50 فقره آتش‌سوزی در عرصه‌های طبیعی کردستان روی داد


50 فقره آتش‌سوزی در عرصه‌های طبیعی کردستان روی داد

سنندج - ایرنا - مدیرکل منایع طبیعی و آبخیزداری کردستان گفت: از ابتدای خرداد امسال تاکنون 50 فقره آتش سوزی در عرصه های طبیعی این استان روی داده که بیشترین آنها در شهرستان‌های سنندج، بانه و مریوان بوده است.

سعدی نقشبندی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: گرمای زودهنگام و پوشش گیاهی مناسب با توجه به پراکنش مطلوب بارندگی‌ها باعث شد تا آتش سوزی مراتع و جنگل‌های استان زودتر از سال گذشته آغاز شود.

وی با بیان اینکه شروع آتش‌سوزی‌های امسال از ۹ خرداد ماه بوده است، افزود: تاکنون ۵۰ فقره آتش سوزی در عرصه های طبیعی استان روی داده که طی آن ۲۰۷ هکتار شامل ۱۷۸ هکتار مراتع و ۵۹ هکتار از جنگل‌ها در آتش سوخته است.

نقشبندی با بین اینکه بیشترین مساحت مرتعی که دچار آتش سوزی شده در سنندج بوده است، اضافه کرد: در ۱۹ فقره ۱۳۰ هکتار از مراتع این شهرستان، دچار آتش‌سوزی شده است.

وی بیشترین فقره آتش سوزی در جگل را مربوط به بانه با ۱۲ فقره و ۱۱ هکتار مساحت اعلام کرد و یادآور شد: مریوان هم بیشترین سطح مساحت جنگلی آتش گرفته طی ۱۰ فقره، در ۳۹ هکتار رخ داده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان تاکید کرد: پارسال ۲۷۱ فقره آتش سوزی در عرصه های طبیعی استان رخ داد که طی آن ۲ هزار و ۶۵۵ هکتار در آتش سوخت.

نقشبندی به برنامه های اداره کل منابع طبیعی استان برای مقابله با آتش سوزی‌ها اشاره کرد و گفت: تیمی بندی گروه‌های اطفای حریق در ۱۰ شهرستان انجام و کارکنان ادارات منابع طبیعی نیز به امکانات لازم، مجهز شده‌اند.

وی به همکاری مطلوب و اعلام آمادگی انجمن‌های مردم نهاد و همیاران طبیعت در مناطق جنگلی اشاره کرد و افزود: جلب همکاری دهیاران، فرهنگسازی با استفاده از چهره‌های فرهنگی و تاثیرگذار استان و برگزاری دوره‌های ترویجی و آموزشی از جمله برنامه‌های اداره کل منابع طبیعی در سال جاری است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان با اشاره به اینکه شیوع کرونا باعث شد تا حضور مردم برای تفریح در عرصه‌های طبیعی در دو ماه نخست بهار کمتر باشد، تاکید کرد: با برداشته شدن محدودیت‌ها این حضور افزایش یافت و همین حضور بیشتر زمینه ساز شروع زودهنگام آتش‌سوزی‌ها در عرصه‌های طبیعی شد.

وی اظهار داشت: از مردم انتظار داریم تا از روشن کردن آتش در عرصه‌های طبیعی به منظور پخت و پز جدا خودداری کنند و هر گونه آتش سوزی را به سامانه ۱۵۰۴ اطلاع دهند

نقشبندی یادآور شد: منابع طبیعی علاوه بر کارکردهای زیست محیطی، برای منابع آبی استان هم مهم است و در صورت خدشه به این عرصه‌ها باید منتظر صدمه‌های شدید به منابع آبی هم بود.

از مساحت ۲ میلیون و ۹۳۷ هزار هکتاری استان کردستان، بیش از ۶۰ درصد آن شامل یک میلیون و ۵۸۷ هزار هکتار آن را مراتع و جنگل تشکیل می دهد.
در مجموع ۶۷ هزار خانوار روستایی استان بهره بردار بخش مراتع هستند و بهره برداران کردستانی ۶.۵ درصد علوفه کشور را تولید می کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال روزانه شنبه 8 اردیبهشت 1403