاد فرهنگ، یعنی سیستان و بلوچستان شود؛ نکته‌ای که شهردار اصفهان نیز در ادامه این مراسم بر آن تأکید کرد.

به گزارش ایسنا، قدرت‌الله نوروزی در این مراسم که شامگاه (چهارشنبه_۱۸ تیرماه) برگزار شد، گفت: اعتقاد دارم ما باید در حوادث با اعداد درست بازی کرده و احساس مسئولیت اجتماعی را درست درک کنیم و نمی‌شود سیل بزرگی زندگی انسان‌هایی که از امکانات کمتری برخوردار هستند را تهدید کند و انسان نقش نجیب‌زادگان بی‌اعتنا را بازی کند.

وی افزود: در همین راستا شهرداری اصفهان در چند سال گذشته و در هنگام وقوع حوادث، در اولین فرصت پا به میدان گذاشت و نقش اجتماعی خود را به خوبی ایفا کرد. این در حالی است که شهرداری‌ها نمی‌توانند خارج از محدوده شهری اقدامی انجام دهند اما زمانی که ضرورتی پیش بیاید و جان انسان‌ها در خطر باشد دیگر برخی مقررات نادیده انگاشته شده و موضوع مهم‌تری مورد توجه قرار می‌گیرد.

شهردار اصفهان حضور اعضای شورای شهر و مدیریت شهری اصفهان در کرمانشاه، حضور نیروهای آتش‌نشانی اصفهان با تمام تجهیزات در هنگام سیل خرم‌آباد و استقرار نیروهای شهرداری اصفهان در جبهه بزرگی از شهر اهواز در هنگام وقوع سیل در خوزستان که تا مدت‌ها ادامه داشت را نمونه‌هایی از این اقدامات دانست.
وی رضایت مردم را عنصر اصلی در تحقق امنیت ملی دانست که همواره باید مورد توجه تمام مسئولان، مردم و خیراندیشان باشد.

نوروزی با بیان اینکه پیوند، نوعی خویشاوندی بین اجزای یک موجود واحد را بیان می‌کند، افزود: همه اعضای یک پیکریم و زمانی که عضوی از این پیکر به درد می‌آید دیگر عضوها باید با پیوند، این درد را ترمیم کنند و طرح هم‌پیوندی ترمیمی عاشقانه، دوستانه و پایدار است.

شهردار اصفهان، به گردهم جمع شدن نیک‌اندشان و خیران برای رقم زدن اقدامی پایدار در شهر بنت اشاره کرد و گفت: این اقدامات منتی بر بنت نیست بلکه انجام تکلیف نسبت به انسانیت است و همه کشور باید از این حرکت نو تبعیت کنند و به همین دلیل در نامه‌ای به مجمع شهرداران کلانشهرها از آنها نیز خواستیم در طرح هم‌پیوندی مشارکت کنند که در نهایت منجر به یک مصوبه شد.

وی با اشاره به آغاز ساخت بیمارستان در شهر بنت ادامه داد: حرکت خوب خیریه‌ها نشان از این دارد که می‌خواهند کار بزرگ و ماندگاری در بنت انجام دهند.

علی زینی‌وند، معاون سیاسی اجتماعی استانداری سیستان و بلوچستان نیز در این مراسم با بیان اینکه استان پهناور سیستان و بلوچستان با پراکنش کم‌نظیر در کشور، دارای ۱۱ درصد وسعت ایران و ۲۰ درصد از مرزهای استراتژیک و مردمی با فرهنگ کهن و متنوع است، اظهار کرد: هویت ایرانی متشکل از خرده‌فرهنگ‌ها و تنوع قومی، محلی، فرهنگی و مذهبی در چهار گوشه کشور است و اگر این چتر فراگیری بر فراز هویت ایرانی را محدود کنیم ممکن است ایران با مخاطره جبران‌ناپذیر مواجه شود و اصفهان می‌تواند به وجود این چتر فراگیری کمک کند.

وی تأکید کرد که با توجه به وجود برخی آسیب‌ها در کشورهای مجاور که سیستان و بلوچستان را تهدید می‌کند، باید به این استان به عنوان دروازه تمدنی ایران و دیوار محافظت از امنیت، بهداشت و سلامت کشور نگریست‌.

معاون سیاسی اجتماعی استانداری سیستان و بلوچستان با اشاره به برخی پیش‌داوری‌ها درباره مردم سیستان و بلوچستان که ناشی از ساخت برخی فیلم‌ها و سریال‌ها است، تصریح کرد: از مسئولان اصفهان و اصفهانی‌ها می‌خواهم زیبایی‌های سیستان و بلوچستان را در رسانه‌ها و فضای مجازی به مردم کشور معرفی کنند.

همچنین مرتضی باطنی، مسئول خیریه سعادتی و نماینده خیران اصفهان در شهر بنت، به تجربه خدمت ۱۰ ساله به مردم سیستان و بلوچستان اشاره کرد و از خدماتی گفت که در حوزه درمان، کارآفرینی، آموزش پیشگیری از سرطان و توسعه کشاورزی و دامداری به مردم این استان ارائه می‌شود.

وی ابراز امیدواری کرد توسعه هر شهر غیربرخوردار استان سیستان و بلوچستان توسط یک خیر از هر استان تقبل شود تا توسعه این استان با سرعت بیشتری دنبال شود.

به گفته باطنی، قرار است بیمارستان فوق‌تخصصی ۳۲ تخت‌خوابی در شهر بنت احداث شود که به همین منظور با ۴۰ پزشک هماهنگ شده تا به نوبت در این بیمارستان حضور پیدا کنند و تعداد دیگری از پزشکان نیز اعلام آمادگی کرده‌اند تا به صورت داوطلبانه در این امر مشارکت داشته باشند.

نماینده خیران اصفهان در شهر بنت، همچنین از تکمیل ۳۲ کیلومتر باقیمانده از جاده زرآباد به بنت خبر داد و گفت: با وجود اقدامات گسترده در سیستان و بلوچستان، عمق محرومیت این استان آن‌قدر زیاد است که جا دارد اقدامات بیشتری در آن انجام شود.

امضای تفاهم‌نامه طرح هم‌پیوندی توسط شهردار اصفهان و معاون سیاسی اجتماعی استانداری سیستان و بلوچستان، اهدای ۲۰۰ بسته اقلام ورزشی و تفریحی از اصفهان به شهر بنت و تجلیل از محمدصادق بکتاشیان عکاس و مستندساز سیستان و بلوچستان پایان‌بخش این جشن و البته سرآغاز ادامه مسیر همراهی شهرهای اصفهان و بنت بود.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جملات و متن تبریک روز جهانی خلبان به همسرم و عشقم + عکس نوشته و استوری