شرکت‌های دانش‌بنیان شاه کلید نیل به جهش اقتصادی


شرکت‌های دانش‌بنیان شاه کلید نیل به جهش اقتصادی

ارومیه- ایرنا- کلیدواژه امروز توسعه و پیشرفت کشور و نیل به سمت جهش اقتصادی، علم دانش بنیان است و دولت نیز در این خصوص، بیشترین اهتمام خود را صرف کرده که افزایش هفت برابری شرکت‌های فن‌آور و دانش بنیان در مدت فعالیت دولت تدبیر و امید در آذربایجان‌غربی گواهی بر این مدعاست.

توسعه کشور نیاز به بازوهایی توانمند، مغزهایی باهوش، چشم‌هایی تیزبین و قلب‌هایی پر از امید دارد که همه این‌ها در کالبد شرکت‌های دانش‌بنیان قابلیت جمع شدن دارد.

یکی از رویکردهایی که در حوزه علم و فناوری توسط دولت تدبیر و امید مورد توجه قرار داشته است، اجرایی‌سازی و بهره‌برداری از ظرفیت‌های کامل قانون حمایت از شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان و حرکت به سمت خلق دستاوردهای اقتصادی در راستای نیل به هدف جهش اقتصادی بوده است.

اجراسازی قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان (مصوب ۱۳۸۹) که تا سال ۱۳۹۲ به تعویق افتاده بود با رویکرد اجرایی و عملیاتی دولت تدبیر و امید روبه رو شده است.

دولت تدبیر و امید در زمینه حمایت‌های مالی با فعال‌سازی خطوط اعتباری تسهیلات مالی از طریق صندوق نوآوری و شکوفایی در قالب اعطای وام قرض‌الحسنه، سرمایه در گردش، لیزینگ، تسهیلات تولید صنعتی،‌ صدور ضمانت‌نامه، اعطای تسهیلات به‎منظور فرآیندهای قبل از تولید صنعتی و حمایت از شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات تجاری‌سازی و حمایت از صندوق‌های پژوهش و فناوری غیردولتی، تمامی تلاش خود را در وضعیت نابسامان اقتصادی نشات گرفته از تحریم به کار بسته تا از شرکت‌های دانش بنیان حمایت لازم را داشته باشد.

افزایش هفت برابری شرکت‌های دانش بنیان در دولت تدبیر و امید

سرپرست پارک علم و فناوری آذربایجان‌غربی با اشاره به افزایش فعالیت شرکت‌های مبتنی بر فناوری در این استان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: تعداد شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان فعال در پارک علم و فناوری این استان نسبت به سال ۱۳۹۲ بیش از هفت برابر شده است.

علی‌محمد نیکبخت با بیان اینکه تعداد شرکت‌های فن‌آور در پارک علم و فن آوری آذربایجان‌غربی به ۱۰۰ و دانش بنیان نیز به ۲۶ واحد رسیده است، اظهار داشت: در سال ۱۳۹۲ تعداد شرکت‌های فن‌آور در آذربایجان‌غربی ۱۸ واحد و دانش بنیان نیز صفر بوده است.

وی افزود: از بین ۲۶ واحد دانش بنیان فعال در استان آذربایجان غربی، ۱۵ واحد آن در داخل پارک مستقر شده است.

وی با بیان اینکه تولیدات این شرکت‌ها در زمینه‌های برق و الکترونیک، صنعت ساختمانی، کشاورزی، تولید و اتوماسیون، شیمی و پلیمر، اکوتوریسم منابع طبیعی و محیط زیست و انرژی‌های نوین زیست فناوری است، اضافه کرد: مجموعه پارک علم و فناوری به صورت حرفه‌ای و با هدف توسعه نوآوری و انجام کارهای دانش‌بنیان در حال فعالیت است تا بتواند نیاز آذربایجان غربی را با بهره‌مندی از جوانان نخبه فراهم کند.

درآمدزایی ۵۰۰ میلیارد ریالی شرکت‌های فن‌آور آذربایجان‌غربی

سرپرست پارک علم و فناوری آذربایجان‌غربی با بیان اینکه میزان درآمدزایی شرکت‌های فن آور فعال در این استان طی سال گذشته بیش از ۵۰۰ میلیارد ریال برآورد شده است، بیان کرد: اولویت پارک علم و فناوری در این استان با توجه به تولیدات شرکت‌های فعال، توجه به نیازهای استان و توسعه سرمایه‌گذاری در این بخش است.

وی در رابطه با نمونه شاخص یکی از محصولات تولید شده، اظهار داشت: سیست آرتمیا مهمترین محصول تولیدی یکی از شرکت‌های فعال در این پارک بوده و این شرکت از سال ۱۳۹۵ تاکنون حدود ۲۰ تن از این محصول صادرات ‌محور را تولید و روانه بازار داخلی کرده است.

نیکبخت افزود: این شرکت از چهار سال پیش تاکنون بیش از ۲۰ هزار دلار درآمد حاصل از فروش ۲۰ تن از این مواد غذایی آبزی‌پروری را جذب کرده است.

وی با اشاره به اینکه ظرفیت فرآوری این شرکت افزایش یافته و سالانه به ۱۵ تا ۲۰ تن رسیده، ادامه داد: این شرکت برای صادرات ۶۰۰ هزار دلاری محصولات خود به روسیه آمادگی دارد و منتظر انعقاد قرارداد برای صادرات این محصول است.

سرپرست پارک علم و فناوری آذربایجان‌غربی بیان کرد: تجاری‌سازی محصول این شرکت دانش‌بنیان برای هشت نفر به صورت مستقیم و ۳۰ نفر به صورت غیرمستقیم اشتغال‌ ایجاد کرده است.

فعالیت ۵۰۰ جوان مبتکر در پارک علم و فناوری آذربایجان‌غربی

نیکبخت گفت: در حال حاضر ۵۰۰ نفر از جوانان آذربایجان غربی در شرکت‌های فن آور در این استان به صورت مستقیم فعالیت می‌کنند.

وی با بیان اینکه بخش عمده‌ای از این شرکت‌ها در میاندوآب و پارک علم و فناوری مرکز استان مستقر است، اضافه کرد: دولت تدبیر و امید تمامی تلاش خود را برای جذب نخبگان و به کارگیری آنان در توسعه کشور به کار گرفته است.

تولید پهپاد در پارک علم و فناوری آذربایجان‌غربی

رییس پارک علم و فناوری آذربایجان‌غربی گفت: شرکت "صنایع هواپایه گستره طوبی" مستقر در پارک علم و فناوری این استان توانسته پهپاد نقشه برداری پیشرفته را تولید و روانه بازار هدف کند و آذربایجان‌غربی را در زمره تولیدگنندگان پهپاد قرار دهد.

وی افزود: دوربین خاصی بر روی این پهباد نصب است که توانایی اسکن تصاویر کل منطقه را به آن می دهد.

نیکبخت ادامه داد: شرکت صنایع هواپایه گستره طوبی موفق به اخذ مجوز دانش بنیان نوپا تولیدی نوع یک از طرف کارگروه تشخیص و ارزیابی شرکت‌های دانش بنیان شده تا در حوزه فناوری ماشین آلات و تجهیزات پیشرفته فعال بوده و در پارک علم و فناوری آذربایجان‌غربی اقدام به تولید محصول کند.

وی بیان کرد: شرکت صنایع هواپایه گستره طوبی توانسته با تولید این محصول فناوری برای هشت نفر از جوانان فعال این حوزه اشتغال‌زایی کند.

تاثیر مثبت مرکز جامع مشترک واحدهای فن‌آور در توسعه شرکت‌های دانش بنیان

نیکبخت با اشاره به راه اندازی مرکز جامع مشترک واحدهای فن‌آور دانشگاه ارومیه با پارک علم و فنآوری استان، گفت: این مرکز که ساختمان قبلی پارک علم و فناوری آذربایجان‌غربی است، به صورت مشترک در اختیار مرکز رشد ICT دانشگاه ارومیه و مرکز رشد جامع پارک قرار گرفت.

وی با بیان اینکه در حال حاضر با همکاری دانشگاه ارومیه جذب و استقرار شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان در این محل آغاز شده‌است، اظهار داشت: ۱۰ واحد بزرگ مقیاس برای استقرار در این مرکز وجود دارد که می‌تواند به صورت مشترک یا مستقل مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

رییس پارک علم و فناوری آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه در مرحله نخست شرکت‌های فعال در حوزه IT در این مرکز مستقر شده‌است، بیان کرد: همچنین فضای کسب و کارهای نوپا با محوریت IT در خیابان دانشگاه ارومیه به بهره‌برداری رسیده تا فعالان این حوزه در این محل گرد هم‌ آیند.

شرکت‌های دانش بنیان آذربایجان‌غربی برای مقابله با کرونا آستین بالا زدند

رییس پارک علم و فناوری آذربایجان‌غربی گفت: شرکت‌های دانش بنیان و فناور مستقر در پارک علم و فناوری این استان برای رفع نیازهای استان در تهیه اقلام مورد نیاز پزشکی وارد عرصه مقابله با بیماری کرونا شدند.

وی تولید دوربین‌های حرارتی، اسپری و ژل ضدعفونی کننده، مولتی روتر هیبریدی و الکتریکی برای سمپاشی در راستای ضدعفونی مکان‌های مختلف و دستگاه ضدعفونی‌کننده و تصفیه هوا از جمله محصولاتی‌ عنوان کرد که شرکت‌های فعال در پارک فناوری ارومیه اقدام به تولید آنها در این راستا کرده‌اند.

نیکبخت با بیان اینکه شرکت‌های دانش بنیان و فناور به عنوان مهمترین بازیگران عرصه فناوری و نوآوری حاضر به نقش آفرینی در بحران کرونا هستند، بیان کرد: پارک علم و فناوری آذربایجان غربی شامل کلکسیونی از توانمندی و تخصص‌ها بوده که نیازمند حمایت هستند و در این عرصه نیز می‌توانند با حمایت مالی، اقدامات ارزنده‌ای را انجام دهند.

اشتغالزایی بالای شرکت‌های دانش بنیان در آذربایجان‌غربی

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: شاکله فناوری در استان آذربایجان غربی باید تکمیل و نواقص آن رفع شود.

وحید جلال زاده با تاکید بر اینکه شرکت های دانش بنیان و فناور ظرفیت بالایی در اشتغال زایی دارند، اظهار داشت: ارزش افزوده‌ای که از طریق این شرکت‌ها می تواند برای این استان ایجاد شود، نقش بسزایی در توسعه منطقه دارد.

وی با بیان اینکه باید همت همگانی برای حل مشکلات فناوران و نخبگان استان وجود داشته باشد، گفت: نمایندگان مردم در خانه ملت عزم جدی برای حمایت از جوانان در راستای توسعه شرکت‌های دانش بنیان دارند.

شرکت های دانش بنیان حلقه اتصال دانشگاه و صنعت

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه شرکت‌های دانش بنیان حلقه اتصال دانشگاه و صنعت هستند، گفت: این شرکت‌ها نیاز جامعه را ‌می‌بینند و بر اساس خلاقیت و نبوغ خود، آنها را برآورده می‌کنند.

روح الله حضرت‌پور با تاکید بر اینکه دانش برای کشور مهمتر از نفت است، گفت: اتصال آموزش به اقتصاد منجر به جهش تولید و تحقق اقتصاد مقاومتی می‌شود.

وی با اشاره اینکه رشد استارت آپ‌ها سبب ایجاد ارزش افزوده می‌شود، اظهار داشت: استارت آپ‌ها در صورت دسترسی به دیتاها می‌توانند ارزش افزوده بالایی را ایجاد کنند و در این زمینه انتظار دارند که دستگاه‌های مختلف با آنان همکاری لازم را داشته باشند.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از یک قرن تکیه اقتصاد کشور به درآمد حاصل از فروش نفت، گفت: هم‌اکنون نبود فضای مناسب در دانشگاه‌ها برای ارتقای حوزه فعالیت شرکت‌های دانش بنیان و استارت آپ‌ها و وجود این فرهنگ اشتباه بین مردم که از اجناس خارجی استفاده کنند، مشکلاتی را برای تولیدکنندگان داخلی ایجاد کرده است.

وی با تاکید بر ضرورت افزایش مراکز نوآور دانشگاهی، افزود: اعتماد به‌نفس و خودباوری جوانان متخصص، نشانه‌ای شوق‌انگیز از استمرار جریان علمی در کشور است.

حضرت‌پور با اشاره به ضرورت اجرا و تحقق جدی سند راهبردی امور نخبگان مدنظر رهبر معظم انقلاب، گفت: لازم است تا بنیاد نخبگان به این سند بپردازد و شورای‌عالی انقلاب فرهنگی با به‌روزرسانی این سند، تحقق آن را مطالبه و دنبال کند.

وی با بیان اینکه زیرساخت‌های زیادی برای ارتقای شرکت‎های دانش بنیان در دانشگاه ها وجود دارد، گفت: می توان با مساعدت وزارت علوم و دستگاه های مرتبط این ظرفیت را در اختیار شرکت های دانش بنیان قرار داد.

نماینده مردم ارومیه در خانه ملت در خصوص حمایت قوه مقننه از شرکت‌های دانش‌بنیان اظهار کرد: سرمایه‌گذاری در حوزه فناوری‌های دانش‌بنیان مشمول مالیات می‌شود که در همین راستا مجلس شورای اسلامی تمامی تلاش خود را به کار خواهد گرفت تا مشوق‌های سرمایه‌گذاری برای شرکت‌های دانش‌بنیان را در نظر گیرد.

در همین رابطه لازم است تا شرایط مورد نیاز برای ورود شرکت‌های دانش‌بنیان به عرصه فرابورس و بورس فراهم و سرمایه‌های مردم به سمت فعالیت‌های نوآورانه سوق داده شود، چرا که این مساله علاوه بر گسترش توان صنعتی و تولیدی کشور، سودآوری مطمئن و قابل قبولی را نیز در پی خواهد داشت.

همچنین با تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان و توانمند شدن کشور در رفع نیازهای داخلی به ویژه محصولات راهبردی،‌ تحریم‌ها خودبه‌خود بی‌اثر خواهد شد و کشورهای مختلف چاره‌ای جز تعامل و دادوستد اقتصادی با ایران نخواهند داشت.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان غربی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان