ماتیلدا مک الینن ؛ بانویی که دوام را به مکلارن آورد


مکلارن به نظر می رسد که از سالهای سخت و دشوار خود در فرمول یک عبور کرده و دارد در سراشیبی موفقیت قرار می گیرد. ما نیز در اینجا قصد داریم به معرفی یکی از ارکان اصلی این تیم که نقش فوق العاده بسزایی را در این موفقیت داشته می پردازیم… در فرمول یک هزینه زیادی در فرایند تحقیق و توسعه می شود که فرمول موفقیت آنها را تشکیل می دهد. در اولین مسابقه فصل...

مکلارن به نظر می رسد که از سالهای سخت و دشوار خود در فرمول یک عبور کرده و دارد در سراشیبی موفقیت قرار می گیرد. ما نیز در اینجا قصد داریم به معرفی یکی از ارکان اصلی این تیم که نقش فوق العاده بسزایی را در این موفقیت داشته می پردازیم…

در فرمول یک هزینه زیادی در فرایند تحقیق و توسعه می شود که فرمول موفقیت آنها را تشکیل می دهد.

در اولین مسابقه فصل 2020 پس از ماجراها و سختی های پیش آمده ناشی از ویروس کرونا، تنها 11 خودرو توانستند مسابقه را تمام کنند و خودروی پاپایی مکلارن با یک تک دور خارق العاده راننده ای جوان، که قطره به قطره قدرت آن را به پیست کشید، روی سکو رفت و علاوه بر این، مکلارن الان در جدول سازندگان در رده دوم قرار دارد که در چندسال اخیر چنین چیزی یک رویا بود. اینجا بود که ارزش سرمایه گذارهای مکلارن در تحقیق و توسعه، خودی نشان داد.

جنس و مواد به کار رفته در خودروهای فرمول یک، یک هزینه 2.6 میلیون دلاری دارد، ولی این بدنه ای است که شما می بینید و آن چیزی که نمی بینید، پرهزینه ترین قسمت این خودرو می باشد. پرهزینه ترین قسمت یک خودروی فرمول یک، موتور تقریبا 1000 اسب بخاری آن است. این موتور های توربو 1.6 لیتری 6 سیلندر خورجینی باید خودرو را برای رسیدن به سرعت بیش از 350 کیلومتر بر ساعت تامین کنند و چندین مسابقه نیز دوام بیاورند.

این قاعده برای قطعات پرهزینه فیبر کربنی به کار رفته در خودرو که باید تحت تنش و فشار زیادی برای زمان طولانی کار کنند نیز صادق است. کلید این مسئله در دست دانشمندان است.

در خیلی از مسابقات فرمول یک دیده می شود که تماشاگران حاضر در ورزشگاه به داخل پیست هجوم می آورند و به دنبال قطعات به جا مانده خودرو ها پس از تصادفات هستند و آن ها را به عنوان سوغاتی برای خودشان انتخاب می کنند. در فرمول یک، این مسئله خیلی مهم است که قطعات آسیب دیده، جدا شده، شکسته و… دوباره به آزمایشگاه برگردد تا ببینند علت این رخداد چه بوده و چطوری باید از رخ دادن مجدد آن جلوگیری کنند.

تیم ها مهندسان موادی که از تجهیزاتی به مانند میکروسکوپ الکترونی استفاده می کنند و که این دستگاه ها اصولا در بیمارستان ها یافت می شود را استخدام می کنند. این مهندسان به مانند افرادی که در بیمارستان ها ایفای نقش می کنند، در فرمول یک نیز از جان دیگران محافظت می کنند.

#gallery-1 { margin: auto; } #gallery-1 .gallery-item { float: right; margin-top: 10px; text-align: center; width: 50%; } #gallery-1 img { border: 2px solid #cfcfcf; } #gallery-1 .gallery-caption { margin-left: 0; } /* see gallery_shortcode() in wp-includes/media.php */

در سال 2016، فرناندو آلونسو، راننده تیم فرمول یک مکلارن در مسابقه فرمول یک استرالیا یک تصادفی را داشت که در آن نیروی 46 جی را پس از برخورد با استبان گوتیرز و دیواره پیست تحمل کرد اما خوشبختانه فرناندو بدون کوچکترین خراشی از خودرویش خارج شد.

ماتیلدا مک آلینن ، مهندس مواد تیم مکلارن از نحوه کار کردن در آزمایشگاه واحد مرکز تکنولوژی مکلارن صحبت کرده و گفته که چطور آنها توانسته اند دوام این تیم را بالا ببرند.

ماتیلدا مک آلینن شغلش در مکلارن شامل چه کارهایی می شود؟

من یکی از سه مهندس مواد مکلارن ریسینگ هستم و ما سه نفر روی بهینه تر کردن عملکرد و دوام خودرو کار می کنیم. ما در تمامی مراحل زندگی یک خودروی مسابقه ای کار می کنیم، از طراحی و ساخت گرفته تا مسابقه دادن و رفع اشکال. ما مسئول بررسی خرابی قطعات هستیم تا دلیل چرایی رخ دادن این خرابی را پیدا کنیم. این مسئله مستند سازی می شود تا از رخ دادن دوباره آن جلوگیری شود.

ما به طور پیوسته داریم در دپارتمان تحقیق و توسعه تلاش می کنیم و این تلاشهایمان می تواند مرتبط به کشف مواد جدید یا روش های ترمیم و تامین جدید باشد. ما مشخصات لازم را برای تیم های خرید(کارمندان واحد خرید) تهیه می کنیم تا هنگام خرید مواد یا درخواست فرایندهای تامین کنندگان از آنها استفاده کنند.

ما همینطور مشخصات و داده های لازم را برای مهندسان طراح فراهم می کنیم تا در زمان طراحی قطعات از آن ها استفاده کنند. در حال حاضر ما شدیدا در زمینه کاهش هزینه ها در تلاش هستیم تا بتوانیم اطمینان حاصل کنیم که با سقف بودجه وفق پیدا می کنیم.

اما هنوز شما می توانید ما را در آزمایشگاه هایمان پیدا کنید که داریم برخی از مشکلات غیرمنتظره که در زمان روشن شدن خودروها و پیش از اینکه همه چیز به خاطر کرونا متوقف شده باشد پیدا شده بود را حل می کنیم.

ماتیلدا مک آلینن چگونه به این درجه و مقام رسید

این در واقع اولین شغل من است. من علوم مواد را در دانشگاه کمبریج به عنوان بخشی از دوره علوم طبیعی فیزیکی مطالعه کردم. من علاقه مند به رشته های مختلفی هستم و وشبختانه ضمن یافتن شناختن بیشتر مواد، راهی برای ادامه تحصیل در شیمی، ریاضیات و فیزیک پیدا کردم.

مهارت های لازم برای بودن در آزمایشگاه مواد مکلارن

از آنجایی که تمرکز اصلی نقش یک مهندس مواد حل مسئله می باشد، مهم است که شما از این کار لذت ببرید. اینکه بتوانید به طور پیوسته نتیجه گیری خودتان را زیر سوال ببرید زیرا که در غیراینصورت شما می توانید به سمت نتایج اشتباه بروید. به مانند هر شغل دیگر، مهارت برقراری خوب ارتباطات می تواند کمک حال باشد و من از اینکه زبان های دیگر را با همکارانم یا تامین کنندگان خارجی به کار می گیرم لذت می برم.

چرا ماتیلدا مک آلینن به موتوراسپورت وارد شد

وقتیکه در بازی هاکی رباط صلیبی من دچار پارگی شد آرزو می کردم که یک ماده مصنوعی وجود داشت که می توانست به عنوان یک رباط (صلیبی) مصنوعی واقع شود. این چیزی بود که علاقه مرا به علم مواد به وجود آورد. من همیشه طرفدار فرمول یک بودم و یکی از دوستانم در دانشگاه از من پرسید که آیا من می خواهم به یک کنفرانسی که مکلارن دارد برگزار می کند بروم یا خیر.

در آن زمان هم من درگیر رفتن به جایی برای انجام دادن پروژه تابستان سال سوم (دانشگاه) خودم بودم و می خواستم بدانم که آیا امکانش هست که این کار را در مکلارن انجام دهم یا نه. بعد از کنفرانس، من سوال پرسیدم و چند خط ارتباطی به من داده شد. هیچوقت انتظار نداشتم که بیشتر از یک کاراموزی تابستان باشد اما وقتیکه فارغ التحصیل شدم، با خبر شدم که یک جای خالی وجود داشت – زمانبندی خوب!!! من برای آن کار اقدام کردم و خوشبختانه موفق شدم.

#gallery-2 { margin: auto; } #gallery-2 .gallery-item { float: right; margin-top: 10px; text-align: center; width: 50%; } #gallery-2 img { border: 2px solid #cfcfcf; } #gallery-2 .gallery-caption { margin-left: 0; } /* see gallery_shortcode() in wp-includes/media.php */

یک روز عادی برای یک مهندس مواد در مکلارن

با توجه به وظایف متعددی که گروه مهندسی مواد به عهده دارد، هر روز به شکلی متفاوت طی می شود. اگر من در حال کار کردن روی یک قطعه خراب شده باشم، نیاز دارم زمانی را در آزمایشگاه با دستگاه SEM (اسکن با میکروسکوپ الکترونی) بگذرانم.

وقتی سطح شکستگی به اندازه کافی حفظ شود، می توانیم درباره دلیل خرابی چیزهای زیادی را بفهمیم. ما برای تأیید خواص مواد، بخش های متالوگرافی تولید می کنیم و تمام یافته های خود را در گزارش های رسمی مستند می کنیم.

این چیزها با مهندسان طراح و تنش به اشتراک و بحث گذاشته می شود و اگر حتی لازم و ضروری باشد با تیم های سازندگانمان و تامین کنندگانمان نیز چنین کاری را انجام می دهیم.

ما اکثر اوقات چند ملاقاتی را داریم تا در مورد یک سری راه حل های احتمالی برای حل مسئله که در حال حاضر در حال امتحان کردن آنها هستیم یا پیش بینی رخ دادن آنها را داریم صحبت کنیم.

وقتی که ما در پشت میزهایمان قرار داریم اصولا در حال پاسخگویی به ایمیل ها یا نگاه کردن داده های به دست آمده از تست ها هستیم.

گاهی اوقات ما در مرکز تکنولوژی مکلارن نیستیم به این خاطر که باید برویم و با تامین کنندگانمان ملاقات کنیم حال این دیدار می تواند با هدف تایید فرایند یا کار با آن ها برای حل مشکلات تولید باشد.

نقطه برجسته در یک روز کاری ماتیلدا

من متوجه شدم وقتیکه با دیگران همکاری می کنم، کارم را به خوبی انجام می دهم. خوب است که گرد هم جمع شویم و در مورد دلایل احتمالی رخ دادن یک مسئله یا راه حل های احتمالی با دیگران باهم صحبت کنیم.

ماتیلدا چه چیزی در شغلش را بیش از همه دوست دارد

من روی تمام نقاط خودرو کار می کنم و این به آن معناست که من تقریبا با تمام مهندسان طراح کار می کنم و با همکارانم در واحد ساخت و تولید و عملیات ارتباط دارم. این باعث تنوع بخشیدن به شغلم می شود و به من این فرصت را می دهد که با کارمندان دیگر که در نقش های متفاوتی انجام وظیفه می کنند ارتباط داشته باشم. به طور کل، سرعت بالای فرمول یک چالش برانگیز ولی همینطور لذت بخش است. شما نیاز دارید که راه حل هایی درست و با ضریب اطمینان بالا پیدا کنید و در سریعترین زمان ممکن آن ها را عملی کنید.

بزرگترین چالش برای ماتیلدا

با اینکه برای همه این مسئله که از خودروهای فرمول یک، داده های زیادی جمع آوری می شود آشکار است اما (باید بگویم که) ما هنوز همه چیز را نمی دانیم. در برخی از موارد، عملا امکانپذیر نیست که از بخشی از قسمت ها اطلاعات جمع آوری شود.

این آن معنا را دارد که ما نمی توانیم تصمیماتمان را با آگاهی کامل بگیریم و باید از چیزی که می دانیم و تجربه کردیم نتیجه گیری کنیم. مطمئنا این بزرگترین چالش کار ما می باشد.

ماتیلدا مک الینن ؛ بانویی که دوام را به مکلارن آوردماتیلدا مک الینن ؛ بانویی که دوام را به مکلارن آورد

مکلارن

افتخار آمیز ترین لحظات شغلی ماتیلدا مک آلینن

لحظات کمی وجود دارند که در ذهن من جای گرفته اند. به مانند ورود به ساختمان در اولین روز یا وقتیکه از ایده من برای اولین بار در خودروی مسابقه ای استفاده شد. مدیر من، زمان زیادی را در آموزش من به کار گرفت بنابراین هنوز هم وقتیکه او با نتیجه گیری من به مانند چگونگی رخ دادن یک خرابی (حتی پس از یک بحث طولانی) موافقت می کند حس خوبی به من دست می دهد.

من فکر می کنم که بیشتر از همه وقتی بیشتر از هر موقع دیگری به تیم افتخار می کردم وقتیکه آلونسو از آن تصادف وحشتناکش در استرالیا در سال 2016 جان سالم به در برد. شاید ما تصور کنیم که رانندگان خودشان را در هر دور مسابقه تحت خطر شدیدی قرار می دهند اما ما در مکلارن خودرویی را مهندسی کردیم که می توانست از راننده در برابر یک تصادف آن هم با شدت 46 جی محافظت کند که این یک حس آرامش بخشی بود.

نصیحت ماتیلدا برای افرادی که می خواهند وارد صنعت موتوراسپورت شوند

شغل های نامحدودی در موتوراسپورت وجود ندارند و اکثر اوقات هم زمانبندی که وجود دارد و شکل می گیرد این معنا را می دهد که حتی اگر شما به اندازه کافی خوب باشید باز هم جایی برای شما وجود ندارد.

نصیحت من این است که شما شغلی را دنبال کنید که واقعا به آن عشق می ورزید. اگر بلافاصله به موفقیت نرسیدید، باید به تلاش کردن خودتان ادامه بدهید اما حداقل این موضوع این است که شما دارید هر روز کاری را انجام می دهید که از آن لذت می برید و موتوراسپورت را نیز به عنوان سرگرمی در کنار خودتان نگه می دارید.

این نوشته را به اشتراک بگذارید

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اتومبیل‌رانی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید